StoryEditor
Film & TVGDJE NESTADOŠE GLEDATELJI?

Veliki pad gledanosti novih hrvatskih filmova u kinima: loš tajming, strana konkurencija ili manjak interesa za ‘domaćice‘ koji je potencirala korona?

Piše Marko Njegić
27. lipnja 2021. - 15:21

Nije mirisalo na dobro kad su dva hrvatska filma, "Zora" Dalibora Matanića i "Tereza37" Danila Šerbedžije, tempirana za početak kinodistribucije istog dana – 10. lipnja, netom prije početka Europskog prvenstva u nogometu, na kojem se natječe i Hrvatska. Krajnje loša koordinacija kinoplasmana dobrih filmova rezultirala je njihovom krajnje lošom prođom.

"Zora" je (o)svanula u hrvatskim kinima bez prethodne svečane premijere i privukla je svega 630 gledatelja u premijernom produženom vikendu prikazivanja (od četvrtka do nedjelje), odnosno zaradila 17,5 tisuća kuna. Nažalost, to je prilično mizeran rezultat uzimajući u obzir da "Zora" igra i u multipleksima i u nezavisnim kinima te se distribuira s 34 kopije, što sugerira da je distributer, s razlogom, polagao nade u nastavak uspješnog "Zvizdana".

Ako se otvaranje "Zvizdana" komparira s otvaranjem "Zore", brojka djeluje još poraznija. "Zvizdan" je u prvom vikendu zabilježio promet od 12.000 gledatelja i 330 tisuća kuna zarade. U konačnici je "Zvizdan" vidjelo više od 40.000 gledatelja, što su brojke o kojima "Zora" može samo sanjati, kao i novi hrvatski film općenito, čini se.

Nakon dva tjedna dana kinodistribucije, "Zora" je prebacila tisuću gledatelja (1066, točnije) i dosegnula utržak od 28.781 kuna, tako da će idućih tjedana teško rezultat filma bitno nadmašiti ionako skromne brojke "Doba uskoka" Domagoja Burića (2834 gledatelja i 85,5 tisuća kuna nakon petog vikenda), pod uvjetom da uopće i ostane na repertoaru multipleksa toliko dugo.

No, to je još i dobro u usporedbi s "Terezom37", čiji su podaci o gledanosti objavljeni tek nakon prvog tjedna prikazivanja. "Tereza37" je imala (medijski popraćenu) svečanu premijeru, ali je u prvih sedam dana privukla samo 383 gledatelja u kina i zaradila nešto manje od 7000 kuna. Rezultat je bolji u odnosu na "Starca i rodu" Tomislava Jelinčića, koji je nakon dva vikenda vidio 221 gledatelj, a zaradio je malo manje od 11 tisuća kuna.

Šerbedžijin uradak prikazuje se s bitno manje kopija od "Zore (13) i samo u nezavisnim kinima, no svega 557 gledatelja i utržak od 11.026 kuna u dva tjedna prikazivanja svejedno je preslab rezultat, zrcalo preklapanja, lošeg tajminga i strane konkurencije, ako ne i sve većeg manjka interesa publike za "domaćice", koji je, neovisno o izvjesnoj kvaliteti filmova (ne zaboravimo i "Mater"), korona samo potencirala, skresavši blagi rast gledanosti 2019. nakon pada 2017. i 2018. godine. Još 2019. hrvatski filmovi su mogli prebaciti barem brojku od 50.000 gledatelja ("General", "Koja je ovo država"), a 2020. i 2021. ne mogu ni 5000.

Posljednjih godina u Hrvatskoj, pa i nekoć u bivšoj Jugoslaviji, znalo se, doduše rijetko, događati da bi dva ili čak tri hrvatska filma krenula u kina u mjesec dana, s razmakom od kojeg tjedna, što je također bilo kontraproduktivno. Međutim, nikad, baš nikad nije zabilježeno da se dva hrvatska filma otvaraju istog dana, usto dva (očekivana) hrvatska filma vodećih domaćih redatelja, poput Matanića i Šerbedžije.

Takve stvari se rijetko rade i u Americi otkako je "novog (ne)normalnog", gdje je kinotržište nemjerljivo veće čak i u suženijim pandemijskim uvjetima. Američko kinotržište može istrpjeti sudar "Mjesta tišine 2" i "Cruelle" kao zasad jedine zvučne blockbustere godine sukobljene istog vikenda, ali blockbustere koji su žanrovski krajnje različiti (SF horor, krimi komedija) i tipuju na drukčiju publiku, za razliku od "Zore" i "Tereze37" kao nominalnih drama festivalskog i humornog predznaka.

