stdClass Object ( [id] => 166737 [title] => IN MEMORIAM Katharine Hepburn - Prva istinska dama filma [alias] => in-memoriam-katharine-hepburn-prva-istinska-dama-filma [catid] => 256 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] => "Tko je Katherine Hepburn? Trebalo mi je dosta vremena da kreiram to stvorenje!" – Katherine Hepburn

Joan Crawford, Ginger Rogers, Linda Damell, Joan Fontaine, Bette Davis, Ava Gardner, Jean Harlow... Čudak, multimilijunaš i redatelj Howard Hughes snubio je mnoge atraktivne glumice iz "zlatnog doba" Hollywooda. No, to su bili "obični slatkiši", rekao bi njegov tumač Leonardo DiCaprio u filmu "The Aviator" (2004.) Martina Scorsesea. Prava žena, u koju se najviše zaljubio, bila je Katherine Hepburn. Nije čudno zašto. Ma koliko Kate Beckinsale bila neodoljiva u toaletama iz četrdesetih, komparirate li njenu Avu Gardner i Cate Blanchett u ulozi Hepburnice (za koju je osvojila Oscara), razlika između "slatkiša" i "žene" je očita. Howard i Katherine činili su krasan par neprilagođenih ("Ja se znojim, ti si gluh!").

Hepburnica je odgovarala njegovoj neobičnosti jer je i sama bila takva, snažnog karaktera ("Pokažite mi glumicu bez osobnosti i pokazat ćete mi ženu koja nije zvijezda."). Totalno drukčiju od drugih ("Previše oštrih kutova, previše ekscentričnosti..."), slavnu u dobru i zlu, Katherine Hepburn pratio je loš glas jer bi svima u lice kazala ono što ih ide.

Bila je jedna od onih koji uvijek govore ono što misle, ali i misle ono što govore. Živjela je život poput muškarca i donosila vlastite odluke. Nikad patetična ("Život je težak. Nakon svega te – ubije. Ali, ja se nimalo ne bojim smrti. Bit će to olakšanje. Tada neću morati davati intervjue."), Hepburn se nije pokušavala promijeniti ni za koga drugoga. Tako su je naučili imućni roditelji - otac urolog koji se borio za obrazovanje javnosti o spolnim bolestima, te majka sufražetkinja koja se, kao preteča feministkinja, borila za prava žena.

Dok su njezine kolegice bile napirlitane, utegnute u raskošne haljine najvećih stilista, Katherine se rijetko kad šminkala i često nosila hlače, desetljećima prije nego su za žene postale u modi. Kad su joj ih kostimografi ranih 30-ih ukrali iz garderobe, šetala je unaokolo studija u donjem rublju. Tvrdoglavo je odbijala obući išta drugo sve dok joj ih nisu vratili.

Da, Hepburnica je znala kako Hollywood držati za "cojones". Nije dozvoljavala da je njegov zvjezdani sustav strpa u kalupe "praznoglave ljepotice", niti pristajala na kompromise. Pače, često je kao lavica krvila da određeni projekt ugleda svjetlo dana. Čak i onda kad joj filmovi ("Silom dadilja", "Male žene"), sredinom i krajem tridesetih, nisu postizali uspjeh ("Ja sam otrov za kino. Žabokrečina. Ofucana, stara riba koja se ne jede...").

Evo, Katherine je bila vlasnica prava na ekranizaciju kazališnog komada "Philadelphijska priča". Svjesna da joj je karijera nacikla, prodala ih je MGM-u pod uvjetom da ponovi svoju glavnu ulogu koju je tumačila na Broadwayju i odabere redatelja. A bez "Philadelphijske priče" (1940.) Georgea Cukora vjerojatno ne bismo imali "Ženu godine" (1942.) Georgea Stevensa ili bilo koji od velikih nastupa kojima je Hepburnica udahnula život.

