
"Ispaljuje li ovo otrovne strelice", pita Greville Wynne (Benedict Cumberbatch) kad mu MI6 i CIA daju specijalnu iglu za kravatu koju mora nositi sa sobom na zadatku u Sovjetskom Savezu. Između redaka se, dakako, cilja na "gadgete" Jamesa Bonda iz Q-ove radionice.
Zgodna je to ironija. Jer, Wynne nije nimalo kao Bond, niti je "Sjena špijuna" ("The Courier") akcijsko-špijunski Bond-film u kojem bi igla za kravatu ispaljivala otrovne strelice, bila eksplodirajuća ili nešto u tom stilu.
Wynne je "običan prodavač", obiteljski čovjek i biznismen koji često putuje u Istočnu Europu i baš zato neće biti KGB-u sumnjiv, zbog čega su ga Dickie Franks (Angus Wright) iz MI6 i CIA-ovka Emily Donovan (Rachel Brosnahan) vrbovali da postane kurir za krađu, tj. dostavu sovjetskih vojnih tajni u doba Kubanske nuklearne krize početkom šezdesetih.
"Bila bi to istinska služba Velikoj Britaniji i svijetu", govore oni Wynneu. "Sjena špijuna" je, pak, dramski realistični špijunski triler koji neće postati blockbusterski akcijski spektakl, neovisno o tome što Wynne trenira radeći sklekove i trbušnjake kako je sve dublje uvučen u špijunažu.
Film je bliskiji nedavnom "Mostu špijuna" Stevena Spielberga s Tomom Hanksom nego "Špijunu koji me je volio". Takav "The Courier" mora biti s obzirom na oznaku "temeljeno na istinitim događajima" koja otvara film postavljajući priču u povijesni okvir kad su Hruščov i njegovi američki kolege "razmjenjivali prijetnje" i mnogi mislili da je svijet "na rubu uništenja" s nuklearnim ratom na pomolu.
Redatelj Dominic Cooke fino uvodi likove u priču i razvija ih zajedno s njom, polagano zatežući špijunsko-trilersko-dramsku tenziju. Wynneov kontakt je visokorangirani Oleg Penkovski (Merab Ninidze), željan pomoći da se spriječi nuklearni rat kakav bi mogao izbiti budući da Hruščov "traži sukob s Amerikom" i ubrzo će parkirati nuklearne rakete na Kubi.
Penkovski je također obiteljski čovjek kao Wynne i Cooke povlači paralelu između dvojice ljudi koji stavljaju sve na kocku radi višeg cilja i zajedničkog dobra, da svijet naprave boljim mjestom i spriječe nuklearni rat između Istoka i Zapada. "Možda smo samo dva čovjeka, ali tako se stvara promjena", snažno odjekne "spielbergovska" humana rečenica i odlično svodi redateljeve namjere u vezi "Sjene špijuna".
"The Courier" je režiran na tragu "The Bridge Of Spies" i stvoren je da se zavrti u maratonu s njime kao drugi po redu, prilično dostojan, ako već ne bolji od prethodnika. Cooke je od Spielberga preuzeo fotografiju iz onog vremena i "dva-filma-u-jednome" strukturu.
No, dok je "Most špijuna" bio sudska drama koja se negdje oko polovice pretvara u "lecarreovski" špijunski triler, ovdje je stvar obratna. Špijunski triler se u posljednjoj trećini pretvara u zatvorsku dramu kad Wynne i Penkovski, sukladno istinitoj priči, budu uhvaćeni i utamničeni.
Prvi film se bolje nosi sa zadanom žanrovskom tipologijom, a možda je i problem u tome što "Sjena špijuna" dolazi u kina netom nakon zatvorski upečatljivijeg "Mauritanca", u kojem isto glumi Cumberbatch. Špijunaža u Cookeovim rukama povlači dosta ljudske drame i trilera s visokim ulozima na užem (pojedinci) i širem (svijet) planu.
Tako, Wynneovau suprugu Sheilu izjeda sumnja zbog suprugovih čestih putovanja u Moskvu nakon što mu je već jednom oprostila nevjeru, nesvjesna prave prirode njegova izbivanja. Zvijezda u usponu Jessie Buckley je odlična kao Sheila u naizgled nezahvalnoj sporednoj ulozi supruge, podsjećajući na Claire Foy u "Prvom čovjeku".
Glumački je ovo veoma uvjerljiv film, s Cumberbatchom i Ninidzeom u vrhunskoj formi u nijansiranim ulogama likova za koje gledatelj navija dok oni sve više gaje uzajamno poštovanje i postaju prijatelji. Ljudski odnos Wynnea i Penkovskog izdiže film iznad špijunsko-trilerskog prosjeka i čak je i prisniji naspram onoga u "The Bridge Of Spies".
Za njih pojedinačno brinemo jer ako KGB počne sumnjati u jednoga, sumnjat će i u drugoga. U zatvorskom dijelu priče "The Courier" gubi špijunsko-trilerski momentum, ali svejedno znade biti glumački i redateljski nadahnut. Cumberbatch je drastično smršavio da utjelovi utamničena Wynnea i zaslužuje ući u povijest drastičnih transformacija, a Cooke najbolju scenu snima krajnje simbolički za jedan špijunski triler i zatvorsku dramu. Kroz špijunku zatvorske ćelije.