StoryEditorOCM
Ostalonovi izgled drevne igre

Alku treba gledati uživo jer se na TV-u obruč čini mnogo većim i gađanje lakšim, kaže poznati sinjski dizajner Boris Ljubičić koji je kreirao logotip za 306. natjecanje

Piše Jasmina Parić
6. kolovoza 2021. - 13:29
 Boris Ljubičić rođeni je Sinjanin, što mu teoretski daje pravo sudjelovanja na Alki, ali, kaže, on ju je uvijek trkao pomoću plakata i dizajna  Davor Pongračić/Cropix

Nagrađivani dizajner Boris Ljubičić kreirao je ove godine logotip 306. Sinjske alke.

Na njemu dominira slovo A, prvo slovo naziva viteške igre, ali i abecede, te prikaz alke, dvaju obruča spojenih s tri kraka, koju vitezovi alkari gađaju kopljem.

Novi kreativni dizajn prihvatilo je i podržalo Viteško alkarsko društvo, a Ljubičić posebno spominje podršku predsjednika Stipe Jukića i tajnika Ivana Nasića. Ideja je da se ovaj logotip ustali, brendira i ubuduće prati viteški turnir, da se ponavlja na propagandnim materijalima jer je na tom području do sada bilo mnogo šarenila.

Cilj - pobjeda same Alke

Boris Ljubičić rođeni je Sinjanin, što mu teoretski daje pravo sudjelovanja na Alki, ali, kako kaže, on ju je uvijek trkao pomoću plakata i dizajna.

Do sada je osmislio dvadesetak plakata - počevši od 2000. godine.Takav rad mora biti umjetnički vrijedan, a ima i svoje zadatosti.

image
Istinska ljepota Alke je u alkarskoj povorci
Tom Dubravec/Cropix

- Kod plakata za Alku ne može se izostaviti fizička izvedba samog čina gađanja kopljem u željezni obruč, ali i dva druga, neizostavna motiva vezana za ovaj događaj: to su Gospa Sinjska i brdašce s kojega pucaju mačkule kada vitez pogodi u sridu. Pucanje mačkula stari je običaj, nastao u vrijeme kada još nije bilo modernih sredstava komunikacije - kako bi se svima javilo da je netko pogodio u središte alke, kaže Ljubičić, koji veoma dobro poznaje povijest i pravila viteške igre koju prati od malih nogu.

Alka je prije deset godina upisana na UNESCO-ov popis nematerijalne svjetske baštine u Europi. Dugo je trebalo da na taj popis stigne, a kako Ljubičić kaže, valjalo ju je prije toga osloboditi dvaju elemenata koje UNESCO jednostavno ne razmatra. Prvi je pobjeda nad turskom vojskom, a drugi pomoć Gospe prilikom te pobjede.

Međutim, nastavlja Ljubičić sama Alka je posve integrirana u ovdašnji prostor i vrijeme. Ime ili simboli naći će se na gostionicama od Splita do Sinja, ljudi metalne alke znaju kovati u vrtne ograde i slično. Koristi se taj simbol, dakle, dosta površno pa i neodgovorno.

image
Konj u punom trku zanosi lijevo - desno, konji znaju varirati u visini i do pola metra, a ništa od opreme ne smije u trku ispasti
Tom Dubravec/Cropix

Nadalje, Alka ima i političku komponentu.Ona je za političare "sat povijesti". Iz svečane lože stižu poruke koje se pamte i prepričavaju i nerijetko su jače od onih u Saboru.

- Uzevši sve to u obzir ja sam nastojao da u novom dizajnu - pobijedi sama Alka. Kada sam bio dijete, znao sam uzeti šahovsku ploču, igrati sam i s crnim i bijelim figurama - i pobijediti.Takvu sam poruku želio prenijeti, Alka ne može izgubiti - razlaže Ljubičić.

Slovo A je, napominje, prvo u abecedi, pa i u glagoljici, a opet je riječ turskog porijekla. Između dva A su slova L i K što može asocirati na laku konjicu.

Krak slova A kao da je zamahnuo

Nastojao ju je stoga staviti u širi kontekst, kao što je učinio sa simbolom Mediteranskih igara u Splitu 1979. godine.Tri bijela kruga uronjena u more u kome se odražavaju nisu simolizirali Afriku, Aziju i Europu, već Mediteran koji ima svoju kulturu, povijest, prostor i civilizaciju.Tako je i s Alkom. Izvorno nije sinjska, ali je postala sinjskim simbolom i treba je tako i gledati - kaže Ljubičić.

Stapanje igre sa Sinjem i Cetinskom krajinom zapravo drži najvažnijim:

- Valja naglasiti da je Alka jedan od posljednjih preživjelih srednjovjekovnih turnira. I drugdje su postojale slične igre, ali su s vremenom nestale jer je nestalo vitezova, odnosno vlastele. A u Sinju se Alka povezala s narodom. I istinska njena ljepota je u alkarskoj povorci. Natjecanje je sportsko, iziskuje vještinu, ali pravi doživljaj je parada gdje se promatraju konji, uresi, odjeća. Druge slične igre to nisu uspjele zadržati i sačuvati.

image
Gvozdeni obruč koji valja pogoditi je sitan, ako ima vjetra ljulja se
Ante Čizmić/Cropix

Za novi brend Boris Ljubičić koristio je više boja - crvenu je nazvao "alkarskom crvenom" a potom zlatnu, srebrnu, plavu, sivu... Kod brenda se boje mogu mijenjati ovisno o sadržaju (plakat, ulaznica, potivnica), ali simboli ostaju isti - a nose u sebi i diskretne poruke:

- Krak slova A kao da je zamahnuo, a postavljen je na stilizirano konjsko kopito. Oko drugog je zaobljenje poput abaje od čoje na sedlu.Također se može uočiti i ovjes.

Premda se usmjerio na vizualni identitet, Ljubičić je itekako svjestan i zahtjevnosti sportskog dijela natjecanja. Gvozdeni obruč koji valja pogoditi je sitan, ako ima vjetra ljulja se, konj u punom trku također zanosi lijevo - desno, a napokon i konji znaju varirati u visini i do pola metra, a ništa od opreme ne smije u trku ispasti. Zato kaže, valja Alku pogledati i uživo, na TV-u se obruč čini mnogo većim i gađanje lakšim.

image
Boris Ljubičić iza svoga plakata
Privatni album
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
30. siječanj 2023 16:46