stdClass Object ( [id] => 117108 [title] => I uz manje nedostatke ‘Macbeth’ je bio odličan [alias] => i-uz-manje-nedostatke-macbeth-je-bio-odlican [catid] => 256 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>
ledatelje koji su preksinoć do posljednjeg mjesta ispunili gledalište HNK, umjesto očekivana prvog prizora s holinšedskim tonom i ugođajem keltske primitivne legende o ljudima koje neodoljiv nagon podstiče na krvava i izdajnička nedjela te ih potom muči savjest i praznovjerni strah, nemalo su iznenadila dva jarko osvijetljena stupa ponad same rampe.

Cjelinu ostvarenja uspostavio je savršeno precizno intonacijski, frazeološki i ritmički dirigent Ivo Lipanović, autentičan tumač kompleksnosti predloška. Dobrom sinkroniziranošću triju ansambala uspostavio je dinamičke razlike – od pianissima do fortissima i uredna tempa.

Nova moćna kemija između dirigenta i orkestra rezultirala je naglašenom lakoćom kojom je maestro prolazio guste orkestralne slojeve, ostvarujući homogenost i reljefnost nove dramaturgije na putu, također nove, kreacije verdijanskog stilskoga razvoja.

Pojmio je Lipanović i psihološki dijagram, izravnu novu vezu između pjeva i deklamiranja, te između deklamiranja (la parola scenica) i scenskog pokreta, dakle, novi odnos između glazbe i drame.

Ukratko – čuli smo nikad moćniji orkestar splitske Opere. Možda su ipak primi inter pares bili horne, obje flaute i fagoti. Zanimljivo je da sumorni engleski rog u finalu Verdi zadržava na istome mjestu i u ‘Otellu’.

Bez zastoja

Scenograf Ivo Knezović je dobro raširio scenu s brojnim stupovima, ali suzdržano otkrivajući široka unutarnja područja radnje koja se odvija munjevito, bez zastoja.

Međutim, njegovi metalni arhitektonski elementi uz funkciju promjena lokacija morali bi biti aktivan činitelj radnje, a ne svedeni tek na sugestiju promjene različitih mjesta zbivanja.

Njegov postupak primjereniji je drami konstruktivističkoga, šekspirijanskog tipa koji bi trebao biti nadiđen. Slaganje po drukčijim parametrima, umjesto po realističkim, bilo bi novum i de facto bi označilo preuzimanje djelatne uloge u prostoru, a što je scenografiji inače po svojoj funkcionalnosti bilo dostupno.

Scenografu je također dobro poznata dubina splitske pozornice koju, pak, redatelj Petar Selem gotovo uopće nije koristio. Preneseno je standardno statičko ozračje, koje bez novih režijskih pomaka nije moglo utjecati na progresiju estetskog izraza pri tvorbi zbivanja.

Dakako, u smislu otvaranja novih prostora. Poznata je sofisticiranost srednjega vijeka, naročito u prizoru kraljevskih gozba. A ovdje (I./V.) imamo mali stol umjesto suvremena partyja. Nekorištenje dubine pozornice, uz odvijanje cjelokupne radnje na prosceniju, zakida i soliste.

Jurij Nečajev kao Macbeth i Sofia Mitropoulos kao Lady Macbeth pjevali su prvi put ove podjednako glumački i vokalno zahtjevne uloge. I to pred dvojicom predsjednika! Ne treba, dakle, čuditi da su u početku djelovali ponešto hladno, dok se ubrzo nisu raspjevali i uvjerljivo iznijeli svoje kompleksne uloge.

Možda emfaze i iktusi za recitativa pisma i nisu bili na pravim mjestima, ali je zato svojim dramskim sopranom Mitropoulosova pjevala kristalno čisto, posebice u kvintetu i bunilu. Jamačno će još više dramske boje oboje stjecati u reprizama.

Come un lamento

Ivica Čikeš kao Banco pjevački je bio najzreliji i s njemu svojstvenim belkantističkim visinama.

Najveći pljesak, međutim, izmamio je mladi dopadljivi Domagoj Dorotić kao Macduff u jedinoj tenorskoj partiji La mano paterno. Trebat će ipak pripaziti na izmjene registara – iz srednjih u visoke.

Režijski je dobro sagledana razvojna linija lika Lady – od ustaljene demonske predstave do polivalentne kompleksnosti – neurotična u recitativu, a očajna i materinski utješna u ariosu kao ravnovjesje samotnoj Macbethovoj smrti; točno prema Verdijevoj uputi – come un lamento.

Redatelj je također svrsishodno postavio zbor izbjeglica i prognanika u La patria opressa. Unatoč, dakle, manjim nedostacima, bila je to, pogotovo u glazbenu dijelu, odlična prva izvedba ove vrijedne opere u 117 godina splitskoga Teatra.

nila kuzmanić svete, foto: matko biljak / cropix

Na visini zadatka

Zbor se pod sigurnim vodstvom Domenika Briškoga zadržao na visini zadatka. Vrlo su uspjele Vještice i Utvare, nikako na razini znaka, već “presudne za dramski tijek”.

