StoryEditor
Film & TVCINEMARK U KINU

‘Paulovo posljednje putovanje‘: Besson za siromašne

22. srpnja 2021. - 21:15

Predzadnja projekcija ovogodišnjeg Fantastic Zagreb Film Festivala bila je "Paulovo posljednje putovanje" ("Le dernier voyage"). Francuski SF je, ironično, trebao svečano otvoriti zagrebački festival fokusiran na slavu žanrovske kinematografije da bi, spletom nespretnih okolnosti, bio prolongiran za sami kraj festivala.

Mogućnost kiše, koja na kraju nije uopće pala te večeri, Fantasticu je poremetila planove i film otvaranja je završio gotovo kao film zatvaranja. "Paulovo posljednje putovanje" je trebalo biti Fantasticova premijera i potom krenuti u redovnu kinodistribuciju, da bi se dogodila prilično obratna situacija. Najprije početak kinodistribucije pa (pred) kraj Fantastica.

FILM: Le dernier voyage; SF triler; Francuska, 2020. REŽIJA: Romain Quirot ULOGE: Hugo Backer, Jean Reno DISTRIBUCIJA: Blitz OCJENA: ** ½

Šteta, mada "Le dernier voyage" nije ispao ni blizu onako dobar kao što su "fantasticovci" očekivali, a s njima i filmofili-žanrovci, tj. ljubitelji znanstvene fantastike. Očekivanja su bila razmjerno velika. Ne događa se često da Francuzi snimaju SF filmove, a svaki njihov sci-fi se očekuje s obzirom na bogatu povijest francuskog znanstveno-fantastičnog stripa.

Posljednji takav film je "Valerian i grad tisuću planeta" Luca Bessona iz 2017 godine. Besson je zadužio francusku/svjetsku kinematografiju koliko i svojim akcijskim trilerima ("Nikita", "Leon"...), toliko i SF-ovima, od prvijenca "Posljednja bitka" ili "Le dernier combat", do "Petog elementa", ako već ne i "Valeriana".

Pojava Bessonova kućnog glumca Jeana Renoa u "Paulovom posljednjem putovanju" sugerira "bessonovsku" znanstvenu fantastiku, ali nažalost film je samo djelomično takav. Nedvojbeno, ambiciozni redatelj i koscenarist Romain Quirot je ugledan na Bessona i scenografski se trudi operirati negdje između niskobudžetne ogoljenosti "Posljednje bitke" i budžetiranije raskoši "The Fifth Element".

Također, njegov pogled seže i prema nefrancuskim SF-ovima ili (post)apokaliptičnim futurističkim filmovima, poput "Ratova zvijezda", "Pobješnjelog Maxa", "Istrebljivača"... Poneke posvetice uzorima su simpatične, od letećeg automobila nalik taksiju akcijskog junaka Brucea Willisa u "Petom elementu" do postapokaliptične pustoši "Mad Maxa".

Međutim, "Le dernier voyage" u konačnici nudi puno tuđega, a premalo svoga, premda treba reći da Quirot uspijeva da mu film, zahvaljujući specijalnim efektima kompanije Digital District, izgleda relativno atraktivno računajući da mu je proračun bio limitiran, za razliku od Bessona.

Premisa je imala dosta potencijala i okvir priče doznajemo u uvodu, kao i u svakom SF-u osamdesetih. Zemlja bliske budućnosti je bez resursa. Na nebu iznad nje pojavio se nepoznati planet nazvan Crvena Luna koju su ljudi ubrzo počeli pustošiti. Crvena Luna se naljutila i promijenila orbitu, hitajući prema Zemlji i prijeteći sudarom planeta (opet "The Fifth Element", ali i Von Trierova "Melancholia"), a samo je jedan astronaut može uništiti.

No, problem je što je on netragom nestao, i to baš netom prije svemirske misije. On je titularni Paul W.R. (bljedunjavi, nekarizmatični Hugo Becker), sin znanstvenika Henrija (Reno) i brat astronauta Elliota (Paul Hamy) koji je pokušao uništiti planet, da bi u tom procesu stradao i vratio se kao kvazi-alien crnih očiju s telepatskim moćima.

Elliot se nalazi za petama Paulu, kao i mnogi drugi s ove i one strane zakona, a on se u bijegu nevoljko sprijateljuje s mladom ženom Elmom (Lya Oussadit-Lessert; najbolja u glumačkoj ekipi) koja je mogla biti LeLoo Multipass ovog filma, kad već Becker nije ni blizu akcijski materijal Willisa, no Quirot otprilike oko polovice kao da ne zna bi li snimao žanrovski komad SF-a ili nekakav festivalski art.

"Le dernier voyage" o(p)staje negdje između, ni tamo ni ovamo: nije posebno uzbudljiv i zabavan, a ni umjetnički profinjen. Nerijetko se, štoviše, čini "artsy fartsy" ispraznim i nedorečenim. Suprotive žanrovsko-festivalske polove Quirot je mogao pomiriti kada Paulu i Elmi ruinirano kino posluži kao sklonište od progonitelja, ali avaj. Potentna scena je ostala samo na potencijalu, uostalom kao i cijeli film, svojevrsni Besson za siromašne.

Jean i Luc

Jean Reno je glumio i u Bessonovu "Podzemlju", "Velikom plavetnilu", "Nikiti" i "Leonu profesionalcu".

item - id = 1114875
related id = 0 -> 1136599
related id = 1 -> 1136718
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
22. listopad 2021 00:23