Glumica se predstavila u svjetlu u kakvom je nitko prije nije vidio. Demonstrirala je perfektni komični tajming s iskrenom ranjivošću i šutljivim bjesnilom. Njezina bogata nasljednica Tracy Lord, radijantna, nestašna i seksi koristila je čeličnu volju i uzavreo duh kako bi parirala Caryju Grantu i Jamesu Stewartu. Sofisticirana burleska, "Philadelphijska priča" fino je analizirala ulogu spolova, seksa i braka, uskladila "screwball" komediju s društvenim komentarom i najavila Katherineine iduće nastupe u kojima je, osebujne pojave, oštrih crta lica i britka jezika, nastavila igrati snažne, neovisne žene što bez problema, najčešće pametnim, duhovitim replikama, izlaze na kraj s muškarcima, pa makar ove tumačili najpopularniji glumci, John Barrymore, James Stewart, Cary Grant, Peter O'Toole ili Spencer Tracy kojeg je upoznala na setu "Žene godine".

S njime, ljubavi života, glumila je u devet filmova ("Stanje unije", "Pat i Mike"...), od kojih u anale ponajviše ulazi "screwball" klasik "Adamovo rebro" (1949.) gdje se njihova borba u sudnici protezala i na spavaću sobu, kako u filmu, tako i u pravome životu. On se ionako često prožimao s njezinim ulogama. Tracey i Hepburn imali su savršenu kemiju i bili najzabavniji u scenama kad napadaju jedno drugo. To se može reći i za njezinu kemiju s Humphreyjem Bogartom u pustolovini "Afrička kraljica" (1951.) Johna Hustona. Tamo je bila sjajna kao misionarska usidjelica Rose Sayer nasuprot Bogiejevu lutalačkom kapetanu parobroda Charlieju Allnutu.

Katherine je tijekom pedesetih i šezdesetih glumila u zapaženim ostvarenjima poput "Ljetnog doba" (1955.), "Čovjeka koji je pravio kišu" (1956.), "Iznenada, prošlog ljeta" (1959.) i "Dugog putovanja u noć " (1961.), te je na listu velikih redatelja s kojima je radila (Howard Hawks, Frank Capra, Cukor, Stevens, Huston) upisala i Davida Leana, Sydneyja Lumeta i Stanleyja Kramera s kojim je napravila najzapaženiji film dekade, "Pogodi tko dolazi na večeru" (1967.), ujedno i posljednji s Traceyjem. Za ulogu majke kćeri koja se namjerava udati za crnca Hepburn osvaja drugog Oscara. Treći je uslijedio već godinu dana kasnije, za izvrsnu ulogu engleske kraljice Eleanore Akvitanske koja oko nasljedstva "ratuje" s kraljem Henrikom II. (O'Toole) u "Zimi jednog lava" Anthonyja Harveyja. Zaslužila ga je samo zbog scene u kojoj pušta kosu i pred ogledalom gleda u svoje tašto lice koje tiho krije bol.

Sedamdesete i osamdesete provela je mahom na televiziji jer "u mojim godinama teško možete dobiti dobru ulogu, eventualno neku ludu staricu koja je sišla s uma", a jedan od rijetkih kino-izleta donio joj je četvrtog Oscara ("Ljetnikovac na zlatnom jezeru" Marka Rydella, 1981.). Od filma se oprostila dostojanstveno u "Ljubavnoj aferi" (1994.) Warrena Beattyja. Pred početak novog milenija Katherine je prema mnogim relevantnim anketama i sudovima imenovana za najbolju klasičnu glumicu 20. stoljeća pobijedivši Audrey Hepburn. Iako je jednom izjavila kako je mogla napraviti više, više od ovoga što je napravila prva dama kinematografije (vjerojatno i posljednja) nemoguće je tražiti. Meryl Streep je možda preuzela primat u oscarovskim nominacijama (17:12), ali ne i u osvojenim kipićima. Taj će rekord čak i Meryl teško nadmašiti.
MARKO NJEGIĆ

Kratka biografija

Katherine Hepburn (1907.-2003.) bila je drugo dijete od šestero rođenih u liberalnoj i bogatoj obitelji od koje je naslijedila otvorenost i izravan karakter. U dobi od 12 godina počela je nastupati u amaterskom kazalištu, a nakon smrti brata prestala se družiti s ostalom djecom. Na fakultetu je upisala ples i glumu. S titulom talenta, ali i buntovnika (kršila satnicu, pušila, kupala se gola u fontani), napušta koledž 1928. radi profesionalnog angažmana u teatru u Baltimoreu, potom i Broadwayju ("Filmovi su filmovi, nisu život. Ali pozornica je stvarnost. Tamo nema kokica, nepristojno. Živa sam samo tamo."). Četiri godine kasnije, ulogom u predstavi "Ratničin suprug", na sebe skreće pozornost Georgea Cukora koji joj nudi nastup u filmu "Račun za razvod". Prvog od ukupno četiri Oscara osvaja već za svoj treći film, "Jutarnja slava" (1933.) Lowella Shermana u kojem je bila izvanredna kao glumica koja odbacuje ljubav radi karijere.