Antonija Teskera kao Ladyina službenica i Mate Akrap kao liječnik (koji do sada nije dovoljno korišten) također su se dobro uklopili u prizor Bunila.

Sve dok se ne bude shvaćalo da se i tzv. male uloge moraju izvoditi korektno, splitska Opera neće biti na razini svjetskih.

Utvare (Zlatko Aurelio Kokeza, Vjera Zanki i Stipe Bakić) efektno iskaču iz propadališta, odnosno pakla. I svi ostali pjevači (Tonči Banov kao Macbethov sluga) primjereno su izveli svoje partije.

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Cjelinu ostvarenja   uspostavio je dirigent Ivo Lipanović, autentičan tumač kompleksnosti predloška. Dobrom sinkroniziranošću triju ansambala uspostavio je dinamičke razlike – od pianissima do fortissima i uredna tempa [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => u splitskome kazalištu premijerno izvedenA verdijeva velika opera [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2010-11-17 13:28:08 [created_by] => 33 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2010-11-17 13:33:41 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2010-11-17 13:28:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 3515 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 256 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--kultura [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz kulture. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, film, tv, književnosti, glazba, kazalište, slikarstvo, arhitektura [secure] => 0 [page_title] => Kultura [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Small [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2010/11/17/Kultura/MACBETH-121110.3_thumb.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "124x117" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 256 [name] => Kultura [alias] => kultura [description] => [parent] => 240 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 18 [params] => {"inheritFrom":"0","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"1","itemRelatedLimit":"2","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"1","itemRelatedImageSize":"Small","itemRelatedIntrotext":"0","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"1","itemRelatedImageGallery":"1","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 7514647 Threads: 3 Questions: 1539983415 Slow queries: 4685402 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 110915950 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 54 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front03 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /kultura ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /kultura/i-uz-manje-nedostatke-macbeth-je-bio-odlican-117108 [printLink] => /kultura/i-uz-manje-nedostatke-macbeth-je-bio-odlican-117108?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 105854 [name] => macbeth [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => macbeth [link] => /tag/macbeth ) [1] => stdClass Object ( [id] => 233842 [name] => hnksplit [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => hnksplit [link] => /tag/hnksplit ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [Subtitle] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Cjelinu ostvarenja   uspostavio je dirigent Ivo Lipanović, autentičan tumač kompleksnosti predloška. Dobrom sinkroniziranošću triju ansambala uspostavio je dinamičke razlike – od pianissima do fortissima i uredna tempa [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => u splitskome kazalištu premijerno izvedenA verdijeva velika opera [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => I uz manje nedostatke ‘Macbeth’ je bio odličan [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-13-06-39-41-33 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2010/11/17/Kultura/MACBETH-121110.3_thumb.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2010/11/17/Kultura/MACBETH-121110.3_thumb.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}
ledatelje koji su preksinoć do posljednjeg mjesta ispunili gledalište HNK, umjesto očekivana prvog prizora s holinšedskim tonom i ugođajem keltske primitivne legende o ljudima koje neodoljiv nagon podstiče na krvava i izdajnička nedjela te ih potom muči savjest i praznovjerni strah, nemalo su iznenadila dva jarko osvijetljena stupa ponad same rampe.

Cjelinu ostvarenja uspostavio je savršeno precizno intonacijski, frazeološki i ritmički dirigent Ivo Lipanović, autentičan tumač kompleksnosti predloška. Dobrom sinkroniziranošću triju ansambala uspostavio je dinamičke razlike – od pianissima do fortissima i uredna tempa.

Nova moćna kemija između dirigenta i orkestra rezultirala je naglašenom lakoćom kojom je maestro prolazio guste orkestralne slojeve, ostvarujući homogenost i reljefnost nove dramaturgije na putu, također nove, kreacije verdijanskog stilskoga razvoja.

Pojmio je Lipanović i psihološki dijagram, izravnu novu vezu između pjeva i deklamiranja, te između deklamiranja (la parola scenica) i scenskog pokreta, dakle, novi odnos između glazbe i drame.

Ukratko – čuli smo nikad moćniji orkestar splitske Opere. Možda su ipak primi inter pares bili horne, obje flaute i fagoti. Zanimljivo je da sumorni engleski rog u finalu Verdi zadržava na istome mjestu i u ‘Otellu’.

Bez zastoja

Scenograf Ivo Knezović je dobro raširio scenu s brojnim stupovima, ali suzdržano otkrivajući široka unutarnja područja radnje koja se odvija munjevito, bez zastoja.

Međutim, njegovi metalni arhitektonski elementi uz funkciju promjena lokacija morali bi biti aktivan činitelj radnje, a ne svedeni tek na sugestiju promjene različitih mjesta zbivanja.

Njegov postupak primjereniji je drami konstruktivističkoga, šekspirijanskog tipa koji bi trebao biti nadiđen. Slaganje po drukčijim parametrima, umjesto po realističkim, bilo bi novum i de facto bi označilo preuzimanje djelatne uloge u prostoru, a što je scenografiji inače po svojoj funkcionalnosti bilo dostupno.

