StoryEditor
KazališteMARULIĆEVI DANI

‘Sve miriše na cenzuru‘; Publika u Zagrebu ludi za njim, sve predstave su rasprodane, kritika je oduševljena, no Robi K. u Split ipak nije dobrodošao

Piše Jasenka Leskur Staničić
6. veljače 2020. - 15:16
'Bilježnica Robija K.' Viktora Ivančića u režiji Marine PejnovićFoto Kerempuh

Robi K. ne dolazi doma za Marulićeve dane, a kad će – ne zna se.

Nakon što je javno obznanjen program idućeg Festivala hrvatske dramem koji će se održati između 20. i 27. travnja, očekivanja da će se u Splitu moći vidjeti kazališno uprizorenje lika, devetogodišnjeg dječaka čije su duhovite i uvrnute anegdote ilustracija hrvatske dnevnopolitičke stvarnosti - nestadoše.

Nije pomoglo ni to što je predstava u zagrebačkom "Kerempuhu" izvrsno prošla kod kritičara, a svaka izvedba unaprijed rasprodana, što govori o interesu kazališne publike u glavnom gradu - a da bi sličan, ako ne i veći bio u gradu u kojem je godinama izlazio u kolumnama Slobodne Dalmacije, a potom i Feral Tribunea, ne treba sumnjati. Publika je tu, ali selektorica i Festivalsko vijeće - potpuno legitimno - misle drugačije.

Mada će mnogi u kazališnim kuloarima ipak postaviti pitanje – radi li se ovdje o političkoj odluci?

Krenimo od struke koja je nepodijeljeno ocijenila da se radi o dobroj predstavi. Čak "odličnoj premijeri", kako je napisao kritičar Jutarnjeg lista Tomislav Čadež u tekstu pod naslovom "Mlada redateljica uspjela izbjeći zamke i literature i novinarstva", u kojem piše da je redateljica Marina Pejnović od teksta splitskog novinara i književnika Viktora Ivančića uspjela napraviti "pametnu, razigranu i nepretencioznu predstavu".

image
Josipa Brakusa splitska publika zasad neće gledati kao Robija
Bruno Konjević/Hanza Media

Kazališni kritičar i novinar Večernjeg lista Denis Derk u članku "Robi K. raskrinkava ideologiju koja nastavlja gdje je komunizam stao" hvali glumce i glumačku igru, a posebno mladog Splićanina Josipa Brakusa u naslovnoj ulozi: za njega kaže da je "prava golobrada glumačka tempirana bomba", "legitimni unuk metaforičnog Perice Kerempuha", da ima "neodoljivu energiju i originalan naglasak", kao i to da je "suvereno zavladao scenom".

Svoju kritiku završava riječima da "ovu predstavu nikako ne bi trebalo propustiti".

Bojan Munjin u tjedniku Novosti pod naslovom "Pozornica Robija K." navodi da je "redateljica Marina Pejnović imala dovoljno i građanske odvažnosti i estetskog nerva da uđe pod kožu Ivančićeva iskošenog humora i da preko Robija K. i naoko infantilne zezancije pokaže svu tragičnost hrvatskog društva".

Pregledom 12 kazališnih naslova koji su dobili zeleno svjetlo od 48 prijavljenih za Marulićeve dane stječe se dojam da će na jubilarnoj, 30. po redu kazališnoj smotri hrvatske drame, na kojoj se posebno honorira najbolji suvremeni dramski tekst, dosta veliki naglasak biti na klasicima. Naime, uvršteno je pet predstava koje imaju predložak po djelima klasika – čak dvije po Krležinim "Glembajevima", potom po Vojnovićevu "Sutonu", Marinkovićevu "Kiklopu" i Čehovljevu klasiku "Tri sestre", a ostale su nastale kao uprizorenje tekstova suvremenih autora poput Martinića, Špišića, Šovagovića i ostalih.

Na takav odabir prva je reagirala Nora Krstulović na svom portalu Teatar.hr, gdje problematizira upravo činjenicu da se Marulićevi dani i razlikuju od ostalih kazališnih festivala po tome da bi oni trebali dati uvid u realitet hrvatske drame. Ona nepozivanje "Bilježnice Robija K." izravno naziva – skandalom:

- Ako izbjegavate uvrstiti suvremene autore, već se bavite uprizorenjima tekstova koji se igraju 50, 100 ili 200 godina, onda to puno govori o vama kao selektoru - drži ova dugogodišnja analitičarka kazališnih zbivanja.

image
Nora Krstulović: Ovo je skandal!
Marko Todorov/Hanza Media

- Ja cijenim rad Bobe Jelčića, ali njegove "Tri sestre" su ipak intervencija, a ne hrvatski tekst. A kako objasniti da se iz jednog kazališta, "Gavelle", pozivaju čak tri produkcije? Žao mi je da se uz sva produkcijska ograničenja ne pozivaju najaktualnije stvari koje govore o tome u kojem smjeru ide hrvatska drama. A iznenadilo me da u pravilniku Marulićevih dana ne postoji mogućnost da se, makar izvan konkurencije za nagrade, uvrsti dodatna predstava. Jer, stječe se dojam da ovdje ne postoji produkcijski interes za prikazivanjem "Bilježnice Robija K." iako interes publike postoji. Mada moram reći i to da bih imala zamjerke i na neuvrštavanje još nekih ovogodišnjih predstava, a jedna od njih je "Leica format" riječkog HNK, na roman Daše Drndić - kaže Krstulović, zaključivši da njoj sve "miriše na cenzuru".

Selektorica Marulićevih dana, kritičarka, dramatičarka i radijska urednica Gordana Ostović u obrazloženju svoga programa navodi da je odabrala "predstave koje su se istaknule aktualnošću teme, redateljskim i dramaturškim pristupom i glumačkim interpretacijama", a zamoljena da nam komentira izostanak "Bilježnice Robija K." rekla je:

- Doista, nemam komentara. To je moj odabir i sve sam rekla u svom obrazloženju. Kad pogledate moju selekciju, vidjet ćete da ima i drugih predstava koje se kritički odnose prema društvu i propituju svijet u kojem živimo.

Intendant splitskog HNK, a ujedno ravnatelj Festivala Marulićevi dani i Festivalskog vijeća Srećko Šestan, na ovu temu kazao nam je da je selektorica Gordana Ostović imala punu slobodu izbora te da je Festivalsko vijeće prihvatilo njezin plan. Iako se prema pravilniku traži i njegova suglasnost da neka predstava bude uvrštena na "Marulićeve dane", tvrdi da se "nikad nije petljao u rad struke".

Na pitanje nije li bilo marketinški mudro pozvati predstavu splitskog pisca koji uživa veliku popularnost kod čitatelja, pa osigurati posjećenost, intendant je odgovorio da s ravnateljem "Kerempuha" ima mogućnost suradnje i razmjene predstava, kao i s ostalim kazalištima te da će se razgovarati i o ovoj.

Ravnatelj "Kerempuha" Roman Šušković Stipanović nam je u telefonskom razgovoru kazao da bi im bilo drago odigrati "Bilježnice Robija K." u Splitu, s obzirom da predstava i pripada ovom gradu, ali kada bi mogla gostovati, ne može reći. Za ožujak i travanj, naime, već imaju sve isplanirano, a predstava je rasprodana.

#MARULIĆEVI DANI#ROBI K.

Izdvojeno

27. svibanj 2020 22:28