Emma Bovary smatra se jednim od najzanimljivijih ženskih likova u književnosti koju se teško zaboravlja nakon čitanja Flaubertovog romana. Priča o svakodnevnosti jednog braka, dosadi i banalanosti svakodnevnog života pamti se po Emminim naturalistički opisanim izvanbračnim seksualnim avanturama koje su skandalizirale francusku javnost 19. stoljeća. Zbog nje je pisac završio pred sudom jer su ga dežurni moralisti optužili da glorificira preljubništvo i napada instituciju braka.
Veliki francuski književnik ipak je uspio obraniti od pritisaka društva tu za mnoge lakomislenu i frivolnu ženu, koja je kasnije barem pet puta bila inspiracija za razne filmove, a postoji i opera o njoj.
‘Svi smo mi Emma Bovary‘ uzviknuo je tada pisac čuvarima javnog morala, a novi balet splitskog HNK koji je premijerno izveden u programu Splitskog ljeta na Prokurativama nudi nam da se upitamo kakva nam se junakinja čini danas, stoljeće i pol kasnije. Da li jednako skandalozna?
Dokona i lijepa žena koja kroz novac i ljubav gleda na život, izgubljena u "šopingiranju", "partijanju" i lažnoj sreći koju donosi glamur, prepušta se strasti i seksu te u očajničkoj želji za čarolijom vara dobrog i stabilnog muža, nije li to način na koji mnogi danas tragaju za ljubavlju?
Ima li među nama onih koje su slomile želje i ambicije, osrednjost i ograničenost, neostvarenje samog sebe?
Vode li iza zatvorenih vrata ljudi i danas slične živote kao bračni par Bovary?
Čitav niz pitanja otvara sudbina junakinje ovog književnog klasika.
Dramski balet ili otplesana drama ‘Gospođa Bovary‘ koji je glazbeno, dramaturški i koreografski postavila ugledna koreografkinja Valetnina Turcu suvremena je baletna produkcija koja je već uspješno postavljena na sceni zagrebačkog HNK i SNG u Mariboru.
Estetski dotjeran, psihološki produbljen, izvanredno sinkroniziran sa glazbom Chopina, Glassa i ostalih autora, glamuroznih kostima i scenografije, balet koji se gleda kao film, govori o iznimno visokim umjetničkim standardima i kreativnoj snazi Valentine Turcu. Dobitnica značajnih međunarodnih priznanja proglašena je autoricom koja postavlja potpuno nove kriterije u razumijevanje plesne umjetnosti i čiji radovi predstavljaju prekretnicu u kvaliteti klasičnog baletnog izričaja.
I da – istina je – erotičniji balet od ‘Gospođe Bovary‘ nije viđen na našim pozornicama, kako je već rečeno. Ples Emme Bovary prožet je senzualnom erotikom, a prizor obnaženog ljubavnog para u kadi, uz glazbu Gainsbourga: "Je t‘aime moia non plus..." naprosto vibrira seksualnošću sa scene. Vrlo dojmljiva scenska slika, a, ruku na srce, nismo li kao gledatelji 21. stoljeća to i očekivali? Pa tko će nas prodrmati ako neće gospođa Bovary?
Za tako hrabru Gospođu Bovary valjalo je naći i plesačicu jakog plesnog personalytija što je izvanredno uspjelo sa iskusnom Irinom Čaban Bilandžić u naslovnoj ulozi. Na njenoj plesnoj kreaciji počiva sve što se događa na sceni – ona je pokretač događaja i za čitavog trajanja predstave njen je život pred očima gledateljske "javnosti". Pred publikom se presvači, razgolićuje, mijenja raspoloženja.
Od zaljubljene žene, preko osobe koju ubija monotonija života sa neambicioznim mužem, željne užitka i nekog drugog života, žene koju vode iluzije i neutaživa požuda, do njene agonije, psihičke rastrojenosti i konačnog sloma – čitav taj luk osjećaja se prati u jednom neprekinutom tempu. Emocionalna izražajnost Irine Čaban Bilandžić koja je dio njenog plesnog izričaja, uvijek besprijekorna tehnička izvedba, u ovoj je predstavi nadograđena je nježnom senzualnoću i erotičnošću. Strastvena i tragična, uloga je pravi trijumf prvakinje splitskog Baleta!
Njen scenski muž, mađarski baletan Tamas Darai u ulozi krotkog liječnika Charlesa Bovaryja, kao i njeni ljubavnici mladi Leon (Danil Podhruško) i bešćutni zavodnik Rodolphe (Valerij Ljubenko) sjajna su joj plesna podrška. A scena u kojoj muž konačno shvaća da je "raskućen" zbog suprugine rastrošnosti, kada se njegovo tijelo kida u grču supspregnutog bijesa, malo je remek djelo Tamasa Daraia i upućuje na veliki plesni talent.
Uloge Charlesovih roditelja (Matea Milas i Igor Gluškov), dostavljačice Gospođe Lheureux (Kristina Burić), pomalo alternativnih Gospođe i Gospodina Homais (Eva Karpilovska i Leonardo Souza) te ostalih iz njihove društvene mreže, skiciraju male ali značajne karaktere za gradnju ove melankolijom umotane priče.
Gospođa Bovary je provokativna predstava, po mjeri suvremenog gledatelja i, u konačnici, tako potrebna za još kvalitetniji repertoar splitskog Baleta HNK. Najavljena je i za iduću kazališnu sezonu pa je velika šteta propustiti je.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....