Jeste li znali da je...?

- bila škotskog i engleskog podrijetla (direktni potomak britanskog kralja Johna preko jednog od njegovih nelegitimnih sinova).
- crvena njezina prirodna boja kose.
- diplomirala povijest i filozofiju.
- patila od pirofobije (straha od vatre).
- sa 1,71m jedna od prvih visokih glumica u Hollywoodu.
- njezin recept za dug život bio: plivanje, tenis, golf i tuširanje hladnom vodom.
- sama izvodila opasne scene u filmovima.
- trebala igrati Scarlett O'Hara u klasiku "Zameo ih vjetar"; kasnije je odradila ulogu djeveruše na vjenčanju Vivien Leigh i Laurencea Oliviera.
- sa Tracyjem bila u vezi od 1943. do njegove smrti 1967., odbila ikad pogledati "Pogodi tko dolazi na večeru" jer je to bio njegov posljednji film, a nije mu došla na sprovod.
- zamalo bila obezglavljena od avionskog propelera kad je jednom žurila na avion kako bi izbjegla novinare.
- priznala da je imala menstruaciju dok je snimala "Afričku kraljicu" zbog čega je na setu bila ćudljiva i teška.
- u filmu "Zima jednog lava" tumačila majku Richarda Lavljeg srca kojeg je igrao Anthony Hopkins; ovaj je godinama kasnije izjavio kako je njezin glas bio baza za Hannibala Lectera.
- pornozvijezda Tracy Lords uzela umjetničko ime po njezinu liku (Tracy Lord) iz filma "Philadelphijska priča".
- mnoštvo njezinih stvari prodano na audiciji 2004., sve osim 4 Oscara.

O Brandu i Bogartu

Kad su je jednom novinari pitali što misli o kontroverznom Marlonu Brandu, Katherine Hepburn je odgovorila da on nije uopće limitiran glumac. "Pače, vrlo je darovit. Bojim se samo da bi mogao biti limitirana osoba", rekla je. Bogart je, zato, za nju bio pravi muškarac. "Nije imao ništa žensko u sebi. On je bio kao Henry Fonda - ponosan i sretan što je glumac."

Zaljubljena u Supermana

Otkako je s njime 1978. nastupila na Broadwayju, Katherine Hepburn bila je naklonjena (pokojnom) Christopheru Reeveu kao glumcu i osobi. Čak mu je govorila kako bi voljela da se brine o njoj kad se povuče u mirovinu. Ironično, njegov odgovor bio je: "Gospođo Hepburn, ne vjerujem da ću toliko poživjeti!"

Volim-ne volim

Katherine Hepburn bila je veliki fan Grete Garbo. Simpatizirala je Harrisona Forda, Johna Travoltu, Melanie Griffith, Jeremyja Ironsa i Juliju Roberts, za razliku od Woodya Allena, akcijskih junaka Stallonea, Schwarzeneggera i Willisa te - Meryl Streep i Glenn Close. Dok glumi, Streep previše "taktizira", tvrdila je Hepburn. Close, pak, "ima prevelika stopala da bi je itko uzeo ozbiljno za glumicu".

Tako je govorila Katherine

- "Bila sam voljena i bila sam zaljubljena. Postoji razlika u tome."
- "Pitam se jesu li muškarci i žene jedno za drugo. Možda bi trebali živjeti vrata do vrata i povremeno dolaziti u posjetu..."
- "Brak je prokleto nepraktičan. Voljeti, poštovati i pokoravati se. Da nije tako, ne biste trebali potpisati ugovor."
- "Obične žene znaju više o muškarcima od ljepotica!"
- "Oduvijek sam željela biti glumica. Mislila sam da je to veoma romantično zanimanje. I bilo je."
- "Jednom me je rulja tražila autogram. 'Brišite', rekla sam im. 'Mi smo te stvorili', oni će na to. 'Vraga jeste!'."
- "Ako radiš ono što te zanima barem jejedna osoba zadovoljna"
- "Neprijatelji su tako stimulirajući..."
- "Ne bojim se pakla niti radujem raju!"
- "Tko kaže da voli starost taj jamačno voli voziti 'old timera' s probušenim gumama."

