StoryEditor
Film & TVCINEMARK RETRO(PER)SPEKTIVA

‘Ubojite namjere‘: Rašomon po McTiernanu

5. veljače 2021. - 17:27

Tajac je nastupio nakon dobre vijesti o konačnom povratku velikana Johna McTiernana u redateljsku stolicu. Vijest da će McTiernan snimiti SF akcijski triler s Umom Thurman "Tau Ceti Four" objavljena je u svibnju 2019., prije gotovo dvije godine. No, film se nije počeo snimati uoči korone, kamoli unatrag godinu dana.

U međuvremenu, od McTiernana ni traga ni glasa. Samo je krajem 2020. ponudio Američkom filmskom institutu viđenje na vječno pitanje je li njegov "Die Hard" božićni film. "Nismo ga zamislili kao božićni film, no radost koju je donio pretvorila ga je u božićni film", lijepo je odgovorio McTiernan dok filmofili sve više očekuju njegov "comeback" kao Godota.

FILM: Basic; triler; SAD, 2003. REŽIJA: John McTiernan ULOGE: John Travolta, Samuel L. Jackson OCJENA: *** ½

Ubrzo će se, nevjerojatno, ali istinito, navršiti 18 godina od kinopremijere posljednjeg McT-jeva filma "Ubojite namjere" ("Basic", 2003.) s Johnom Travoltom, Samuelom L. Jacksonom i Connie Nielsen u glavnim ulogama. To je sad već jednak broj godina koliko je McTiernan bio aktivan kao redatelj. 

Debitirao je 1985. s "Nomadima", nakon čega je iznjedrio impresivan trolist za anale žanrovske kinematografije "Predator" – "Umri muški" – "Lov na Crveni oktobar" i ušao u legendu, zauvijek zaduživši filmofile. "Ubojite namjere" nisu kalibar ovih klasika, niti "Umri muški 3" i "Posljednjeg akcijskog junaka".

Teško da bi ih netko u McT-jevu opusu pozicionirao ispred "Afere Thomasa Crowna", možda i "Trinaestog ratnika", ako ne "Posljednjih dana raja". No, s odmakom vremena, podcijenjeni vojni(čki) triler ispao je prilično vizionarski i iskupnički komad filma za McTiernana.

Naime, razlog McT-jeve duge pauze od režije tiče se "slučaja Pellicano" koji ga je koštao karijere. Snimajući prije "Basica" jedini loš film u karijeri "Rollerball", a nakon što je skupocjeni "The 13th Warrior" doživio komercijalni promašaj, McTiernan je načuo da jedan od producenata Charles Roven rovari protiv njega i angažirao privatnog detektiva zloglasne reputacije Anthonyja Pellicana kojeg su unajmljivale zvijezde Hollywooda.

Kad je FBI optužio i zatvorio Pellicana za neovlašteno dugogodišnje prisluškivanje, urotu i podmićivanje policajca koji mu je dao dosjee hollywoodskih "celebrityja", u pretresu je među nađenim snimkama saslušan i njegov razgovor s Rovenom. Na ispitivanju je McTiernan priznao krivnju, da bi to priznanje poništio i potom se još više uvalio do guše slagavši da ne poznaje Pellicana.

Višegodišnji sudski proces okončan je tako da je McT 2013. osuđen na jednogodišnju zatvorsku kaznu zbog laganja FBI-ju (i progon iz Hollywooda), unatoč apelima glumaca i filmaša da ga se oslobodi.

Dogodilo se to, dakle, točno deset godina nakon izlaska "Ubojitih namjera", "rašomonskog" filma o usklađivanju priča i stupnjevanju istine kojim McTiernan kao da je najavio vlastiti labirintski zaplet "slučaja Pellicano" prenijevši scenarij Jamesa Vanderbilta ("Zodijak") na ekran i istovremeno se pokušao iskupiti za grešku u koracima.

Niz filmova okoristio se narativnom tehnikom sagledavanja jednog događaja iz nekoliko različitih pripovjednih perspektiva nakon Kurosawina remek-djela "Rašomon", npr. "Privedite osumnjičene", "Hrabrost ratnika", "Zmijske oči", "Divlja noć", "Heroj"..., a iste godine kad je u kinima igrao McTiernanov triler, premijeru je imala i "rašomonska" hrvatska ratna drama "Svjedoci" Vinka Brešana.

