StoryEditorOCM
Film & TVCINEMARK U KINU

‘Počinjemo od kraja‘: Majčinstvo usred apokalipse

Piše Marko Njegić
12. svibnja 2024. - 23:10

Pucanje vodenjaka događa se istovremeno s katastrofičnom poplavom u britanskom filmu "Počinjemo od kraja" ("The End We Start From") i navješćuje da će ovo biti intimna, taktilna apokalitična drama o majčinstvu. Neimenovana trudnica, zavedena u kreditima filma samo kao Žena (Jodie Comer), leži u kadi napunjenoj vodom u uvodnoj sceni i opipava trbuh, ostvarujući komunikaciju s bebom koju nosi u sebi. 

Napolju kiša lije kao iz kabla, ali ništa ne odaje da bi pljusak mogao eskalirati u biblijski potop i poplaviti cijeli London i dobar dio Velike Britanije. To se događa i voda prodire u stan baš u vrijeme kad Ženi pukne vodenjak. Ipak, Žena je nekako prebačena u bolnicu gdje će roditi dijete u vrlo realističnoj sceni poroda, srećom bez hororskih intonacija kao u "Prvom pretkazanju".

FILM: The End We Start From; drama; Velika Britanija, 2023. REŽIJA: Mahalia Belo ULOGE: Jodie Comer, Joel Fry DISTIRBUCIJA: Blitz OCJENA: *** ½

Žena i njezin samo inicijalom imenovani suprug R (Joel Fry) odlaze s djetetom izvan Londona, koji je "cijeli pod vodom" i na snazi je evakuacija, hitajući kod njegovih roditelja (Mark Strong, Nina Sosanya) na selo. Na putu vidimo tek manje razmjere katastrofe, najčešće po rubovima kadra, nakon što su, kako javljaju vijesti, "ekstremne oluje pogodile Ujedinjeno Kraljevstvo", što je rezultiralo "velikim poplavama".

Adaptirajući istoimeni bestselerski roman Megan Hunter iz 2017., redateljica Mahalia Belo i scenaristica Alice Birch (filmovi "Lady Macbeth" i "The Wonder", serije "Normal People" i "Dead Ringers") njeguju pristup klasičnom apokaliptičnom scenariju u tzv. niskom ključu, krajnje suprotnom hollywoodskim visokobudžetnim "disaster" blockbusterima.

"Počinjemo od kraja" je prizemljen u spektaklu i ne sadrži scene poplave na proračunski masivnoj razini kao u hitovima "Žestoki udar" ili "Danteov vrh", niti u "Flood" koji je potopio London kao drugi film po redu nakon što je engleska prijestolnica bila poplavljena u "Djeliću sekunde". 

Ovaj više no solidan film je više na valnoj duljini s ostvarenjima kao što su "Children Of Men", "The Road", "Leave The World Behind", "The Kitchen" i "Foe" ili pandemijski "In The Earth" u kojem je glumio Fry. S obzirom na svedenost priče i likova, "The End We Start From" se na momente doima kao da je jedan od onih filmova nastalih u pandemijsko doba.

Ekološka poruka o kolapsu civilizacije, u ovom slučaju apokalipsi izazvanoj klimatskim promjenama, prilično je jasna (i aktualna), ali film nije fokusiran na apokaliptično poplavljivanje, nego preživljavanje poplave i svega što dolazi nakon toga. Kad Žena i njezin muž dođu na selu, situacija će se pogoršati nakon što u okolici nestane hrane i ljudi od gladi probude nasilne monstrume u sebi, pri čemu strada R-ova majka, što ubije u pojam njegova oca.

Spasonosno rješenje je sklonište, ali tamo prihvaćaju samo djecu i jednog pratitelja po djetetu, tako da se mala familija nevoljko razdvaja. Tada se "Počinjemo od kraja" definitivno potvrđuje kao Ženina priča, prateći je iz jedne više ili manje tjeskobne "survival" situacije u drugu, uključujući i njezine susrete s drugom majkom njezinih godina (Katherine Waterston) i muškarcem koji je u poplavi izgubio familiju (Benedict Cumberbatch, ujedno i producent filma).

Situacije znaju vrludati i postati repetitivne, prijeteći i dosadom, no redateljici i glavnoj glumici treba priznati da postižu emocije bez sentimentalnosti, a njihov portret majčinstva, tj. majke i njezine praiskonske brige za dijete, nerijetko je vrlo dojmljiv u doslovnom i metaforičkom smislu (apokalipsa, materinstvo).

Apokalipsu o majčinstvu u potpunosti nosi Jodie Comer ("Ubijanje Eve") koja dosad nije imala sreće s filmovima (podcijenjeni "Posljednji dvoboj", sporedna uloga u "Free Guy"). "The End We Start From" mogao bi označiti konačni početak njezine filmske karijere.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
21. prosinac 2024 09:13