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => NA DANAŠNJI DAN, PRIJE 105 GODINA, ROĐENA JE GLUMAČKA LEGENDA HOLLYWOODA [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2012-05-11 13:28:23 [created_by] => 25831 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2012-05-12 18:09:13 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2012-05-12 10:00:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 5735 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 256 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--kultura [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz kulture. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, film, tv, književnosti, glazba, kazalište, slikarstvo, arhitektura [secure] => 0 [page_title] => Kultura [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Small [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2012/05/04/scena/katharine-hepburn.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "700x525" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 256 [name] => Kultura [alias] => kultura [description] => [parent] => 240 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 18 [params] => {"inheritFrom":"0","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"1","itemRelatedLimit":"2","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"1","itemRelatedImageSize":"Small","itemRelatedIntrotext":"0","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"1","itemRelatedImageGallery":"1","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 7631109 Threads: 4 Questions: 1551960290 Slow queries: 4728619 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 111236881 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 54 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front03 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /kultura ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /kultura/in-memoriam-katharine-hepburn-prva-istinska-dama-filma-166737 [printLink] => /kultura/in-memoriam-katharine-hepburn-prva-istinska-dama-filma-166737?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 209192 [name] => audreyhepburn [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => audreyhepburn [link] => /tag/audreyhepburn ) [1] => stdClass Object ( [id] => 161399 [name] => marlonbrando [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => marlonbrando [link] => /tag/marlonbrando ) [2] => stdClass Object ( [id] => 189029 [name] => charliechaplin [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => charliechaplin [link] => /tag/charliechaplin ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => NA DANAŠNJI DAN, PRIJE 105 GODINA, ROĐENA JE GLUMAČKA LEGENDA HOLLYWOODA [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => IN MEMORIAM Katharine Hepburn - Prva istinska dama filma [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-14-15-00-44-25831 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2012/05/04/scena/katharine-hepburn.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2012/05/04/scena/katharine-hepburn.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}"Tko je Katherine Hepburn? Trebalo mi je dosta vremena da kreiram to stvorenje!" – Katherine Hepburn

Joan Crawford, Ginger Rogers, Linda Damell, Joan Fontaine, Bette Davis, Ava Gardner, Jean Harlow... Čudak, multimilijunaš i redatelj Howard Hughes snubio je mnoge atraktivne glumice iz "zlatnog doba" Hollywooda. No, to su bili "obični slatkiši", rekao bi njegov tumač Leonardo DiCaprio u filmu "The Aviator" (2004.) Martina Scorsesea. Prava žena, u koju se najviše zaljubio, bila je Katherine Hepburn. Nije čudno zašto. Ma koliko Kate Beckinsale bila neodoljiva u toaletama iz četrdesetih, komparirate li njenu Avu Gardner i Cate Blanchett u ulozi Hepburnice (za koju je osvojila Oscara), razlika između "slatkiša" i "žene" je očita. Howard i Katherine činili su krasan par neprilagođenih ("Ja se znojim, ti si gluh!").

Hepburnica je odgovarala njegovoj neobičnosti jer je i sama bila takva, snažnog karaktera ("Pokažite mi glumicu bez osobnosti i pokazat ćete mi ženu koja nije zvijezda."). Totalno drukčiju od drugih ("Previše oštrih kutova, previše ekscentričnosti..."), slavnu u dobru i zlu, Katherine Hepburn pratio je loš glas jer bi svima u lice kazala ono što ih ide.

Bila je jedna od onih koji uvijek govore ono što misle, ali i misle ono što govore. Živjela je život poput muškarca i donosila vlastite odluke. Nikad patetična ("Život je težak. Nakon svega te – ubije. Ali, ja se nimalo ne bojim smrti. Bit će to olakšanje. Tada neću morati davati intervjue."), Hepburn se nije pokušavala promijeniti ni za koga drugoga. Tako su je naučili imućni roditelji - otac urolog koji se borio za obrazovanje javnosti o spolnim bolestima, te majka sufražetkinja koja se, kao preteča feministkinja, borila za prava žena.

