StoryEditor
Film & TVSerija trenutka

Pogođen tajming: priča o virusu iz ‘Utopije‘ frapantno nalikuje onome što upravo proživljavamo s koronom, tu su karantene, šišmiši, teorije zavjera...

11. listopada 2020. - 15:39
Elizabeth Morris

Televizija je jesenas dobila seriju trenutka. Kao što su proljetos filmovi trenutka bili, primjerice, "The Platform", "Vivarium" i "Corona Zombies", sad je to "Utopia". Amazonu je sjekira pala u med kad je odlučio napraviti remake istoimene, ne tako davne (2013., 2014.) dvosezonske britanske serije i za to angažirao kreatoricu Gillian Flynn, poznatu spisateljicu prema čijim predlošcima su nastali sjajan Fincherov film "Nestala" i serijski hit "Oštri predmeti".

Tajming za "Utopiju" je jezivo pogođen, rekli bismo i savršen, ali da se slučajno krivo ne shvati. Virusi, pandemije, karantene, šišmiši, teorije zavjera, korporativne mutne igre, "veliki društveni eksperimenti"... igraju bitnu ulogu u ovoj seriji. Pače, pokretači su radnje u kojoj virus, "najfatalnija epidemija gripe u američkoj povijesti", najprije zarazi djecu diljem SAD-a, oboljele klince pošalje u karantenu i izazove kaos, tj. grčevitu potragu za cjepivom. U igri nisu američki predsjednički izbori, ali ne možete baš sve imati.

I bez toga je "Utopia" frapantno vremenski podesna, a implikacije u svjetlu korone samo joj idu u prilog, toliko da se čini kako su Flynn i autori krišom dorađivali scenarij unatrag pola godine tijekom "lockdowna" i nadosnimavali materijal za jesensku premijeru da šok i nevjerica gledatelja budu veći. Ipak, na početku svake od osam epizoda za svaki slučaj, ograde autora radi, izdano je upozorenje, u smislu da je serija plod fikcije, a ne utemeljena na stvarnim ili recetnim (pandemijskim i sličnim) događajima, ali i da sadrži scene koje bi mogle biti uznemirujuće za neke gledatelje, stoga se preporučuje gledateljska diskrecija.

Američka inačica "Utopije" je prilično nasilna, na tragu britanske. Treba upozoriti na scenu kad, na vrhuncu mučenja, negativac jednom od protagonista iskopa lijevo oko žlicom. Valjda mu je u glavi odzvanjala nerealizirana prijetnja šerifa od Notthinghama upućena junaku sherwoodske šume "Iščupat ću ti srce žlicom" ("Robin Hood: Princ lopova"), što li.

No, za gledatelje koji strahuju od korone čak i veći problem od tih scena mogla bi predstavljati konstantna prisutnost ubojitog virusa kojim nas i u stvarnosti straše. Olakotna okolnost za osjetljivije gledatelje, a otegotna za seriju, jest da "Utopia" ne sije bojazan baš toliko da je ona istinski doživljajna, niti izaziva trajni osjećaj zatočenosti i klaustrofobije u svijetu koji odlazi kvragu, odnosno već je otišao, iako nadolijeva paranoidno ulje na vatru i daje materijala za razmišljanje i propitivanje koronske zbilje.

Sve to se pomalo gubi u serijski standardno prezaposlenoj i raštrkanoj naraciji, generičkoj produkciji i režiji, pa i glumi većeg dijela mlađe glumačke ekipe u ulogama stripovskih "geekova" i "cosplayera" u potrazi za stripom "Utopia" o junakinji Jessici Hyde, njezinu ocu znanstveniku i negativcu Mr. Rabbitu, nastavkom "Distopije" koji se pokazuje proročkim i pretvara priče o zavjeri u zavjeru samu.

Puno je (pod)zapleta, ističe se tek jedan istinski pamtljiv "fightclubovski" kadar poljupca dok se ruše police s cjepivom, a odlični su samo najpoznatiji/najiskusniji glumci John Cusack i Rainn Wilson u ulogama znanstvenika i direktora biokemijske firme te virologa odlučnog da pronađe cjepivo protiv virusa.

Međutim, serija uspijeva uvući u priču, rijetko je dosadna i često zavjerenički intrigantna u odrazu stvarnosti, idealno pogonsko gorivo za "što ako?" teoretičare zavjera s ove strane malog ekrana za koje je "kraj svijeta uvijek iza ugla". Osim virusne premise, zanimljivo je da su likovi potrošni i u prvoj epizodi će stradati mnogi, čak i oni za koje ne očekujete da bi mogli umrijeti. Isto tako, u seriji vlada nepovjerenje, među likovima i, napose, prema autoritetima.

Malo je toga onako kako se čini, pa i negativac nije nužno onaj za koga mislite (ili barem likovi misle) da jest. Čak i ako niste "hard core" teoretičari zavjera, naćulit ćete uši na rečenice poput "Zašto imamo osjećaj da je kraj svijeta? Zato što netko završava svijet!".

Najviše pažnje izaziva spomen "(ljudskom rukom stvorene) bolesti za profit" i "užasa za onoga tko ponudi najviše novca", a naročito pitanje "Što ste danas napravili da ste zaslužili svoje mjesto na ovom prenapučenom svijetu?" iz usta negativca koji ima "world changing not world ending" plan da kontolira budućnost ljudske civilizacije i "omnivirusom" napravi depopulaciju planeta kako bi "spasili sebe od sebe samih".

Nije zanemariv ni monolog jednog ženskog lika. Slušamo kako je američka vlada nakon 11. rujna 2001. regrutirala grupu znanstvenika da joj pomogne pobijediti ostatak svijeta u biološkom ratovanju kreiranjem bolesti koje bi nas mogle ubiti ("Ne želimo ih nužno rabiti, samo želimo imati više od ostalih u oružanoj utrci").

Kreiravši oružje sposobno naciljati ljude i poreći nečije sudjelovanje u tome, dio znanstvenika se globalno odmetnuo s informacijama i resursima, a jedan od njih je otišao u Kinu (!) s gripom koju je nekome obećao. Zadnju kapljicu ulja na vatru paranoje "Utopija" nadolijeva negativčevim planom da – oprez: "spoiler" – virus stavi u cjepivo nakon što je prethodno stvorena panika za istim i svi ga očajnički žele.

SERIJA: Utopia; triler; SAD, 2020. KREATOR: Gillian Flynn ULOGE: John Cusack, Ashleigh LaThrop OCJENA: *** ½

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Izdvojeno

23. listopad 2020 16:41