StoryEditor
Film & TVCINEMARK U KINU

‘Profil‘: Nazovi ISIL radi trilera

4. lipnja 2021. - 21:47
Bazelevs And Focus Features

Pokušaj razotkrivanja "online" regrutacije i radikalizacije mladih europskih djevojaka od tzv. Islamske države prilično je skupo stajao istraživačku novinarku na tajnom zadatku Annu Erelle.

Nakon jednomjesečnih Skype razgovora s regruterom Abuom Bilelom Al-Britanijem, tijekom kojih se, 2014., Erelle predstavljala kao Melody Nelson, friška obraćenica na islam zainteresirana za pristupanje redovima ISIL-a, njezin život je postao ugrožen i još uvijek se nalazi pod zaštitom policije.

FILM: Profile; triler; Velika Britanija, 2018. REŽIJA: Timur Bekmambetov ULOGE: Valene Kane, Shazad Latif DISTRIBUCIJA: Editus OCJENA: *** ½

Erelle je neugodno "undercover" iskustvo i kroniku virtualnog odnosa s Bilelom pretočila 2015. u knjigu "In The Skin Of a Jihadist" ("U koži džihadista"). Priča novinarke na iznimno riskantnom tajnom zadatku tražila je filmski tretman i dobila ga filmom "Profil" ruskog režisera Timura Bekmambetova.

Proslavljen ruskim spektaklima "Noćna/Dnevna straža", Bekmambetov je dobio pozivnicu za Hollywood, gdje je potentno debitirao kinohitom "Tražen" s Angelinom Jolie, da bi, nakon pretvaranja Abrahama Lincolna u "Lovca na vampire", upropastio blockbustersku karijeru neslavnim remakeom slavnog "Bena Hura".

Posljednjih godina Bekmambetov se specijalizirao kao producent i u toj ulozi oblikovao trend, odnosno podžanr svojevrsnih laptop filmova ili "computer screen movies", trilera iz virtualnog prostora koji se u cijelosti odvijaju na ekranu računala ("Prekid prijateljstva 1&2", "Pretraživanje"), a nedavno su dobili "upgrade" za razdoblje korone sa "Zoom" hororom "Gost".

Ovaj put s Bekmambetovom u ulozi redatelja i koscenarista, "Profile" nastavlja gdje su stali "Unfriended" i "Searching", događajno limitirani na jedan ekran kompjutera. Cijela priča je ispričana preko ekrana britanske "undercover" novinarke Amy Whittaker (Valene Kane). Amy se prijavila za reportažu o procesu ISIL-ova regrutiranja Europljanki preko interneta kako bi, glumeći mladu muslimanku, razotkrila džihadsku regrutacijsku mrežu.

Virtualna infiltracija protagonistice u redove ISIL-a započela je kad je kao obraćenica Melody otvorila Facebook profil i počela "lajkati" i "šerati" videa ISIL-a, nakon čega joj je Bilel (Shazad Latif) poslao poruku u FB inbox da bi se, mic po mic, prebacili s dopisivanja na videopozive, razgovor preko Skypea, ona iz Londona, on iz Sirije.

Napetost je zarana uspostavljena: Amy kupuje vrijeme za "skypeovski" susret s Bilelom da na YouTubeu nauči kako izgledati mlađe, staviti hidžab itd., a istovremeno se dopisuje ili razgovara preko videopoziva s urednicom (Christine Adams) i dečkom (Morgan Watkins) te traži savjet od tipa iz tehničke podrške (Amir Rahimzadehtech) koji je, malo dodatne paranoje i političke nekorektnosti, sirijskog podrijetla.

Zvuk paničnog tipkanja po tastaturi i slika ekrana računala s nizom otvorenih "prozora" karakteristični su za ovaj podžanr, ali Bekmambetov se trudi i uspijeva produžiti život "laptop" trilerima ili ih barem načiniti još jednom zanimljivima, pa makar to bio posljednji put. Zanimljivo je kroz film prikazana "multitasking" kaotičnost modernog "online" života, kao i nerijetka dualnost osoba u obmanjujućem međuprostoru između weba i zemlje.

Svako malo Amy dobije neku poruku, poziv, riječju notifikaciju koje joj iskaču na desktopu dok ona komunicira s više ljudi odjednom, razapeta između privatnog (dečko, plaćanje stanarine) i poslovnog (Bilel, urednica). Njezin dualni identitet poklapa se s Bilelovim jer oboje se predstavljaju za nekoga tko nisu: ona kao obraćenica na islam, on kao slatkorječivi zavodnik.

Bilel obećava Amy brda i doline, mameći je da dođe u Siriju, na što ona zamalo i pada poput naivne tinejdžerice kad joj se poremeti unutarnji kompas i zaboravi gdje zapravo pripada, zahvaljujući kratkotrajnom i hvalevrijednom "humaniziranju" terorista (doživio rasne predrasude u Britaniji kao sin imigranata).

Povremena suspenzija nevjerice je potrebna da se prihvate neke "filmske" proizvoljnosti uposlene za gomilanje tenzija u filmu uzemljenom u stvarnosti, s uznemirujućom dokumentarističkom rekreacijom rata u Siriji i terorističkih aktivnosti. No, "suspense" je na trenutke opipljiv s obzirom na to da se Amyna krinka može razotkriti krivim klikom. "Profil" se profilira kao napeta igra mačke i računalnog miša.

Kameovana Engleskinja

U filmu vidimo kako je mlada Engleskinja pristupila ISIL-u kao jedna od 750 Europljanki koje su napustile svoj život i otišle u Siriju. Završila je kamenovana kad je pokušala pobjeći i vratiti se kući.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
08. lipanj 2021 16:13