StoryEditor
Film & TVCINEMARK OBLJETNICA

UMRI MUŠKI 3 Misli brzo, budi živ, umri najmuškije

2. lipnja 2020. - 23:59
Archive Photos

Muško umiranje akcijskog heroja Brucea Willisa treći i po mnogima najžešći put dogodilo se prije ravno četvrt stoljeća. Vrijeme je proletjelo akcijski brzo, gotovo kao u samom filmu "Die Hard With a Vengeance" (1995.) Johna McTiernana koji je nabijao ultra visoki tempo i reklamirao se prštećom krilaticom "Think Fast, Look Alive, Die Hard".

"Umri muški 3" je mislio brzo i bio iznimno živ(ahan): policajac John McClane je morao reagirati u trenu pod presingom i jurcao je unaokolo po New Yorku u sve prljavijoj i krvavijoj bijeloj potkošulji kao akcijski zeko na baterije, "energizer bunny". Akcija-reakcija u tren oka, u ritmu otkucavajuće eksplozivne naprave par sekundi prije praska, i tako ukrug.

FILM: Die Hard With a Vengeance; akcija; SAD, 1995. REŽIJA: John McTiernan ULOGE: Bruce Willis, Samuel L. Jackson OCJENA: **** ½

"Die Hard With a Vengeance" je i umirao muški, muškije, najmuškije: ako je drugi dio hit-franšize, u režiji Rennyja Harlina, imao superzvučan podnaslov "Die Harder", treći se mogao (pod)nasloviti i "Die Hardest".

McClane daje gas do daske u taksiju kroz Central Park kako bi stigao na vrijeme do podzemne i spriječio da vlak odleti u zrak, nakon čega se nađe s lažnim policajcima stiješnjen u dizalu u sceni koja bi, izdvojena, mogla biti najbolji kratkometražni akcijski film u povijesti. U nekim drugim akcijskim spektaklima to bi bili vrhunci.

No, "Die Hard With a Vengeance" ide naprijed do vožnje kamionom kroz akvadukt ispred nadiruće vodene bujice koja će ispljunuti McClanea i eksplozije tankera, pa i još dalje, prema (suvišnom) drugom klimaksu na tragu "Brzine", malčice antikulminativnom u odnosu na sve što mu je prethodilo.

Režija je remek-djelo akcijskog momentuma u realnom vremenu prve dvije trećine filma. Pred kraj "Umri muški 3" gubi momentum (slično kao "Bjegunac", samo manje drastično), ali ne umire. Ostao je živ i danas djeluje jednako živo, pa i življe. U proteklih 25 godina njegova reputacija samo je (na)rasla, iako je već i onda bio prilično voljen.

Postao je klasik, jedan od onih (akcijskih) filmova koji se može uvijek pogledati kad je na TV-u, favorit mnogih unutar matičnog serijala i cijeloga žanra. Većina kritičara i filmofila danas spremno ističe "Die Hard With a Vengeance" kao najbolji od svih nastavaka, a neki odlaze toliko daleko da ga proglašavaju i boljim od McTiernanova originala ili barem osobno dražim.

Prvi je ipak prvi, ali treći je ispred drugog i zaslužuje gornja mjesta na listi akcijskih blockbustera devedesetih, ako ne i šire. Willis i McTiernan napravili su pun pogodak odbivši izvorno planirani scenarij, kasnije prepravljen za "Speed 2" - teroristi zauzimaju kruzer s McClaneom i obitelji na godišnjem odmoru, dakle (pre)slično "Under Siege" (bojni brod) i film bi u tom slučaju ispao kopija kopije.

Upravo je akcijski revolucionarni i definirajući "Die Hard" konstruirao dominantnu formulu žanra i uspostavio podžanr na prijelazu osamdesetih u devedesete s pojedincem koji umire muški nadmudrujući se s jednim ili više terorista u nekom svedenom, zatvorenom prostoru poput nebodera ili aerodroma. Nakon "Umri muški 2", formula se ustalila u "Putniku 57", "Brzini" (avion, autobus)..., a 1995. su kinopremijeru imali "Iznenadna smrt" i "Pod opsadom 2" (hokejaška arena, vlak).

Stoga, McTiernan je u "Die Hard With a Vengeance" hrabro dekonstruirao "diehardovsku" zadatost, odbijajući kopirati samoga sebe, premda su čelnici 20th Century Foxa radije htjeli igrati na sigurno s postavkom skučenog prostora. Kad mu je autor ovih redaka komplimentirao na tome u ekskluzivnom intervjuu 2016., McTiernan je rekao kako "filmaš ne želi snimiti isti film dvaput, već drukčiji koristeći iste likove.

"Ističete da sam napravio nešto revolucionarno, hvala, ali pogledajte samo što je bilo preda mnom: treći dio. Samo bi budala snimila isti film. Pozabavio sam se, stoga, drugim stvarima i igrao se s njima. Pristupio sam filmu u stilu: Mislite da se samo radi o skučenom prostoru? U redu, evo, dat ću vam skučen prostor. Zove se New York City", sjajno je poantirao redatelj.

New York kao skučena lokacija na kub trećeg muškog umiranja bio je inovacija, a klaustrofobični ugođaj prethodnika nadomješten opipljivom atmosferom velegradske vreve jednog babljeg ljeta kao kontrapunkta zimi i snijegu iz "Umri muški 2". Scenarij Jonathana Hansleigha pametno je pospojio novo i staro u kontekstu serijala, žanra i Willisove akcijske persone.

