StoryEditor
Glazbakaštel gomilica

Po cijeloj obali kultura je izgurana nauštrb klapa, kaže Mislav Režić, uspješan gitarist i umjetnički ravnatelj ‘Glazbenih večeri kod svetog Jeronima‘

27. kolovoza 2020. - 08:00
Mislav Režić: Moj prvi cilj je bio građanima Kaštela ponuditi nešto što ima umjetničku i duhovnu kvalitetu i što će im oplemeniti život.  Antonis Provias

Nakon dva koncerta klasične glazbe u staroj baroknoj crkvi svetog Jeronima u Kaštel Gomilici i još jednog u istoimenoj župnoj crkvi, završen je treći festival koji se okitio imenom tog nebeskog zaštitnika – "Glazbene večeri kod svetog Jeronima". Koliko je omiljen u tom kaštelanskom mjestu govori i to da i udruga koja je organizator glazbenog događaja nosi njegovo ime.

No, ipak, festivalom umjetnički ravna jedan od naših vodećih gitarista s aktivnom međunarodnom solističkom karijerom, Mislav Režić. Nakon završetka trećeg ciklusa i s publikom koja je ovog ljeta preko projektora na vanjskom zidu mogla pratiti zvuk i sliku iz crkve, vrlo je zadovoljan i, kaže, festival je nadmašio njegova očekivanja.

- Festival se zbog korone nije mogao nastaviti razvijati, morali smo rezati dva koncerta i "platili" su neki lokalni izvođači, ali to ćemo idućih godina nadoknaditi. Još mi nije jasno da smo ipak uspjeli. Jer vidim kolege glazbenike vani, u cijelom svijetu sve je stalo. Zaista depresivno. Glazbenici koji imaju stalne prihode, orkestre ili škole, koliko-toliko su pokriveni, ali za puno kolega freelancera, a i ja sam među njima, nije lako. Prije nekoliko mjeseci svi su festivali otkazani, sve do rujna, primjerice "North Sea Jazz" u Nizozemskoj s desecima tisuća posjetitelja, iako se dijelom održava i na otvorenom. Depresivno je s financijske strane, ali s umjetničke ljudi pronalaze inspiraciju, izbacuju iz sebe glazbena djela. No, mi smo ljudi sa scene, kao da nam je netko amputirao ruku. Treba izdržati, ostati normalan – veli ovaj Kaštelanin s adresom u Ateni.

image
Koncert se projicirao i na zidu crkve 
Luka Ištuk

Festival je počeo 2018. godine, nakon što su se njegov prijatelj Srećko Radan, predsjednik udruge "Sveti Jeronim" i on složili oko ideje da se u Kaštelima organizira festival klasične glazbe. Ministarstvo kulture dalo im je podršku, Grad Kaštela i Turistička zajednica također, pa je s malim budžetom i pritajenim očekivanjima Režić počeo organizirati koncerte, drukčije od drugih:

- Udruga "Sveti Jeronim" bavi se socijalom i kulturnim amaterizmom. Moj prvi cilj je bio građanima Kaštela ponuditi nešto što ima umjetničku i duhovnu kvalitetu i što će im na jedan način oplemeniti život. I da damo obol kulturnom turizmu. U Kaštelima dosad nije bilo organiziranih koncertnih aktivnosti. Nemam ništa protiv ribarskih večeri i estrade, ali po cijeloj obali je profesionalna kultura izgurana nauštrb klapa i sve ide malo na krivu stranu... Gosti su nam vrhunski glazbeni umjetnici, poput Hrvatskog baroknog ansambla, Zagrebačkog gitarskog trija, Papandopulo kvarteta, imena kojih se ne bi posramio nijedan festival u svijetu. Objektivno smo napravili program koji može proći na svim domaćim glazbenim festivalima - veli glazbenik i naglašava da ga je reakcija publike iznenadila:

MOĆNA GOMILICA

- To mi je od početka bio misterij. Bavim se suvremenom glazbom, imam i neke eksperimentalne stvari, i nisam znao koliko će im se svidjeti. No, nadmašili su sva moja očekivanja! Imamo grupu ljudi iz Gomilice bez kojih ne počinjemo koncert, njih deset, petnaest koji su stalno tamo. Sve više dolaze i – sve je bilo puno. Bez nekog velikog oglašavanja. Očito se dobar glas čuje.