Dakle, u startu je bilo krivo da ovi filmovi stignu pred kinopubliku na isti datum, a i taj datum je pogrešan. Početak Europskog prvenstva, ljeta i godišnjih odmora, kraj školske godine. Prosječnom domaćem čovjeku bilo koje demografije glava je u "balunu" ili moru, ne u kinu. Barem ne kad u njemu igra hrvatski film, i to dramski.

Ljudima je ljeti poslovično do opuštanja pred velikim ekranom i logično je da su radije odabrali akciju "Brzih i žestokih 9", horor "Prizivanja 3" i animaciju "Croods 2" te spomenute hitove "Cruella" i "A Quiet Place Part II". Upravo je deveti dio hit-serijala "Fast & Furious" pretpremijerno dojurio u kina istog datuma kao i "Zora"/"Tereza37", da bi u prvom službenom vikendu prikazivanja ostvario rezultat od 28.857 gledatelja i 1,2 milijuna kuna zarade, što je kod nas rekordno otvaranje za neki film u "novom (ne)normalnom".

Ljeto nije prijatelj hrvatskom filmu. "General" je rijetki primjer; krenuo je u ljetnu kinodistribuciju i bio gledan, zasigurno i zahvaljujući datumu ulaska u kina – oko proslave Oluje, nedugo nakon premijere na Pulskom festivalu. To je ujedno i posljednji veći hrvatski kinohit. Usporedbe radi, premijera "Tereze37" bila je prošlog ljeta na Motovunskom festivalu, a "Zore" krajem 2020. u Talinnu (studeni).

Oba filma stigla su, znači, sa zakašnjenjem od godinu dana i šest mjeseci u odnosu na premijere, pogurana samo projekcijama (i nagradama) na svibanjskom FEST-u. Istina, dobrih pola godine nijedan hrvatski film nije zaigrao u kinima zbog korone. Odgađali su se i počeci kinodistribucije brojnih hollywoodskih filmova.

Pa ipak, stječe se dojam da je bilo bolje pustiti "Zoru" na krilima svjetske premijere u Talinnu, svakako do kraja prošle godine, kad je bilo manje drugih/stranih atrakcija u kinima, a i da vremenska odrednica filma "2021." djeluje kao bliska budućnost (kako je i zamišljeno) umjesto sadašnjost. Ili možda, kad se već ovoliko čekalo, pričekati još malo i plasirati film u kina krajem ljeta, nakon što osvane na ljetnim festivalima u Hrvatskoj i regiji (Pula, Motovun, Sarajevo).

"Zora" je svakako film za festivale i nezavisna singl-kina, ne multiplekse, jer je manje komunikativna prema široj publici u odnosu na "Zvizdan" zbog svoje festivalske art naravi. S druge strane, "Tereza37" je populističkiji film, ali ironično sveden samo na nezavisna kina i ne prikazuje se ni u jednom od multipleksa, koji su žila kucavica distribucijske mreže.

Utjeha je da su se projekcije u ljetnim kinima 2020. pokazale pogođenima za "Terezu37", kad je film vjerojatno trebao krenuti s distribucijom koja se ove godine najavljuje od ljeta do jeseni, pa se brojka gledatelja uz malo sreće poveća. Dotad, valjda će se, za početak, barem kinoplasman nadolazećih hrvatskih filmova ("Murina", "Po tamburi", "Plavi cvijet", "A bili smo vam dobri"...) bolje iskoordinirati, kao osnovni preduvjet za ikakav uspjeh.

Najgledaniji hrvatski filmovi u kinima od 2010. do 2019.

1. "Svećenikova djeca" (158.131 gledatelj)
2. "Šegrt Hlapić" (142.797)
3. "Sonja i bik" (97.927)
4. "Koko i duhovi" (85.145)
5. "Larin izbor: Izgubljeni princ" (78.694)
6. "General" (74.585)
7. "Zagonetni dječak" (68.969)
8. "ZG80" (65.685)
9. "Uzbuna na zelenom vrhu" (64.642)
10. "Koja je ovo država" (58.265)

Deset najboljih otvaranja hrvatskih filmova

1. "Svećenikova djeca" (33.759 gledatelja)
2. "General" (28.383)
3. "Koja je ovo država" (23.212)
4. "Šegrt Hlapić" (21.693)
5. "Narodni heroj Ljiljan Vidić" (14.327)
6. "ZG80" (13.810)
7. "Uzbuna na zelenom vrhu" (12.985)
8. "Koko 3: Ljubav ili smrt" (12.705)
9. "Ustav Republike Hrvatske" (12.336)
10. "Zvizdan" (12.019)

item - id = 1108727
related id = 0 -> 1124657
related id = 1 -> 1124696
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
17. rujan 2021 01:39