Nismo nikad dotad vidjeli McClanea u matičnom newyorškom okruženju, ako su već mnogi policajci bili suspendirani prije njega i nadređeni im vraćali značke, a Willis kretao u akciju mamuran ("The Last Boy Scout") nalazeći se na korak ili dva do alkoholizma.

U prijašnjim dijelovima serijala Willis je bio "armija (ili bolje reći policija) od jednog čovjeka", da bi sada dobio tamnoputog partnera (odlični Samuel L. Jackson u ulozi Zeusa Carvera) kakvog nije imao (sućutni Reginald Veljohnson kao Al Powell bio je "buddy" iz daljine).

To se u slučaju "buddy" akcića "Prljavi igraju prljavo" pokazalo s(p)retnim rješenjem i ovdje također djelovalo kao osvježenje zbog akcijsko-humornog dodavanja Willisa i Jacksona. Nije McClane prvi akcijski junak koji je plesao kako negativac svira/trčkarao gradom da bi mu udovoljio ("Prljavi Harry") ili, kako je to sročio Zeus, "skakao kroz obruče za luđaka".

Ni "Die Hard With a Vengeance" nije prvi akcić čiju priču pokreće pomahnitali bombaš ("Speed", "Blown Away"). Međutim, negativac-bombaš u "Umri muški 3" bio je mudriji od prethodnika, mudar kao Hans Gruber u prvom filmu – podmeće bombe, zove se Simon (izvrsni oskarovac Jeremy Irons), govori u zagonetkama/rimama, ima njemački naglasak i ljut je na junaka zbog "one stvari u Los Angelesu".

Naime, McClane je bacio njegova brata Hansa s 32. kata zgrade i zato je ovaj osmislio bombašku "Simon says" igru mačke i miša za njega kako bi mu se osvetio i usput nastavio obiteljsku tradiciju pljačkanjem 140 milijardi dolara iz newyorške Banke savezne rezerve, najvećeg skladišta zlata na svijetu ("Fort Knox je za turiste").

Simon isprve opstoji tek kao glas preko telefona i treba nekih 45 minuta da se ukaže u kadru, otprilike kao monstrum u McTiernanovu "Predatoru", mada će on naglasiti da je "vojnik, ne čudovište". Igra je slijedeća: on nazove na telefon, kaže McClaneu što da radi i ovaj to, sam ili sa Zeusom, mora napraviti u određenom roku.

Primjerice, prošetati Harlemom s tablom "mrzim crnčuge", stići do govornice na drugom kraju grada... Neposluh ili neuspjeh bit će kažnjen eksplozijom usred bijela dana. Da Simon misli ozbiljno, sugerira eksplozija u prvim minutama filma. "Hot time, summer in the city"... boom! Zgrada na Manhattanu eksplodira i udar digne u zrak automobile ispred nje.

Za razliku od uvoda u "Smrtonosno oružje 3", gdje se moglo očekivati da će junaci-policajci nehotice srušiti zgradu, ova eksplozija je bila neočekivana s obzirom na veselu pjesmu i bezbrižno turističko švenkanje kamere po newyorškim vedutama, a sukladno tome teroristički krajnje realistična i ozbiljna, kako iz ondašnje (bombaški napad na Oklahoma City mjesec dana prije kinopremijere), tako i iz današnje post-9/11 optike.

Od tog trenutka nadalje McTiernanov "Die Hard With a Vengeance" juri i utrkuje se s vremenom takoreći bez predaha, usput (p)okrećući i kotačiće u mozgu junaka (i gledatelja), ne samo naprežući njegove mišiće. Preciznost u egzekuciji i eskalaciji spektakularne akcije i trilerske tenzije na najvišem je kinetičkom nivou, no McTiernanu je oduvijek bilo važno ovjekovječiti trenutke kako radi mozak heroja i on shvaća s čime ima posla tijekom igre mačke i miša s protivnikom.

Promotrite pokrete kamere u sceni kad klinac na bicikli kaže McClaneu "Možeš zdrpiti Gradsku vjećnicu!" i kasnije u liftu (brojevi lutrije i policijske značke). McTiernan prilazi režiji kao da piše matematiku akcijskog filma. Kulminacija igre dolazi s dva kanistra vode, od tri i pet galona, a junaci trebaju "izvagati" točno četiri kako bi traženu kilažu postavili na tajmer i zaustavili bombu.

Ovo je "thinking man‘s action thriller" u dometu "The Fugitive", akcija s mudima, ali i mozgom zahvaljujući Simonovim matematičkim mozgalicama, inteligentno napisan i i još inteligetnije režiran blockbuster. U "Lethal Weapon 4" Riggs se pitao kako je azijski negativac rastavio pištolj. U "Umri muški 3" gledatelj se pita kako su McClane i Zeus "izvagali" četiri galona vode. Misli brzo, budi živ, umri muški.

Akcija ispred emocija

Najveća većina akcije je kaskaderska i praktična, samo je voda djelomično računalno generirana u sceni McClaneova surfanja na kiperu koja nije dobro ostarila, premda nešto bolje od Kurt Russellove surferske scene u “Bijegu iz L.A.”. “Umri muški 3” se zbog akcije svjesno odrekao emocije prijašnjih dvaju filmova, maknuvši McClaneovu suprugu Holly iz slike. Ona je svedena samo na glas preko telefona, poput Simona ispočetka.

Yugo, Trump i Hilary

“Die Hard With a Vengeance” je manje političan od prvog filma, ali interesantno je da se spominju Hilary Clinton i Donald Trump, potonji kad jedna tamnoputa (!) dispečerica u šali ispali “A ja ću se udati za Donalda Trumpa”. Također, u jednoj sceni McClane i Carver voze - yugo.

Izdvojeno

06. kolovoz 2020 05:05