StoryEditorOCM
OstaloAlmissa Open Art

Završen festival suvremene umjetnosti u Omišu. Performans na festivalu; kad izgubi partiju, umjetniku ošišaju bradu

Piše Jasenka Leskur
18. kolovoza 2023. - 17:04

Završen je 14. festival suvremene umjetnosti u Omišu “Almissa Open Art”, a ovaj po mnogočemu poseban festival programski je ove godine osmislio umjetnik Ivan Mesek kroz temu “Umjetnost (samo)izlječenja”.

Festival je ovogodišnjim izdanjem otvorio vrata raznolikim umjetničkim izričajima i dubokim temama koje su izazivale introspekciju, refleksiju i interakciju s publikom koja je od 8. do 12. kolovoza imala priliku svjedočiti čitavom nizu umjetničkih performansa, projekcijama, izložbama, te javnom predavanju i razgovoru.

Kad je riječ o performansima, na društvenim mrežama već je odjeknuo onaj kustosa Ivana Meseka. Postavivši ležaljku između dvije kamene konzole koje povezuju stare kamene kuće, Mesek je stvorio svoj intimni prostor odmora u dinamici gradske vreve. Popeo se na ležaljku, izložen pogledima prolaznika koji su prolazili ispod njega, i skinuo se gol. Satima je ležao, “nag” u smislu oslobađanja od vanjskih slojeva, dajući si vremena da osjeti i poveže se s prostorom i sa samim sobom.

image

Performans Ivana Meseka

foto Zefrey Throwell

Poput suvremenog asketa, umjetnik je bio silueta u središtu ulične arhitekture, odmoran i otklonjen od gradske užurbanosti. Njegovo djelo, duboko povezano s temom “(samo)izlječenja”, predstavilo je vizualni kontrast unutarnjeg mira i vanjske žurbe. Ovaj rad završio je na Facebook stranici “Dnevna doza prosječnog Dalmatinca”, uz duhovit naslov koji je glasio “Kad iznajmiš sve strancima”.

Iznenađujuće iskustvo

Iznenađujuće i šokantno bilo je iskustvo za mnoge slučajne prolaznike u Omišu koji su se našli u blizini rada Zefreyja Throwella. Throwell počinje snimkom s otvaranja jedne njegove izložbe, slikom idilične kamp-kućice, koja naglo prelazi u kaotičnu scenu u kojoj nekoliko muškaraca i žena izlazi iz nje te demolira tu kamp-kućicu. Publika, koja je očekivala tradicionalnu izložbu, suočena je s dramatičnom situacijom koja se odvija pred njihovim očima, te izaziva šok, nelagodu, ali i dublje refleksije o prirodi nasilja i kontrole.

image

Performans Ivana Meseka

foto Zefrey Throwell
image

Umjetnik Slaven Tolj s prolaznicima

foto Zefrey Throwell

Zanimljivo je da je tijekom trajanja festivala Zefrey Throwell u lokalnom kafiću sjedio pred šahovskom pločom, s natpisom “Oderi Amerikanca”. Svaki put kad bi izgubio partiju, dopustio je suigraču da mu ošiša dio brade. Njegov rad koristi šah kao metaforu za veće društvene i ekonomske procese, a natpis “Oderi Amerikanca” dodaje mu političku dimenziju jer sugerira neku vrstu ekonomske i globalne neravnoteže, gdje moćni “deru” resurse ili korist od slabijih.

Suočavanje s traumama

Zefrey Throwell, poznat po svojim provokativnim projektima, ponudio je još jedan moćan i osoban performans pod nazivom “Toy Shattering” na završetku festivala. Ovaj autor čija su djela prepoznata širom svijeta kroz svoj happening poziva ljude da se suoče s traumama iz djetinjstva, da ih aktivno prepoznaju, dekonstruiraju i saniraju. Na podu postavljene igračke postaju zrcalo unutarnjih bolnih emocija, svaka igračka postaje simbol prošlosti, a zahrđala mačeta u ruci sredstvo za oslobađanje od tereta.

Kroz agresivno uništavanje igračaka gledatelji su sudjelovali u činu oslobađanja, fizičkom aktu prekida veza s prošlošću koja može opterećivati. Događaj nije samo individualno iscjeljenje, nego stvara zajednicu ljudi koji su se okupili kako bi podržali jedni druge. “Toy Shattering” nije bio samo umjetnički rad, nego i terapija.

Zlatko Koplar predstavio je svoj videorad u kojem autor rekonstruira povijesni čin klečanja Willyja Brandta na komemoraciji žrtavama nacističkog režima u varšavskom getu 1970. godine. Martina Mezak postavila je duž šetnice na omiškom lukobranu folije za preživljavanje u formi zastava te subverzivno komunicira poruku dobrodošlice izbjeglicama. Također, postavila je billboard na ulazu u grad s porukom na dva jezika “Transformacija je djelo koje ne može biti dovršeno”.

