StoryEditor
Film & TVCINEMARK RETRO(PER)SPEKTIVA

ZASJEDA (VELIKI IZAZOV/KORDON) Pijani Harry pod kišom metaka

Piše Marko Njegić
10. lipnja 2020. - 23:52

Akcijski, ratni i kaubojski heroj, glumac, redatelj, ikona filma, živuća legenda Hollywooda... Neuništivi Clint Eastwood proslavio je 90. rođendan. Devedeset godina je u njegovim kostima. Devet dekada, od čega pet i pol na filmu. Rijetko impresivno postignuće za maksimalni respekt.

Zato se na valu Eastwoodova rođendanskog slavlja prisjećamo jednog od njegovih najboljih akcijskih filmova koji se često nalazi u sjeni "Prljavog Harryja", kao i "Ulični policajac"/"Gušter", iako zaslužuje nositi njegovu značku. To je "The Gauntlet" (1977.), odnedavno naslovljen/preveden "Zasjeda", a nekoć znan kao "Veliki izazov" ili "Kordon".

FILM: The Gauntlet; akcija; SAD, 1977. REŽIJA: Clint Eastwood ULOGE: Clint Eastwood, Sondra Locke OCJENA: ****

"The Gauntlet" je snimljen godinu dana nakon trećeg dijela serijala "Dirty Harry" ("The Enforcer") i vesterna "The Outlaw Josey Wales". Clint je peti put stao iza kamere da režira taj film.

Dakle, Eastwoodova peta režija i prva najstrože gledano akcijska, premda se tako mogao zavesti i njegov rad na "Odmetniku Joseyju Walesu" i, posebice, "Kazni na planini Eiger".

"Zasjeda" pokazuje da se Clint akcijski dostatno iskalio iza kamere, a imao je i dobre učitelje, Dona Siegela i Sergija Leonea, kojima je, konačno, posvetio "Nepomirljive". Ispred kamere, pak, u to vrijeme nije bilo veće akcijske zvijezde s obzirom da, recimo, ni Steve McQueen ("Bullitt", "The Getaway"...) ni Charles Bronson ("The Mechanic", "Death Wish"...) ipak nisu bili toliko popularni i tiražni na kinoblagajnama.

Tada 47-godišnji Eastwood jest, najviše zahvaljujući trima "Prljavim Harryjima" koji su tijekom sedamdesetih, uz Bond-filmove, najviše udarili temelje akcijskom žanru kakvog znamo. Na njih se u tom žanrovskom kontekstu fino nadovezao "The Gauntlet", toliko da bi ga mogli zavesti kao "Dirty Harry 3.5", ne samo zato što Clintov lik, policajac Ben Shockley, spomene izraz "enforcing the law".

Pogledate li nanovo (ili prvi put) "Zasjedu", možete uvidjeti koliko je to bio jedan od akcijskih međaša sedamdesetih s trajno odzvanjajućim ehom u osamdesetima i devedesetima. Podsjetimo, za početak, da Shockley biva predstavljen kao pijani/mamurni Prljavi Harry.

Kamera ga snima sa sigurnosne distancije kako u cik zore napušta bar gdje bi Eastwood možda mogao zasvirati kao "Honkytonk Man". Kad mu se kamera približi, ima što i vidjeti: Shockleyju ispada boca "Jacka Danielsa" iz ruke pri izlasku iz automobila ispred policijske postaje. Najprije vidimo bocu pa njega.

Nekako nam se čini da bi i Shockley mogao zvati "Jacka Danielsa" prisnijim imenom koliko se druže, tipa "gospodin John Daniels", kao Al Pacinov pukovnik Slade u "Mirisu žene". Naravno, Bruce Willis je akcijski mamurluk doveo do savršenstva ("The Last Boy Scout", "Die Hard With a Vengeance", "Striking Distance"...), ali dobro je znati tko je prvi od akcijaša počeo piti, a ne samo pucati.

Nešto slično bilo bi neprilično za Harryja Callahana, stoga Benov kolega Josephson (Pat Hingle, filmski otac Nicka Noltea), kasnije i načelnik policije Blakelock (William Prince), upozorava Shockleyja da bazdi na alkohol, osvježava mu zadah sprejem i govori da bi trebao paziti kako izgleda i srediti se – obrijati, staviti kravatu, ulaštiti cipele.

