StoryEditor
Film & TVCINEMARK RETRO(PER)SPEKTIVA

OSAM MILIMETARA ‘Snuff‘, laži i filmske vrpce

17. kolovoza 2020. - 20:51

Milimetri filmske vrpce dijele cijenjeni "Seven" Davida Finchera od podcijenjenog "8MM" Joela Schumachera. Nakon trilera "Sedam" scenarij za metafilmski(ji) "Osam milimetara" (1999.) iz pera Andrewa Kevina Walkera bio je logičan korak dalje ili bolje reći – dolje.

Walker odvodi gledatelja još dublje u podzemni svijet nemorala i zloće. To je svijet gdje čisto, nerazumno zlo egzistira kao datost i pobjeda junaka, zauvijek promijenjenog pri susretu s tim zlom, može se nazvati "pirovom", jer neće mu donijeti "lakši san". Junakovo pitanje "zašto" (su zločesti ljudi takvi kakvi jesu) ne ostaje neodređeno visjeti u zraku, već dobiva odgovor "zato...".

FILM: 8mm; triler; SAD, 1999. REŽIJA: Joel Schumacher ULOGE: Nicolas Cage, Joaquin Phoenix OCJENA: ****

"Učinio sam to jer sam mogao", govori ubojica, The Machine (Chris Bauer), nakon što doslovno i simbolično skine masku "dželata" iz "snuff" filma. Najjednostavnije, njemu se sviđa raditi što radi i on to želi. Nitko nije kriv za njegovo ponašanje. Ni roditelji, ni društvo, ni (horor) filmovi na koje su se pozivali negativci "Vriska".

"Nisu me tukli kao dijete, nisam mrzio roditelje...", "ispovijeda" se ubojica iz devetog kruga Danteova pakla prije nego što junak od žrtvine majke zatraži "dopuštenje" da kazni zločince u jednoj od najpamtljivijih scena filma. U taj pakao zaranjamo na dah s privatnim istražiteljem Tomom Wellesom (Nicolas Cage u top-izdanju, više internaliziran u izvedbi) koji neće biti isti čovjek nakon silaska u podzemlje tajne seks-industrije i "snuff" filmova.

"Kad plešeš s vragom, vrag se ne mijenja, mijenja tebe", rekao mu je njegov vodič kroz pakao, zaposlenik sex-shopa Max California (potvrda darovitosti Joaquina Phoenixa). Max "zna što je poremećenost" i upozorava Wellesa da će vidjeti "stvari koje ostanu u glavi".

Upozorenje je izdano i publici, neovisno o tome što je možda prethodno vidjela brutalne odiseje u seksualnom podzemlju, "Hardcore" Paula Schradera i "Cruising" Williama Friedkina. Schraderov i Friedkinov trag Schumacher nastavlja slijediti u "8MM", jednom od najmračnijih i (zbog teme) najriskantnijih studijskih filmova devedesetih kakav bi danas prije nastao u nezavisnoj produkciji.

Svaka čast Schumacheru što je nakon dvaju šarenih "Batmana" odlučio zaći u tamu i povesti sa sobom Cagea kao novopečenu akcijsku zvijezdu ("Hrid", "Con Cir", "Čovjek bez lica"), ali i šefici Columbia Picturesa Amy Pascal za "amenovanje" projekta. Spotovska režija opstoji samo u kratkom kadru interijera floridskog aerodroma, a čak i dnevno svjetlo prikriva neki unutarnji mrak, onako kao što Welles skriva da puši od žene.

Istina, mogao je film biti još mračniji i eksplicitniji u "snuff" modu, ali razumljivo je da je Schumacher morao ublažiti slike iz Walkerova scenarija da dobije "R" predikat, na piščevo razočaranje. Zato je Schumacher otišao korak dalje od Schradera i Friedkina u smjeru metafilma kakav je bio "Peeping Tom" Michaela Powella.

Dakle, tema filma "Osam milimetara" jest "snuff". Jedan takav film istražuje Welles, obiteljski čovjek sa ženom (Catherine Keener) i nedavno rođenom kćerkicom koji je hvaljen u poslu zbog "diskrecije" i "strogog čuvanja tajnosti". Wellesa unamljuje bogata starija udovica nakon što otkrije "snuff" film u sefu pokojnog supruga.