Komercijalni proizvod

Umjetnik Slaven Tolj postavio je rad koji spaja simboliku ogledala, refleksije života i smrti, te performativnu interakciju sa slučajnim prolaznicima. Teatralni performans umjetnice Ivane Ivković “Poslije Vas” izveo je glumac Željko Maksimović, koji je čitao svojevrstan manifest potičući na duboko promišljanje o identitetu, životnim vrijednostima i ljudskoj percepciji.

Performansom umjetnika Dalibora Nikolića postavljena je pozornica na Pazaru, gdje je umjetnik izvodio produkciju printova na majicama, kako bi se izazvala refleksija o percepciji umjetnosti kao komercijalnom proizvodu. U središtu performansa Alena Novoseleca je simbolika omče koja visi. Performans doseže kulminaciju kad umjetnik prolijeva benzin u širokom krugu oko sebe i potom pali vatru, stvarajući vatreni krug u kojem leži, te izgovara riječi koje predstavljaju mantru ili “osobnu magijsku formulu”.

image

Zefrey Throwell mačetom uništava igračke

foto Martina Mezak

Omiška publika imala je također priliku vidjeti projekciju dokumentarnog filma o životu i djelu kontroverznog umjetnika Josepha Beuysa, ikone suvremene umjetnosti, čije su inovativne ideje, kontroverzne izvedbe i radikalni politički stavovi aktualni i danas. IT stručnjak Draženko Kopljar održao je predavanje “Umjetna inteligencija i umjetnost” te pozvao publiku da sudjeluje u umjetničkom istraživanju putem komunikacije s Chatbotom GPT. Jedan od vrhunaca predavanja bila je prezentacija pjesme koju je sastavila umjetna inteligencija, izvedena u obliku dalmatinske pjesme posvećene Omišu.

A diskusija Branka Franceschija, ravnatelja Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti, s ravnateljem festivala Vicom Tomasovićem i kustosom Ivanom Mesekom duboko je zaronila u svijet performansa, ulogu umjetnosti u suvremenom društvu. U kojoj mjeri umjetnost može izazvati promjene u društvu i utjecati na percepciju političkih i socijalnih tema? Sudionici su istražili kako festivali poput “Almissa Open Arta” povezuju umjetnike i lokalne zajednice, te na koji način i koliko umjetnost postaje dostupna i relevantna za lokalno stanovništvo.

Snaga umjetnosti

Vice Tomasović, ravnatelj i osnivač festivala, nakon njegova završetka smatra:

– Ovogodišnji program, usmjeren na temu “(samo)izlječenja”, pružio je izvanredan uvid u snagu umjetnosti kao sredstva za suočavanje s unutarnjim konfliktima, traumama i izazovima suvremenog života.

Kroz raznolike forme performansa, instalacija, projekcija i interaktivnih radova umjetnici su otkrili dublje slojeve ljudske egzistencije, potičući nas da razmislimo o svojim osobnim iskustvima i načinima na koje možemo pronaći unutarnji mir.

Svaki rad imao je svoju jedinstvenu priču i način komunikacije, ali svi su se povezivali u snažnom umjetničkom dijalogu o individualnom rastu, društvenoj povezanosti i procesima iscjeljenja. Publika je imala priliku doživjeti umjetnost na različite načine, te se također aktivno uključiti u dijalog s umjetnicima i njihovim stvaralaštvom.

image



 

foto AOA

– Festival “Almissa Open Art” 14. je izdanjem dokazao da je umjetnost moćan alat za razumijevanje i suočavanje s unutarnjim izazovima, a svi predstavljeni radovi podsjetili su nas da svako putovanje prema unutarnjem miru počinje otvaranjem prema umjetničkom iskustvu – kaže Tomasović, koji je na otvaranje festivala došao kao vlastiti alter ego, Vice Guru – iscjelitelj, duhovni vođa i medijska ličnost, najavljujući novo razdoblje festivala koje će karakterizirati otvaranje prema izvanumjetničkom svijetu.

Posljednji dan festivala organizatori su napravili “inventuru” umjetničkih radova koji su tijekom 14 godina ostavljeni kao trajni trag na ulicama Omiša, no koji su na nepoznat način nestali.

Poput bicikla umjetnika Ilije Šoškića, koji je iskrivljenih kotača visio na stablu platane, pričvršćen lancem. Ili “Zastave sutrašnjice,” autora Dritona Selmanija, postavljene na rubu lukobrana. Pa “Male klupe” Vanje Pagara, gradske klupe pretvorene u stolac za jednu osobu koja simbolizira izazov koji pred nas postavlja masovni turizam. Murala Andree Resnera, čije je devastiranje fašističkim porukama i naknadno neovlašteno prebojavanje izazvalo reakciju...

Organizatori festivala “Almissa Open Art” su na mjestima gdje su nekada stajala nestala umjetnička djela postavili dokumente koji služe kao svjedočanstvo o nestalim radovima. Također, sadrže poziv za suradnju svima koji imaju informacije o okolnostima nestanka ovih umjetničkih radova, a kao gestu zahvalnosti ponudili su – novčane nagrade.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
28. travanj 2024 16:08