StoryEditor
Film & TVCINEMARK OBLJETNICA

‘Rocky Balboa‘: Legenda do zadnje runde

23. siječnja 2022. - 16:56

Podcjenjivanje lika Rockyja Balboe i njegova tumača Sylvestera Stallonea dosegnulo je vrhunac uoči premijere šestog dijela boksačkog serijala prije 15 godina. Mnogi su "Rockyja Balbou" (2006.) dočekivali kao sprdnju, loš vic. Ostarjeli boksač/glumac ponovno u ringu? Mora da se šalite!

No, Rocky i Sly redovno iznenade kad idu protiv svih izgleda i nitko im ne daje šanse, niti vjeruje da mogu uspjeti. Tada obaraju publiku s nogu nokautom u posljednjoj rundi, pobijedili ili izgubili meč, svejedno. Tako je bilo u prvom "Rockyju". Tako je i u šestom, najvećem iznenađenju serijala koji se pokazao kao jednako potreban "comeback movie" i Stalloneu i njegovim fanovima.

FILM: Rocky Balboa; drama; SAD, 2006. REŽIJA: Sylvester Stallone ULOGE: Sylvester Stallone, Burt Young OCJENA: **** ½

Stallone se u dvijetisućitima nalazio u prilično sušnom razdoblju karijere. Nije odavno snimio kinohit ("Cliffhanger", "Razbijač"), barem srednjeg dometa ("Specijalist", "Dnevno svjetlo"), a ni iznjedrio dobar film i ulogu ("Cop Land"). "Divlja vožnja", "Get Carter", "Ubojica među nama" i "Osveta na mafijaški način" nisu odgovarali opisu ni hita niti dobrog filma. Posljednji uspjesi u devedesetima bili su daleko iza Slya.

Povratak "Rockyju" 16 godina nakon posljednjeg nastavka mogao se činiti kao igra na sigurno, brzinski "cash-in" i jahanje na staroj slavi lika s kojim je Sly dotaknuo megazvijezde. No, "Rocky Balboa" je bio sve samo ne siguran, brzopotezni hit, sjetimo li se da je "Rocky V" doživio krah.

Rocky i Sly ovaj put ne ulaze u ring da pobijede neprijatelja i osvete prijatelja kao u "Rockyju IV". Ulazak u ring je prilika da se suoče sa samima sobom, životnim porazima i strahovima (važnije je ostati na nogama do zadnje runde nego pobijediti), što je boks često personificirao u najboljim dijelovima serijala, najviše prvome, koji su znali inspirirati i mudrim govorima, ne samo spartanskim treninzima.

"Ti, ja, nitko ne udara tako snažno kao život. Ali, ne radi se o tome koliko snažno udariš. Radi se o tome koliko snažan udarac možeš primiti i nastaviti se kretati", Balboa prosipa životno iskustvo sinu Robertu (Milo Ventimiglia) u sjajno napisanoj i odglumljenoj sceni filma sa Stalloneom u vrhunskoj scenarističkoj formi i jednoj od top-pet najboljih uloga karijere ("Rocky", "Rambo", "Cop Land", "Creed").

Život o kojemu Rocky govori udario ga je ravno u srce, a tragovi tog udarca su vidljivi, iako ih mačo frajer pokušava sakriti. Naime, život je uzeo njegovu Adrian (Talia Shire) i ostavio Rockyja samoga, nepotpunoga bez osobe koja ga je upotpunjavala i njegove poraze pretvarala u pobjede.

Neprežaljena Adrian u filmu opstoji samo na slikama i u vizualiziranim sjećanjima Rockyja koji je restoran nazvao po njoj. Njezino ime vidimo i na nadgrobnom spomeniku pokraj kojeg Rocky redovno sjedi. Adrian je umrla negdje između "Rockyja V" i "Rockyja Balboe" tako da njezinu smrt nismo vidjeli, čime je Stallone pametno izbjegao potencijalnu melodramsku manipulativnost osjećajima glavnog lika.

Mogao je "Rocky Balboa" biti manipulativan film. Vidljivo je to i na primjeru Rockyjeva odnosa s "Malom" Marie (Geraldine Hughes) koja je u prvom filmu bila delikventska djevojka, a sada je samohrana majka i život je ne mazi, kao ni njega. Odnos Rockyja i Marie je platonski, ne romantičan da ona postane tzv. ljubavni interes, nova Adrian.

Slyu nije do manipulacije, već prirodne, iskrene, proživljene dramske emocije, čiste i nepatvorene za svakoga tko je odrastao gledajući "Rockyje" i poznaje titularnog lika u dušu gotovo jednako kao što ga poznaje njegov tvorac i osjeća njegovu tugu i bol, proživljavajući je kao vlastitu.