"To je film o ubojstvu djevojke, vrlo je realističan. Počinje kao pornić, a zatim naglo postaje nasilan", opisuje obiteljski odvjetnik i postavlja zanimljivo "meta" pitanje – "koliko je ljudi realistički ubijeno u filmovima i na televiziji?". Wellesov zadatak jest saznati tko ga je snimio i razuvjeriti udovicu da je stvaran i da je "jadnica" iz filma ubijena.

"Dokažite da je to zlodjelo lažno i nađite je živu", moli vremešna bogatašica. Iako Welles prepoznaje da je riječ o "snuff" filmu, on smatra da oni ne postoje, tj. da su "gradski mit, folklor seks industrije". "Ovo je vjerojatno S/M film, simulirano silovanje i nasilje, teško probavljiv, ali postoje načini na koji se snima, lažna krv, specijalni efekti...", govori Welles.

Gledajući "snuff" na privatnoj projekciji, nalik onima za filmske kritičare/novinare, Welles će se lecnuti i štrecnuti, ali ostati pri svome i pohvaliti snimatelja kao "stručnjaka za autentičnost", preuzevši ulogu recenzenta i kasnije kad pohvali porno-redatelja Dina Velveta (jezoviti Peter Stormare) riječima "Subliminalne slike se doista zavlače pod kožu".

Znakovito je da su Schumacher i direktor fotografije Robert Elswitt većinski usmjerili kameru u Wellesa tijekom projekcije "snuffa" i njegove reakcije, pa tek onda na ono što se prikazuje na platnu. Naime, "8MM" prema kraju postaje sadistički nasilan prenoseći mračni ugođaj i doživljaj gledanja ("snuff") filma, nekad na javnoj projekciji (kino), sad na privatnoj (kućno kino).

"Osam milimetara" se otvara slikom i zvukom prepoznatljivim svakom kinofilu – kadrovima filmske vrpce kako se vrti u projektoru i snopom bijelog svjetla koji će prošarati platno i slike s vrpce načiniti pokretnima, pretvoriti ih u (ovaj) film. Bijelo svjetlo ovdje ima metaforičku ulogu kao svjetlo kakvo se vidi prije smrti.

U "8MM" svjetlo vide žrtve "snuffa" koji hvata smrt u (njihovim) očima dok gledaju u kameru. Tako je, "Smrt u očima", bio preveden "Peeping Tom", kultni metafilm o serijskom ubojici koji je "snuffovski" snimao umorstva svojih celuloidnih žrtava, režirajući "film" unutar filma za "pravo", u svrhe autentičnosti.

Tu ulogu indirektno nasljeđuje čudački redatelj Velvet, "Jim Jarmusch S/M-a", jer umorstva obavlja The Machine, zvijezda njegovih "snuffova" s mačetama, lisicama, vezivanjem i ubijanjem čiji će akter, ironično, u finalu zamalo postati i Welles kad mu dvosmisleno dobace "Vidio si film, znaš kraj".

Schumacher je u "Osam milimetara" propitivao prirodu (filmskog) voajerizma gledanja nečije smrti, bilo stvarno (u zbilji) ili utvarno (na filmu), a u tom propitivanju ostavio je vizionarski zalog za budućnost, kao i mnoga ostvarenja američke kinematografije 1999. poput "Matrixa", "Šestog čula", "Vještice iz Blaira"...

"8MM" je odraz devedesetih na filmu (popularni žanr triler) i izvan njega (Phoenix s "rogatom" Prodigy frizurom).  Istodobno, "Osam milimetara" je bio i zrcalo "snuffovskih" nastranosti koje dolaze, također u kinematografiji (horori "Srpski film", "Zla kob"...) i izvan nje ("dark web").

Razlika je utoliko što danas "perverznjaci" i "porno zombiji", Velvetova klijentela, više ne obitavaju u mračnim zakutcima gradskih ulica. Eno ih pred TV-om i na internetu gdje im je sve dostupno na "klik", uključujući videa pravih patnji/stradavanja i "snuff" filmova režiranih u stvarnosti poput snimki smaknuća. Čujemo Schumachera kako s onoga svijeta očajnički viče "rez".

Nesuđena verzija s Russellom Croweom

Navodno je Schumacher ponudio Sonyju dvije opcije za film – jedna je bila niskobudžetna s Russellom Croweom u glavnoj ulozi, a druga visokobudžetn(ij)a s Cageom. Tko zna kako bi prvi film izgledao, ali i ovaj drugi je ispao više nego dobar. P.S. "Osam milimetara" se prikazuje 17. kolovoza u kasnim večernjim satima na HTV2.

Izdvojeno

23. kolovoz 2020 18:03