Na novo gledanje filma ovo nekako baš zgodno korenspondira s Eastwoodovom ne tako davnom izjavom o "generaciji pičkica", kontra političke korektnosti i nametnute pristalosti, kao i navali obrijanih metroseksualaca u ulaštenom (superherojskom) akcijskom žanru.

Shockley se odbija povinuti pravilima i najavljuje da će ovo biti beskompromisan akcijski film, što i jest. Jednostavan, ali beskompromisan. Naime, Shockley je dobio zadatak da iz Las Vegasa u Phoenix sprovede "nebitnu" svjedokinju, zatvorenicu-prostitutku Gus Mally (Sondra Locke, ondašnja Clintova bolja polovica), kako bi svjedočila na "nebitnom" suđenju.

Verbalno dodavanje Bena i Gus prilikom putovanja je jako zanimljivo. "Macho" policajac je našao poklopac u liku pametne žene i bez nje tko zna koliko bi brzo shvatio da su mu namjestili igru. Ona je tu da propita mačizam junaka koji je Eastwood spreman samoironizirati pa mu spočitava "macho mentalitet" i zeza ga da je "peško naoružan kalibrom 45".

"Taj sam", nevidljivim namigom potvrđuje Shockley u akcijskom filmu s kojim je Eastwood htio pobjeći daleko koliko je mogao od Prljavog Harryja (Shockley, začudo, nije nikoga napucao), ali da to i dalje bude on, junak koji će se suprotstaviti i policajcima ako treba ("Magnum Force").

Gus bi trebala svjedočiti u sudskom procesu protiv mafijaša povezanih s policijom, zbog čega će se i jedni i drugi potruditi da oboje ne stignu živi u Phoenix. Znači, akcija od točke A do točke B, s obveznim preprekama, kakvu su dalje provodili akcijski filmovi od "Ratnika podzemlja" Waltera Hilla do Willisovih "16 blokova".

U Las Vegasu automobil Shockleyja i Gus dignut je u zrak, nakon čega se daju u bijeg u kolima Hitne pomoći. Kratki predah od prve potjere slijedi u njezinoj kući koju će policajci potom mitraljirati dok se ne uruši. Ova scena izgleda kao "Čehovljeva puška" na n-tu potenciju. Puške koje zapucaju prvom činu u trećem će zapucati triput jače.

Rešetanja kuće je i budući "trade-mark" akcijskog filma (npr. "Univerzalni vojnik"), kao i kasnije hvatanje vlaka i tučnjava u vagonima, s tim da se rijetko koji od akcijaša mogao "pohvaliti" da je opalio ženu-bajkericu šakom u glavu tako zdušno kao Shockley ("Ne bi valjda udario damu, zar ne?!"). Potjera helikoptera i motocikla/"choppera" također je jedan od Clintovih priloga žanru, kao i kulminacija te sekvencije. Helikopter će se zapetljati o žice dalekovoda i eksplodirati.

Prava kulminacija filma slijedi u finalnoj akciji, kako i dolikuje, nakon što Ben otme autobus, obloži ga neprobojnim čelikom i krene prema Phoenixu, odlučan da se probije do Gradske vijećnice pod svaku cijenu, unatoč kiši metaka iz svog raspoloživog oružja policajaca koji vozilo pretvaraju u ementaler. Takva paljba nije se dotad mogla vidjeti ni čuti na filmu. Eastwood je nadmašio čak i Sama Peckinpaha ("Divlja horda") po broju ispaljenih metaka i ispalio hice izazova nasljednicima.

Zamalo Peckinpah iza kamere

Koliko je film "peckinpahovski" potvrđuje podatak da je Peckinpah bio zainteresiran za režiju, kao i njegov akcijaški nasljednik Walter Hill. Obojica su u glavnoj ulozi vidjeli Krisa Kristoffersona, a za nju se razmatrao i Steve McQueen. Na kraju je Peckipah s Kristoffersonom snimio posve drugi akcijski film - "Konvoj". P.S. "Zasjedu" prikazuje Nova TV 13. lipnja u večernjim satima.

#CINEMARK#CINEMARK RETRO(PER)SPEKTIVA#AKCIJSKIFILMOVI#PRLJAVIHARRY

Izdvojeno

29. lipanj 2020 09:34