Dok su njezine kolegice bile napirlitane, utegnute u raskošne haljine najvećih stilista, Katherine se rijetko kad šminkala i često nosila hlače, desetljećima prije nego su za žene postale u modi. Kad su joj ih kostimografi ranih 30-ih ukrali iz garderobe, šetala je unaokolo studija u donjem rublju. Tvrdoglavo je odbijala obući išta drugo sve dok joj ih nisu vratili.

Da, Hepburnica je znala kako Hollywood držati za "cojones". Nije dozvoljavala da je njegov zvjezdani sustav strpa u kalupe "praznoglave ljepotice", niti pristajala na kompromise. Pače, često je kao lavica krvila da određeni projekt ugleda svjetlo dana. Čak i onda kad joj filmovi ("Silom dadilja", "Male žene"), sredinom i krajem tridesetih, nisu postizali uspjeh ("Ja sam otrov za kino. Žabokrečina. Ofucana, stara riba koja se ne jede...").

Evo, Katherine je bila vlasnica prava na ekranizaciju kazališnog komada "Philadelphijska priča". Svjesna da joj je karijera nacikla, prodala ih je MGM-u pod uvjetom da ponovi svoju glavnu ulogu koju je tumačila na Broadwayju i odabere redatelja. A bez "Philadelphijske priče" (1940.) Georgea Cukora vjerojatno ne bismo imali "Ženu godine" (1942.) Georgea Stevensa ili bilo koji od velikih nastupa kojima je Hepburnica udahnula život.

Glumica se predstavila u svjetlu u kakvom je nitko prije nije vidio. Demonstrirala je perfektni komični tajming s iskrenom ranjivošću i šutljivim bjesnilom. Njezina bogata nasljednica Tracy Lord, radijantna, nestašna i seksi koristila je čeličnu volju i uzavreo duh kako bi parirala Caryju Grantu i Jamesu Stewartu. Sofisticirana burleska, "Philadelphijska priča" fino je analizirala ulogu spolova, seksa i braka, uskladila "screwball" komediju s društvenim komentarom i najavila Katherineine iduće nastupe u kojima je, osebujne pojave, oštrih crta lica i britka jezika, nastavila igrati snažne, neovisne žene što bez problema, najčešće pametnim, duhovitim replikama, izlaze na kraj s muškarcima, pa makar ove tumačili najpopularniji glumci, John Barrymore, James Stewart, Cary Grant, Peter O'Toole ili Spencer Tracy kojeg je upoznala na setu "Žene godine".

S njime, ljubavi života, glumila je u devet filmova ("Stanje unije", "Pat i Mike"...), od kojih u anale ponajviše ulazi "screwball" klasik "Adamovo rebro" (1949.) gdje se njihova borba u sudnici protezala i na spavaću sobu, kako u filmu, tako i u pravome životu. On se ionako često prožimao s njezinim ulogama. Tracey i Hepburn imali su savršenu kemiju i bili najzabavniji u scenama kad napadaju jedno drugo. To se može reći i za njezinu kemiju s Humphreyjem Bogartom u pustolovini "Afrička kraljica" (1951.) Johna Hustona. Tamo je bila sjajna kao misionarska usidjelica Rose Sayer nasuprot Bogiejevu lutalačkom kapetanu parobroda Charlieju Allnutu.

Katherine je tijekom pedesetih i šezdesetih glumila u zapaženim ostvarenjima poput "Ljetnog doba" (1955.), "Čovjeka koji je pravio kišu" (1956.), "Iznenada, prošlog ljeta" (1959.) i "Dugog putovanja u noć " (1961.), te je na listu velikih redatelja s kojima je radila (Howard Hawks, Frank Capra, Cukor, Stevens, Huston) upisala i Davida Leana, Sydneyja Lumeta i Stanleyja Kramera s kojim je napravila najzapaženiji film dekade, "Pogodi tko dolazi na večeru" (1967.), ujedno i posljednji s Traceyjem. Za ulogu majke kćeri koja se namjerava udati za crnca Hepburn osvaja drugog Oscara. Treći je uslijedio već godinu dana kasnije, za izvrsnu ulogu engleske kraljice Eleanore Akvitanske koja oko nasljedstva "ratuje" s kraljem Henrikom II. (O'Toole) u "Zimi jednog lava" Anthonyja Harveyja. Zaslužila ga je samo zbog scene u kojoj pušta kosu i pred ogledalom gleda u svoje tašto lice koje tiho krije bol.