McTiernan je na svoj način "rašomonizirao" militarističke drame i trilere kao što su "Malo dobrih ljudi" i "Generalova kći". U "General's Daughter" je, nimalo koincidentno, glumio baš Travolta koji kod McTiernana raspoloženo mačistički igra kombinaciju svojih likova iz tog filma i akcijskog trilera "Swordfish".

Travolta je agent DEA i bivši "ranger" Tom Hardy (da, kao poznati glumac i lik Brucea Willisa u "Smrtonosnoj zoni"), pozvan u vojnu bazu. Zajedno s načelnicom vojne policije Julijom Osborne (Nielsen) on treba istražiti što se točno dogodilo na rutinskoj "rangerskoj" vježbi u olujnom kišom okupanoj džungli Paname pod vodstvom narednika Nathana Westa (Jackson).

Vježba je pošla kvragu i "rangeri" su se međusobno napucali, a neki i stradali ili nestali u uraganu, uključujući i strogog Westa, navodno omraženog među ljudima zbog drilerskog "Full Metal Jacket" tretmana vojnika. Samo su dvojica pronađenih/preživjelih, Dunbar i ozlijeđeni Kendall (Brian Van Holt, Giovanni Ribisi), koje saslušavaju Hardy i Osborne ne bi li doznali istinu.

Jesu li se vojnici okomili na Westa zbog njegovih neljudskih metoda ili je on otkrio da mute s drogom? Kome vjerovati i (za)što? Jer, nešto se ne uklapa, a ništa nije onako kako se čini, kao u "The Usual Suspects". Dunbarova i Kendellova priča se nalaze u međusobnom sukobu i ne poklapaju dok McTiernan drukčija gledišta, tj. različite verzije istog događaja i različite stupnjeve istine oslikava (u) nepouzdanim flešbekovima pouzdanog i prepoznatljivog akcijsko-militariziranog rukopisa.

Izvrsno režirane scene u džungli s vježbovnim odredom "rangera", helikopterima, bojevom vatrom i fosfornim granatama prizivaju još uvijek tinjajuću akciju i ugođaj "Predatora". Međutim, čini se da je McT htio napraviti ono što je Stephen Hopkins, njegov nasljednik na nastavku "Predatora", napravio s lokacijski i karakterno svedenim trilerom "Pod sumnjom".

"Basic" je bazično misteriozni "whodunit" (i "whydunit") triler, većinski ambijentiran u vojnu bazu i nošen šačicom likova. Kamera australskog snimatelja Stevea Masona ("Teška vremena") "mctiernanovski" je akcijska i dok švenka hodnicima/prostorijama vojne baze, ne samo po prašumi.

Ustvari, McTiernan režira "Ubojite namjere" kao alterativnu završnicu "Die Hard 3" u kojoj Willisov John McClane i negativac Jeremyja Ironsa više verbalno nego doslovno mitraljiraju jedan po drugome unutar četiri zida jedne sobe. Oduvijek je McTiernan bio redatelj filmova koji su naprezali i mozak, ne samo mišiće.

Tako ima smisla da je prava akcija "Basica" verbalizacija i naracija koja pokreće labirintni "you can't handle the truth" mehanizam scenarija na tragu "Mementa", gomilajući zaplete i odgađajući nevjerojatan rasplet. "Čekaj, vrati se", prekida Osborne priču jednog "rangera". To se mnogima nije svidjelo i nisu "shvatili" film iz prve, niti mu se imali potrebu vratiti kao u slučaju "Privedite osumnjičene" da im stvari mogu bolje sjesti na svoje mjesto na drugo i svako iduće gledanje, a mogu.

Opet, ako se Vanderbiltov pristup pisanju na trenutke doima obmanjivajuće samosvrhovitim, isto se ne može reći za McTiernanov pristup režiji u oslikavanju krilatice "Obmana je njihovo najjače oružje". McT kao da metafilmski dovodi u pitanje (ne)uhvatljivost istine (filma, života) akcijski vrteći 24 sličice u sekundi. Istina umire muški u "Ubojitim namjerama".

Dvojac iz ‘Paklenog šunda‘ na okupu

McTiernan je prvi ujedinio Travoltu i Jacksona nakon "Paklenog šunda", a ovo je drugi put da je angažirao Samuela poslije "Umri muški 3". P.S. "Ubojite namjere" se prikazuju 5. veljače u elitnom večernjem terminu na Foxu.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
26. svibanj 2022 22:23