
Smješak gušta počeo se crtati sam od sebe na licu kad je negdje oko 5 ujutro otpočeo "Tango i Cash" (1989.) na cjelonoćnom maratonu Stalloneovih filmova u londonskom kinu "Prince Charles Cinema" koncem svibnja 2019. godine. Bilo je za to dovoljno da se na ekranu vidi štit Warner Brosa i čuje Stallone kad kaže "OK, let's do it..", spreman da smjesta odveze Tanga u akciju. Sličan efekt "Tango&Cash" je izazvao na (n)ovo gledanje nepunih godinu dana kasnije i izazvat će vjerojatno na svako iduće.
Nema šanse da ćete okrenuti program na nešto drugo kad Tango (Stallone) zapleše s Cashom (Kurt Russell), makar film već gledali onoliko puta koliko je (nedavno, krajem prosinca 2019.) proslavio godina - 30. "Tango i Cash" je jedan od onih iznimno zabavnih (akcijskih) filmova koji se može uvijek s užitkom gledati, bio taj užitak "grešan" ("guilty pleasure") ili ne. No, čemu isprike zbog "grešnosti" i kome? Snobovštini sklonim film(ofil)skim elitistima?
Njihovoj podozrivosti da je posrijedi tamo neki akcijski film osamdesetih može se doskočiti podatkom kako je "Tango&Cash" režirao ruski redatelj Andrej Končalovski, i to ne onako kao što su pred Tanga kroz mecima okićeno vjetrobransko staklo cisterne prilikom kočenja "doskočili" negativci. Dakle, nema potrebe za Tangovim šlagvortom "Drago mi je što ste skoknuli", mada možete reći "preferiram plavuše" ako vas u filmofilskoj raspravi koju gube uvrijede riječju na "F" ili po naški "J".
Naime, upravo je Končalovski s velikim Tarkovskim scenaristički supotpisao "Ivanovo djetinjstvo" i "Andreja Rubljova", a sam snimio ekranizaciju Čehovljeva "Ujaka Vanje" i "Sibiriadu" nagrađenu u Cannesu, gdje je za Zlatnu palmu konkurirao i njegov drugi američki film "Pomahnitali vlak", utemeljen na scenariju Kurosawe i potom nominiran za par Oscara i Zlatnih globusa.
Končalovski se (s)našao u studijskom sistemu i kaotičnoj produkciji "Tanga i Casha" (dobro je film i ispao ovakav s obzirom na nedaće), ali ostavio je neamerički/izvanžanrovski pečat prije nego što je pred sami kraj snimanja zamijenjen zbog neslaganja s producentskim dvojcem Peter Guber-Jon Peters (iste godine za moćni Warner producirali i "Batmana").
Navodno je Končalovski htio suroviji akcijski film tipa "Runaway Train", a kad je Peters tražio opušteniji "buddy" akcić, ruski redatelj se onda očito ugledao na ono što je u to vrijeme unutar američke blockbuster kinematografije radio Europljanin Verhoeven ("RoboCop", "Total Recall"), podtekstualno okrenuvši testosteronski žanr i njegove junake naglavačke uz pomoć Stallonea ("Rambo I-III") i Russella ("Bijeg iz New Yorka"), eponimnih mačo heroja osamdesetih opipljive "buddy" kemije.
Stallone je trebao glumiti u "Policajcu s Beverly Hillsa", Russell u "Smrtonosnom oružju", a ovo je njihova verzija tih filmova u viziji Končalovskog koji je studiju i producentima uspio uvaliti subverziju poput Tima Burtona u "Batmanu", sve ispod površine klasičnog "buddy cop" akcića osamdesetih.
Utjecaj Verhoevena je vidljiv po ekranima u odajama negativca Perreta (oskarovac Jack Palance) koji kao da je preselio kod sebe sve televizije iz izloga onog dućana u "RoboCopu" za "verhoevenovski" komentar na račun TV nasilja. Na ekranima Perret pomno promatra filmiće solo akcijašenja Tanga i Casha. "Ako nije Tango, onda je Cash. Tango, Cash, Cash, Tango...".
U završnici, pak, Perret uživa u "live" prijenosu automobilističke akcije Tanga i Casha u oklopnom vozilu iz muške fantazije ("RV iz pakla", "komad nasilne umjetnosti") protiv njegovih "monster truckova", bagera itd. Dok slika vrvi od eksplozija, metaka i raketnih lansera, Perett se hihota ispred multiplih ekrana i djeluje istovremeno kao da orkestrira taj nasilni akcijski "reality" u stilu Christofa (Ed Harris) u "Trumanovu showu" i da je "obični" gledatelj istoga.
Perret na neki način i jest "redatelj", odnosno "scenarist" filma - čovjek koji je skovao plan da Tanga i Casha smjesti iza rešetaka i stavi "izvan akcije", što njima ne paše, posebice Stalloneovu junaku "meta" odlika. Tango je milijunaški broker koji paralelno radi i kao policajac zbog "dobre stare američke akcije". Znači, mogao bi uživati u bogatstvu kao sam Stallone nakon megahitova o Rambu i Rockyju, ali ljubav prema "good old American action" kod obojice je jača.
Pa ipak, "dobroj staroj američkoj akciji" Stallone ovdje pristupa iz nešto drukčije perspektive i mijenja imidž. Da Kobra stavi intelektualne cvike, odijene Armani odijelo i malčice opusti mišiće, bio bi Tango, akcijski junak s osjećajem za (samo)ironični humor i komičarski tajming u prvom Stalloneovom "buddy" akciću (Schwarzenegger ga je pretekao s "Crvenim usijanjem") i njegovom dotad najviše "švarcenegerovskom" filmu ili bar liku.
Russell je, poput Schwarzeneggera, prije otvoreno koketirao s mačističkom autoironijom ("Velika gužva u Kineskoj četvrti"), ali Stallone je u tome bio sramežljiv ("Rambo III")... dosad. Tango, kojeg glumi Stallone, tumač Ramba, ispali "Rambo je pičkica" kad ga usporede sa slavnim akcijašem. Stallone uzvraća i Schwarzeneggeru na njegovu zezanciju u "Blizancima".
Tako Tango zatvoreniku izražene čeljusti (Robert Z'Dar; "You broke THAT jaw?!") kaže "Bio si dobar u 'Conanu Barbarinu'", a Cash zeza partnera da zatvorska teretana otvara u 5 ujutro i da može "pumpati". Potonja opaska samo je uvod u samosvjesnu zezanciju s "macho" muževnošću i podsvjesnom homoerotikom (b)romantičnih "buddy" filmova, nakon preludija u sceni kad njih dvojica upere pištolje u međunožje onog drugog prilikom prvog susreta.
Cashov ljubavni interes postaje Tangova sestra Katherine (Teri Hatcher), ali dva policajca će prošetati kadrom goli do kože i naći se pod zatvorskim tušem, saginjanje za sapunom uključeno, komentirati jedan drugome veličinu penisa ("malik tintilinić") i kasnije se pitati "zašto je tvoj veći od mog" s različitim kalibrima pištolja u rukama ("genetika").
"Neću zaboraviti naše vrijeme pod tušem", veli Cash nakon što je njihov "plan za bijeg" iz zatvora podrazumijevao skok s krova na žicu dalekovoda i klizanje u slobodu pomoću remena. Kulminacija slijedi kad se Cash preruši u ženu kao Zekoslav Mrkva, svojevrsnu mušku Jessicu Rabbit, kako bi izbjegao da ga policajci prepoznaju. "Odjeni nešto muževno", predlaže mu Tango.