Sedamdesete i osamdesete provela je mahom na televiziji jer "u mojim godinama teško možete dobiti dobru ulogu, eventualno neku ludu staricu koja je sišla s uma", a jedan od rijetkih kino-izleta donio joj je četvrtog Oscara ("Ljetnikovac na zlatnom jezeru" Marka Rydella, 1981.). Od filma se oprostila dostojanstveno u "Ljubavnoj aferi" (1994.) Warrena Beattyja. Pred početak novog milenija Katherine je prema mnogim relevantnim anketama i sudovima imenovana za najbolju klasičnu glumicu 20. stoljeća pobijedivši Audrey Hepburn. Iako je jednom izjavila kako je mogla napraviti više, više od ovoga što je napravila prva dama kinematografije (vjerojatno i posljednja) nemoguće je tražiti. Meryl Streep je možda preuzela primat u oscarovskim nominacijama (17:12), ali ne i u osvojenim kipićima. Taj će rekord čak i Meryl teško nadmašiti.
MARKO NJEGIĆ

Kratka biografija

Katherine Hepburn (1907.-2003.) bila je drugo dijete od šestero rođenih u liberalnoj i bogatoj obitelji od koje je naslijedila otvorenost i izravan karakter. U dobi od 12 godina počela je nastupati u amaterskom kazalištu, a nakon smrti brata prestala se družiti s ostalom djecom. Na fakultetu je upisala ples i glumu. S titulom talenta, ali i buntovnika (kršila satnicu, pušila, kupala se gola u fontani), napušta koledž 1928. radi profesionalnog angažmana u teatru u Baltimoreu, potom i Broadwayju ("Filmovi su filmovi, nisu život. Ali pozornica je stvarnost. Tamo nema kokica, nepristojno. Živa sam samo tamo."). Četiri godine kasnije, ulogom u predstavi "Ratničin suprug", na sebe skreće pozornost Georgea Cukora koji joj nudi nastup u filmu "Račun za razvod". Prvog od ukupno četiri Oscara osvaja već za svoj treći film, "Jutarnja slava" (1933.) Lowella Shermana u kojem je bila izvanredna kao glumica koja odbacuje ljubav radi karijere.

Jeste li znali da je...?

- bila škotskog i engleskog podrijetla (direktni potomak britanskog kralja Johna preko jednog od njegovih nelegitimnih sinova).
- crvena njezina prirodna boja kose.
- diplomirala povijest i filozofiju.
- patila od pirofobije (straha od vatre).
- sa 1,71m jedna od prvih visokih glumica u Hollywoodu.
- njezin recept za dug život bio: plivanje, tenis, golf i tuširanje hladnom vodom.
- sama izvodila opasne scene u filmovima.
- trebala igrati Scarlett O'Hara u klasiku "Zameo ih vjetar"; kasnije je odradila ulogu djeveruše na vjenčanju Vivien Leigh i Laurencea Oliviera.
- sa Tracyjem bila u vezi od 1943. do njegove smrti 1967., odbila ikad pogledati "Pogodi tko dolazi na večeru" jer je to bio njegov posljednji film, a nije mu došla na sprovod.
- zamalo bila obezglavljena od avionskog propelera kad je jednom žurila na avion kako bi izbjegla novinare.
- priznala da je imala menstruaciju dok je snimala "Afričku kraljicu" zbog čega je na setu bila ćudljiva i teška.
- u filmu "Zima jednog lava" tumačila majku Richarda Lavljeg srca kojeg je igrao Anthony Hopkins; ovaj je godinama kasnije izjavio kako je njezin glas bio baza za Hannibala Lectera.
- pornozvijezda Tracy Lords uzela umjetničko ime po njezinu liku (Tracy Lord) iz filma "Philadelphijska priča".
- mnoštvo njezinih stvari prodano na audiciji 2004., sve osim 4 Oscara.

