StoryEditorOCM
OstaloOD 20. SRPNJA

U sklopu 69. Splitskog ljeta u Galeriju Meštrović stižu moćni konji Hrvoja Dumančića

19. srpnja 2023. - 19:00

U programu “Umjetnik kod Meštrovića” ove godine u splitskoj Galeriji Meštrović, odnosno u vrtu te nekadašnje ljetne rezidencije Ivana Meštrovića, a u sklopu 69. Splitskog ljeta gostuje akademski kipar Hrvoje Dumančić. Njegova će izložba biti otvorena u četvrtak, 20. srpnja u 20 sati, a ostat će otvorena sve do 3. rujna.

Hrvoje Dumančić u vrtu Galerije Meštrović, između ostaloga, izložit će i dvije monumentalne, dva i pol metra visoke skulpture konja, jednu od bronce, a drugu od sadre, te još nekoliko manjih skulptura koje također predstavljaju konje, motiv kojim se Dumančić isključivo bavi kroz čitavu svoju karijeru, od rane mladosti i diplome na zagrebačkoj Akademiji likovnih umjetnosti pa sve do doktorata koji je prije mjesec dana obranio na temu “Skulptura na temu konja kao jedna uspomena iz djetinjstva”.

– Uzeo sam konja za njihanje kao antropološki simbol djetinjstva. Htio sam dokazati da likovno djelo konja za njihanje, koji i nije konj, nego igračka, kod promatrača može isprovocirati pozitivne emocije iz djetinjstva – pojašnjava Dumančić.

image

Hrvoje Dumančić prvi put izlaže u Galeriji Meštrović

Privatni album

Česta umjetnička tema

Konji su u povijesti umjetnosti tema koja se često pojavljivala. Međutim, uputimo li se tragom povijesnih prikaza konja, nećemo pronaći puno primjera koje bismo mogli povezati s načinom na koji Hrvoje Dumančić (Zagreb, 1975.) približava svoje viđenje ove životinje koja ga fascinira od ranog djetinjstva.

Inspiracija konjima nije krenula od veličanstvenih povijesnih prikaza moćnih vladara na snažnim konjskim leđima, bitkama, vojskovođama, skulpturama na znamenitim trgovima... Inspiracija je potaknuta unutarnjim iskustvom i osjećajima nastalima tijekom najranijih iskustava jahanja. Upravo zbog toga, ovaj nam kiparski pristup donosi drukčije viđenje ove životinje.

– Gostujući kod Meštrovića formalno se ne dotiče velikog prethodnika, ali u njegov prostor ulazi s velikom snagom vlastita kiparskog izraza – kaže autorica izložbe Vesna Bulić Baketić.

– Dumančić anatomiji konja pristupa minimalistički, jednostavnim i čistim linijama, dopuštajući da kvaliteta materijala, bilo da se radi o bronci, aluminiju ili sadri, dođe do svoga punog izražaja. Tijelo i pokret ovih životinja poznaje toliko dobro da se kreće u smjeru lišavanja svih suvišnih elemenata pa ne gubeći se u detaljima ponire u samu srž. Njegovi konji su čisti, definirani i impresivni u pokretu, iako suzdržanom, ali s jasno izraženom snagom, moći i puninom života. Način na koji ih oblikuje, združen s naslovom koji im dodjeljuje, otkriva značenjsku bit i kiparevu namjeru. To su uspomene, zaboravljene emocije, konjići za njihanje koji nas upućuju u smjeru dubljih ljudskih sfera.

image
Galerija Meštrović

– Ovo su konji koji nam, osim svoje divne prirode, pokazuju smjer za istraživanje vlastite biti, shvaćanja nevidljivog, dosezanje alata za istraživanje slojevitog unutarnjeg svijeta sazdanog od svih naših iskustava, dodaje autorica izložbe – Hrvoje ide i korak dalje. Karakteristike materijala – lomljivost, delikatnost, pucanje pri sušenju – ne skriva. On ih združuje sa samim životom i pokazuje kako su ovdje sa svrhom i smislom. Pukotine, one u glini i one u duhu, ne treba skrivati, već pokazati i ispuniti zlatom. Shvativši ovo doseže svoju kiparsku i ljudsku bit te svoju umjetnost donosi kao istinsko napredovanje duha, a sve uz pomoć plemenite životinje koja njegov duh hrani odmalena.

Divljenje prema Meštroviću

Dumančićeva biografija kaže da je sudjelovao na četrdesetak skupnih i tridesetak samostalnih izložbi u Hrvatskoj i inozemstvu. Djeluje u Francuskoj, Velikoj Britaniji, Italiji, njegova djela tražena su i u Americi… Dumančićevu skulpturu “Sedlo”, primjerice, u svojoj kolekciji ima Jean-Paul Guerlain, nekada neosporni kralj francuskih parfema koji je prije tridesetak godina za dvije milijarde dolara prodao svoje “mirisno carstvo” tvrtki LVMH koja u svome portfelju ima čitav niz luksuznih brendova.

Hrvoje Dumančić je prisutan u mnogim prestižnim galerijama svijeta, a autor je i glavnog postava Muzeja sinjske alke u Sinju za koji je postavio skulpture deset konja u prirodnoj veličini, a skulptura njegova bijelog konja već je jednom gostovala u Splitu, u podrumima Dioklecijanove palače.

image

Dumančić je 2017. izlagao u Dioklecijanovim podrumima HULU

Privatni album

– Prilika da izlažem u Galeriji Meštrović velika mi je čast i što je izložba bliže, to mi uzbuđenje raste sve više – kazao nam je Hrvoje Dumančić.

– Čitavog svoga života spram Ivana Meštrovića gajim veliko divljenje kao prema kiparu i umjetniku nedvojbenog značaja, ali i kao čovjeku posebnog promišljanja, kako umjetnosti, tako i života. Pretpostavljam da nisam usamljen u tome osjećaju, teško da je ijedan hrvatski kipar preskočio ili propustio fazu života u kojoj dominira djelo Ivana Meštrovića, a evo, s velikim zadovoljstvom mogu najaviti da za manje od mjesec dana gostujem u Drnišu, Meštrovićevu zavičaju, gdje će za Dan grada, 16. kolovoza, javnosti biti predstavljene nove vratnice crkve Gospe od Ružarija koja sam za tu crkvu napravio – dodaje umjetnik.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
02. lipanj 2024 03:00