
Deseto, jubilarno izdanje Splitgraphic bijenala, jedine međunarodne likovne manifestacije koja se događa u Splitu, pred vratima je, no, čini se, još je uvijek neizvjesno – pred kojim vratima.
Naime, velika međunarodna skupna izložba na kojoj sa 180 radova sudjeluje ukupno 56 umjetnika trebala bi se idućeg mjeseca održati, kako je Splitgraphic u veljači dogovorio i ugovorio s Gradom Splitom, u Staroj gradskoj vijećnici na Pjaci. Međutim, palača Vijećnice je obnovljena – a to je koštalo 9,2 milijuna kuna – tako da se ubrzo parket podigao pa je čak, kako je već "Slobodna" pisala, parket "zakucan" čavlima, što je rješenje "drži vodu dok izložbe odu".
Naime, Grad je u lipnju "Slobodnoj" priopćio kako će renoviranje renoviranog poda na drugom katu Stare gradske vijećnice o trošku izvođača biti obavljeno nakon izložbe "Judita 500", koja pak ostaje tamo do 4. listopada. A u listopadu bi, prema ugovoru potpisanom s Gradom, Splitgraphic trebao ući u taj isti prostor! Dakako, jasno da se međunarodna izložba i postavljanje novog parketa ne može odvijati istodobno...
– Prije više od mjesec dana smo se obratili gradonačelniku Ivici Puljku – kaže Pavo Majić, direktor i osnivač Bijenala. – Ne znam što reći umjetnicima, a mnogi su već rezervirali i letove za Split i smještaj u Splitu. Zamolili smo gradonačelnika da se popravak nesretnoga parketa odgodi za mjesec dana. Nažalost, nismo ni od njega ni iz Banovine dobili apsolutno nikakav odgovor!
U dopisu gradonačelniku, Pavo Majić i Marina Petit, koordinatorica programa Splitgraphic bijenala, navode kako se Bijenale održava u Staroj gradskoj vijećnici od 2007. godine te da je riječ o međunarodnoj izložbi grafike koja je osnovana u Splitu 2003. godine, i od tada kontinuirano djeluje na svjetskoj i domaćoj likovnoj sceni, i predstavlja suvremenu hrvatsku i svjetsku grafičku umjetnost.
– Molimo vas da učinite sve kako bi najavljena obnova započela nakon izložbe Splitgraphic bijenala, dakle u studenom, ili da nam Grad Split omogući zamjenski prostor za održavanje izložbe – napisali su Majić i Petit u dopisu gradonačelniku. – Radovi za izlaganje su već stigli u Split, umjetnici i kustosi su pozvani, a mi kao organizatori nismo računali da će milijunski projekt obnove Vijećnice ponovno trebati u obnovu. Kako mi to možemo objasniti našim međunarodnim partnerima, sramotiti sebe, grad Split, kao i Hrvatsku u cjelini?
Mi skoro 20 godina radimo ovu manifestaciju, koja se afirmirala i upisala grad Split na planetarni zemljovid grafičke umjetnosti, na kojoj izlažu najuglednija imena svjetske grafičke scene. Veliki broj umjetnika posjećuje naš prekrasni grad tijekom izložbe, a na taj način produžujemo i turističku sezonu, na najljepši mogući način.
Molimo vas da nam pomognete, kako bi zajedno pronašli rješenje – ili da se kasnije počne s obnovom Vijećnice, što bi nama najviše odgovaralo, ili da se osigura zamjenski prostor za izložbu Splitgraphic bijenala – kažu odgovorni ljudi Bijenala. No od Ivice Puljka nisu dobili niti jednog jedinog slova odgovora!
Pavo Majić i Marina Petit, pak, nastavljaju s pripremama "kao da je sve u redu" u nadi da će jubilarno izdanje velike likovne manifestacije "već negdje smjestiti" te se ne daju obeshrabriti.
– Ne možemo ni mi sami vjerovati da je iza nas deset bijenala, pogotovo kada se sjetimo da smo za većinu prošlih izdanja organizirali ne jednu izložbu u sklopu bijenala nego tri do četiri, pa čak i pet izložbi zaredom – kaže Marina Petit. – Kontinuitet smo uspjeli održati entuzijazmom i rekla bih da guštamo u tome što radimo.
I ja i Pavo volontiramo za Splitgraphic, te nam je zadovoljstvo raditi na pripremi izložbe, pristizanju grafika, otvaranju tuba da vidimo kakve su grafike stigle, kontaktu s umjetnicima i stručnjacima iz svih dijelova svijeta, postavljanju izložbi i, naravno, predstavljanje čitavog tog našeg rada u obliku izložbe publici. Najveća nagrada jest kad vidite postavljenju izložbu na zidovima i kako ljudi reagiraju na nju – kaže ova povjesničarka umjetnosti.
Selektori ovogodišnjeg bijenala su priznati umjetnici, grafičari i pedagozi Yoshio Imamura, član prestižne strukovne udruge Japanese Print Association, i Ingrid Ledent, ugledna grafička umjetnica i profesorica litografije na Kraljevskoj akademiji primijenjene umjetnosti u Antwerpenu i Akademiji primijenjenih umjetnosti u Šangaju.
Oboje su dobitnici glavnih Grand Prix nagrada na prošlim izdanjima Splitgrafica. Imamura je također već bio dobitnik Posebne nagrade (Special Award) na 4. Splitgraphicu 2009. godine, a Ledent je već jednom bila selektorica bijenala 2017. godine. Imamura i Ledent su već niz godina vezani za djelovanje bijenala i zbog toga su i pozvani da na 10. jubilarnom izdanju budu selektori skupne izložbe. Oboje su vodeća imena i majstori grafičke umjetnosti i grafičkih tehnika na današnjoj suvremenoj grafičkoj sceni.
– Ono što nam je oduvijek otežavalo rad je nedostatak financija i prostora za djelovanja, pogotovo sada kad su sredstva koja smo dobili toliko mala da nam je u pitanju i katalog, a evo imamo sad i neočekivani problem s Starom gradskom vijećnicom – kaže Marina Petit. – Stvarno smo s nestrpljenjem očekivali obnovu i novi prostor Vijećnice, međutim nismo mogli ni zamisliti da će nova obnovljena Vijećnica morati ponovo u obnovu! Ipak, ne odustajemo od planova...
Projekcije za daljnji razvoj Splitgraphica su nam svakako da trebamo održati kvalitetu dosadašnjeg rada i nivoa izložbi koje smo organizirali. Za iduću godinu imamo već dogovorenu retrospektivnu izložbu Masahira Fukude, koji je, nažalost, preminuo u svibnju ove godine, u partnerstvu s HULU Split u Galiću – dodaje koordinatorica programa Splitgraphica.
Osim radova i umjetnika koje su odabrali selektori Yoshio Imamura i Ingrid Ledent, a pošto se radi o jubilarnom 10. bijenalu, Splitgraphic će izložiti i grafike devet dobitnika Grand Prix nagrada dosadašnjih Splitgraphic bijenala.
Također će se izložiti i grafički listovi Ivana Kožarića, kao posveta ovom velikom umjetniku hrvatske suvremene umjetnosti koji je dobitnik nagrade Bijenala na kojem je sudjelovao 2005. godine. Sve ovo, naravno, pod pretpostavkom da Bijenale ne postane kolateralna žrtva traljavo izvedene obnove parketa u Staroj gradskoj vijećnici.