Scenografu je također dobro poznata dubina splitske pozornice koju, pak, redatelj Petar Selem gotovo uopće nije koristio. Preneseno je standardno statičko ozračje, koje bez novih režijskih pomaka nije moglo utjecati na progresiju estetskog izraza pri tvorbi zbivanja.

Dakako, u smislu otvaranja novih prostora. Poznata je sofisticiranost srednjega vijeka, naročito u prizoru kraljevskih gozba. A ovdje (I./V.) imamo mali stol umjesto suvremena partyja. Nekorištenje dubine pozornice, uz odvijanje cjelokupne radnje na prosceniju, zakida i soliste.

Jurij Nečajev kao Macbeth i Sofia Mitropoulos kao Lady Macbeth pjevali su prvi put ove podjednako glumački i vokalno zahtjevne uloge. I to pred dvojicom predsjednika! Ne treba, dakle, čuditi da su u početku djelovali ponešto hladno, dok se ubrzo nisu raspjevali i uvjerljivo iznijeli svoje kompleksne uloge.

Možda emfaze i iktusi za recitativa pisma i nisu bili na pravim mjestima, ali je zato svojim dramskim sopranom Mitropoulosova pjevala kristalno čisto, posebice u kvintetu i bunilu. Jamačno će još više dramske boje oboje stjecati u reprizama.

Come un lamento

Ivica Čikeš kao Banco pjevački je bio najzreliji i s njemu svojstvenim belkantističkim visinama.

Najveći pljesak, međutim, izmamio je mladi dopadljivi Domagoj Dorotić kao Macduff u jedinoj tenorskoj partiji La mano paterno. Trebat će ipak pripaziti na izmjene registara – iz srednjih u visoke.

Režijski je dobro sagledana razvojna linija lika Lady – od ustaljene demonske predstave do polivalentne kompleksnosti – neurotična u recitativu, a očajna i materinski utješna u ariosu kao ravnovjesje samotnoj Macbethovoj smrti; točno prema Verdijevoj uputi – come un lamento.

Redatelj je također svrsishodno postavio zbor izbjeglica i prognanika u La patria opressa. Unatoč, dakle, manjim nedostacima, bila je to, pogotovo u glazbenu dijelu, odlična prva izvedba ove vrijedne opere u 117 godina splitskoga Teatra.

nila kuzmanić svete, foto: matko biljak / cropix

Na visini zadatka

Zbor se pod sigurnim vodstvom Domenika Briškoga zadržao na visini zadatka. Vrlo su uspjele Vještice i Utvare, nikako na razini znaka, već “presudne za dramski tijek”.

Antonija Teskera kao Ladyina službenica i Mate Akrap kao liječnik (koji do sada nije dovoljno korišten) također su se dobro uklopili u prizor Bunila.

Sve dok se ne bude shvaćalo da se i tzv. male uloge moraju izvoditi korektno, splitska Opera neće biti na razini svjetskih.

Utvare (Zlatko Aurelio Kokeza, Vjera Zanki i Stipe Bakić) efektno iskaču iz propadališta, odnosno pakla. I svi ostali pjevači (Tonči Banov kao Macbethov sluga) primjereno su izveli svoje partije.

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/kultura/i-uz-manje-nedostatke-macbeth-je-bio-odlican-117108 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=9d0e8a7829624ada934bdf6720187cf435325ad4 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=I+uz+manje+nedostatke+%E2%80%98Macbeth%E2%80%99+je+bio+odli%C4%8Dan&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fi-uz-manje-nedostatke-macbeth-je-bio-odlican-117108 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fi-uz-manje-nedostatke-macbeth-je-bio-odlican-117108 )
Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Cjelinu ostvarenja   uspostavio je dirigent Ivo Lipanović, autentičan tumač kompleksnosti predloška. Dobrom sinkroniziranošću triju ansambala uspostavio je dinamičke razlike – od pianissima do fortissima i uredna tempa [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => u splitskome kazalištu premijerno izvedenA verdijeva velika opera [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
Kulturau splitskome kazalištu premijerno izvedenA verdijeva velika opera

I uz manje nedostatke ‘Macbeth’ je bio odličan

Piše PSD.
17. studenog 2010. - 14:28
ledatelje koji su preksinoć do posljednjeg mjesta ispunili gledalište HNK, umjesto očekivana prvog prizora s holinšedskim tonom i ugođajem keltske primitivne legende o ljudima koje neodoljiv nagon podstiče na krvava i izdajnička nedjela te ih potom muči savjest i praznovjerni strah, nemalo su iznenadila dva jarko osvijetljena stupa ponad same rampe.

Na visini zadatka

Zbor se pod sigurnim vodstvom Domenika Briškoga zadržao na visini zadatka. Vrlo su uspjele Vještice i Utvare, nikako na razini znaka, već “presudne za dramski tijek”.

Antonija Teskera kao Ladyina službenica i Mate Akrap kao liječnik (koji do sada nije dovoljno korišt...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
13. svibanj 2024 08:39