Balboa doživljava prirodnu progresiju kao lik: on je stariji, zreliji, ljudskiji, usamljeniji i ranjiviji nego ikad prije. Kao netko tko živi u prošlosti, prirodno je da Rocky odlazi s prijateljem i Adrianinim bratom Pauliejem (Burt Young) na razgledavanje mjesta gdje je davno zalazio (klizalište, boksačka dvorana pokojnog trenera...) i prisjeća se trenutaka iz života/prijašnjih filmova ili da priča "ratne priče" iz boksačkih dana u restoranu "Adrian".

(Re)kolekcija Rockyjevih nostalgičnih sjećanja i melankoličnih introspekcija vrvi od duboke, intenzivne emotivnosti, ali emotivna reminiscencija na prethodne filmove i njihove uspomene promišljeno je dozirana, bilo biranim riječima ili glazbom Billa Contija. Jedna riječ i jedna nota klavira čini čuda i može istinski ganuti kad se izgovori ili zasvira u odgovarajućoj sceni melankoličnog, gorko-slatkog filma koji je toliko introspektivan da ga se može titulirati kao karakternu studiju.

Kao i u prvom "Rockyju", čijim se skromnim počecima Stallone vraća pišući savršenu fusnotu serijala, Balboa se premišlja i preispituje u vezi ekshibicijske borbe s aktualnim i nepobijeđenim prvakom u teškoj kategoriji Masonom "The Line" Dixonom (Antonio Tarver).

"Je li ego u pitanju ili stari ratnik staru boju želi zamijeniti novom", dvoji Rocky pred meč s Dixonom koji se nalazi na vrhuncu, ali publika ga ne poštuje, jer nema "jedino poštovanje vrijedno spomena – samopoštovanje" ni srce poput Balboe i nije ekstraordinaran, veći od života, već djeluje mediokritetski, kao jedan u nizu boksača.

Moguće da Dixon i svijet boksa teške kategorije simboliziraju nove junačke teškokategornike Hollywooda zaglibljene u filmskoj prosječnosti. "Boks je u srži navijanje za borca koji nas uzbuđuje svojom strašću", čujemo u "Rockyju Balboi", preneseno i na film.

Stari junaci-ratnici poput Rockyja se vraćaju na scenu da podignu taj prosjek srčanošću i strašću (godinu kasnije vratio se i Bruce Willis kao John McClane u "Umri muški 4.0"), ali i zato što je to ono što jesu i što će uvijek biti jer "borci se bore", neovisno o tome je li njihova borba vanjska ili unutarnja.

Balboina borba je unutarnja. U jednoj od najboljih scena filma, glumački najsnažnijoj i ponajboljoj Stalloneovoj dramskoj uopće, Rocky dolazi kod Paulieja i govori kako ga muči "ono nešto u podrumu" (pokazuje na stomak), "zvijer" u njemu koja mu ponekad otežava disanje, a on je želi izbaciti iz sistema, kao i sve što mu se nagomilalo posljednjih godina.

Izbacivanje "zvijeri" započinje treningom, od udaranja u tešku vreću i dizanja još težih utega, do trčanja po Philadelphiji i legendarnim stepenicama. Udarac je, kažu, "zadnje što oslabi", ali to je i srce. Nema šanse da se ne naježite kad vidite srčanog veterana Rockyja kako trenira i čujete "Gonna Fly Now", makar prije filma postavili pitanje "nije li star za to?".

Energija treninga prenesena je na meč i tu do izražaja dolazi Stalloneova režija. U intervjuu za "Slobodnu" John McTiernan je, upitan kako to da je režirao dva filma sa Schwarzeneggerom i Willisom, a ni jedan sa Stalloneom, rekao da ga Sly nije nikad zapravo trebao budući da je "vrlo dobar u tome što radi" i to se najviše vidi tijekom "crno-bijelo u boji" intervencija.

Boksačke scene su režirane kao da se "Razjareni bik" stopio u projektoru sa "Sin Cityjem". C/b slika obojana je crvenom bojom na okrvavljenom licu boksača koji ostaje legenda do zadnje runde. Kapi krvi i znoja miješaju se sa suzama u najdirljivijem od svih "Rockyja".

Kad može Foreman, može i Stallone

Sudar boksačkih generacija dogodio se i u stvarnosti kad se, početkom devedesetih, bivši prvak u teškoj kategoriji George Foreman vratio triput u ring da se, među ostalima, bori s Evanderom Holyfieldom i Tommyjem Morrisonom u dobi od 40-ak godina. Potonjeg je, zanimljivo, Balboa trenirao u "Rockyju V".

"Rocky Balboa" je postao solidan hit kad je krenuo u kina koncem prosinca 2006., zaradivši 70 milijuna dolara u Americi i, ukupno, 155 u svijetu. Film se prikazuje 23. siječnja u kasnijim popodnevnim satima na HBO3, a cijeli "Rocky" serijal je dostupan za gledanje na HBO GO.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
28. svibanj 2022 03:29