O Brandu i Bogartu

Kad su je jednom novinari pitali što misli o kontroverznom Marlonu Brandu, Katherine Hepburn je odgovorila da on nije uopće limitiran glumac. "Pače, vrlo je darovit. Bojim se samo da bi mogao biti limitirana osoba", rekla je. Bogart je, zato, za nju bio pravi muškarac. "Nije imao ništa žensko u sebi. On je bio kao Henry Fonda - ponosan i sretan što je glumac."

Zaljubljena u Supermana

Otkako je s njime 1978. nastupila na Broadwayju, Katherine Hepburn bila je naklonjena (pokojnom) Christopheru Reeveu kao glumcu i osobi. Čak mu je govorila kako bi voljela da se brine o njoj kad se povuče u mirovinu. Ironično, njegov odgovor bio je: "Gospođo Hepburn, ne vjerujem da ću toliko poživjeti!"

Volim-ne volim

Katherine Hepburn bila je veliki fan Grete Garbo. Simpatizirala je Harrisona Forda, Johna Travoltu, Melanie Griffith, Jeremyja Ironsa i Juliju Roberts, za razliku od Woodya Allena, akcijskih junaka Stallonea, Schwarzeneggera i Willisa te - Meryl Streep i Glenn Close. Dok glumi, Streep previše "taktizira", tvrdila je Hepburn. Close, pak, "ima prevelika stopala da bi je itko uzeo ozbiljno za glumicu".

Tako je govorila Katherine

- "Bila sam voljena i bila sam zaljubljena. Postoji razlika u tome."
- "Pitam se jesu li muškarci i žene jedno za drugo. Možda bi trebali živjeti vrata do vrata i povremeno dolaziti u posjetu..."
- "Brak je prokleto nepraktičan. Voljeti, poštovati i pokoravati se. Da nije tako, ne biste trebali potpisati ugovor."
- "Obične žene znaju više o muškarcima od ljepotica!"
- "Oduvijek sam željela biti glumica. Mislila sam da je to veoma romantično zanimanje. I bilo je."
- "Jednom me je rulja tražila autogram. 'Brišite', rekla sam im. 'Mi smo te stvorili', oni će na to. 'Vraga jeste!'."
- "Ako radiš ono što te zanima barem jejedna osoba zadovoljna"
- "Neprijatelji su tako stimulirajući..."
- "Ne bojim se pakla niti radujem raju!"
- "Tko kaže da voli starost taj jamačno voli voziti 'old timera' s probušenim gumama."

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/kultura/in-memoriam-katharine-hepburn-prva-istinska-dama-filma-166737 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=1a42f6c851d50a8200a80381f878463d761f2301 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=IN+MEMORIAM+Katharine+Hepburn+-+Prva+istinska+dama+filma&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fin-memoriam-katharine-hepburn-prva-istinska-dama-filma-166737 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fin-memoriam-katharine-hepburn-prva-istinska-dama-filma-166737 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => NA DANAŠNJI DAN, PRIJE 105 GODINA, ROĐENA JE GLUMAČKA LEGENDA HOLLYWOODA [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
KulturaNA DANAŠNJI DAN, PRIJE 105 GODINA, ROĐENA JE GLUMAČKA LEGENDA HOLLYWOODA

IN MEMORIAM Katharine Hepburn - Prva istinska dama filma

Piše PSD.
12. svibnja 2012. - 12:00
"Tko je Katherine Hepburn? Trebalo mi je dosta vremena da kreiram to stvorenje!" – Katherine Hepburn

Joan Crawford, Ginger Rogers, Linda Damell, Joan Fontaine, Bette Davis, Ava Gardner, Jean Harlow... Čudak, multimilijunaš i redatelj Howard Hughes snubio je mnoge atraktivne glumice iz "zlatnog doba" Hollywooda. No, to su bili "obični slatkiši", rekao bi njegov tumač Leonardo DiCaprio u filmu "The Aviator" (2004.) Martina Scorsesea. Prava žena, u koju se najviše zaljubio, bila je Katherine Hepburn. Nije čudno zašto. Ma koliko Kate Beckinsale bila neodoljiva u toaletama iz četrdesetih, komparirate li njenu Avu Gardner i Cate Blanchett u ulozi Hepburnice (za koju je osvojila Oscara), razlika između "slatkiša" i "žene" je očita. Howard i Katherine činili su krasan par neprilagođe...
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
14. svibanj 2024 17:00