Privukli smo i ljude iz Splita i Trogira, koji, zamislite, dolaze u Kaštela radi kvalitetnih koncerata klasike. Ove godine smo se malo stilski raširili pa smo Gordan Tudor i ja svirali na saksofonu i električnoj gitari, uz nešto elektronike. Publika je izvrsno reagirala, iako je to mala sredina koja nije navikla na tu glazbu. Tako da imamo prostora za nešto eksperimentalnije. Uglavnom – mora biti kvalitetno, ne možemo sad prevariti ljude. A moram reći da smo potaknuli i da se nešto događa u našoj crkvici u kojoj se ništa nije događalo od kada se obnovila, ali Župa i don Ante Čotić su nam je kao koorganizatori ustupili – dodaje Režić, koji je i predavač na Međunarodnoj ljetnoj školi glazbe u Kaštelima.

image
Ambijent stare crkvice sv. Jerolima
Luka Ištuk

Inače, diplomirao je 2001. godine na Umjetničkoj akademiji u Splitu u klasi Gorana Listeša, magistrirao na Kraljevskom konzervatoriju u Den Haagu u klasi Zorana Dukića te na Visokoj glazbenoj školi u Maastrichtu u klasi Carla Marchionea.
- Ja sam produkt splitske Glazbene škole Josipa Hatzea - sjeća se Režić, kojemu su skladatelji Vlado Sunko, Nikoleta Chatzopoulu i Sofia Avramidou posvetili svoja djela. - Lijepo iskustvo, puno skladatelja i dobrih glazbenika je izišlo iz te škole.

Nastavio sam, srećom ili nesrećom, na splitskoj Akademiji, koja se tada bila otvorila. Trudio sam se, ali sredina mi nije odgovarala, osjećao sam kako ima nešto i iza toga. Školovati se u gradu bez koncertne dvorane i nije neka "fora", ipak jedan aspekt nedostaje. Onda sam radi našeg gitarista Zorana Dukića otišao u Nizozemsku. To me učinilo glazbenikom. Kako školstvo funkcionira kod njih, to je drugi planet. Konzervatorij je bio inspirativan, 80 posto nas je bilo stranaca, od Japana do Aljaske. S toliko različitih utjecaja, jednostavno, provodio sam cijele dane tamo.

PROGRESIVNI GRCI

Pa koncerti, ta cijela scena je poput raja za glazbenika. Oni prednjače u suvremenoj glazbi i jazzu, pa me to počelo više zanimati, nešto što kod nas nije bilo toliko živo. Ostao sam u Nizozemskoj, upoznao sam suprugu, ona je isto freelancer, svira na baroknoj flauti. U Nizozemskoj sam vidio na kojoj razini funkcionira kultura, koliko su ljudi otvoreni prema novim idejama, puno tih stvari pokušavam sad ubaciti kao "klicu" ovdje. Kao na Gordanovom i mom koncertu – govori gitarist koji se posljednjih godina preselio u domovinu svoje supruge, a tamo je snimio i solistički nosač zvuka "Auburn".

image
Mješovita publika u Kaštel Gomilici
Luka Ištuk

- Grci su dosta progresivni, imaju jako puno obrazovanih glazbenika. I ne samo glazbenika, edukacija im je, mislim, dosta dobra. Već godinama se školuju po najvećim europskim sveučilištima tako da se stvorila kreativna masa i ovih zadnjih godina krize puno se dobrih stvari događalo. Prednjače privatne inicijative, tu je kulturni centar "Onassis", sad se otvorila nova Opera. U njoj sam svirao nekoliko suvremenih opera, a prošle godine u "Onassisu" sam imao recital na električnoj gitari - kaže Režić kojemu u Ateni donekle smeta promet i "žešći" ritam života. U Kaštelima boravi barem dva ljetna mjeseca i još nekoliko puta godišnje, i uživa u društvenom životu.

- Taman kad sam u ožujku trebao početi s koncertima sve je stalo. Nije mi se dalo puno vježbati, pripremati programe, jer se nije nazirao kraj lockdowna. Morao sam naći neku terapiju pa sam počeo skladati. Snimao sam videa, dijelio ih preko društvenih mreža, ljudima se svidjelo. Ne mogu se nazvati skladateljem, izvlačim neke ideje iz glave, glazbene slike. Ne znam kamo će me to odvesti – kazat će ovaj 42-godišnji gitarist, koji već u glavi vrti planove dvije godine unaprijed za Večeri kod svetog Jeronima i koje će strane ansamble dovesti pred svoje Kaštelane.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Izdvojeno

14. listopad 2020 07:31