StoryEditor
Film & TVCINEMARK OBLJETNICA

‘Noćni jastrebovi‘: Akcijski heroj u povojima

19. travnja 2021. - 23:55

Opskurnost filma "Noćni jastrebovi" (1981.) tolika je da za njega možda ne znaju ni najveći fanovi Sylvestera Stallonea i Rutgera Hauera, glumaca koje je prije 40 godina suprostavio u ulogama newyorškog policajca i njemačkog terorista na raskrižjima njihovih karijera.

Skriveni žanrovski biserčić "Nighthawks" bio je prvi Hauerov američki film. Magnetični nizozemski glumac prethodno se profilirao u matičnoj domovini i europskoj kinematografiji u nizu festivalskih art-ostvarenja, poglavito s potpisom Paula Verhoevena, kao što su "Užitak na turski način", "Vojnik Naranča" i "Seks na motoru".

FILM: Nighthawks; kriminalistički triler; SAD, 1981. REŽIJA: Bruce Malmuth ULOGE: Sylvester Stallone, Rutger Hauer OCJENA: *** ½

Nakon što su se Hauerovi nizozemski filmovi na prijelazu sedamdesetih u osamdesete pojavili u američkim kinima, producenti iz hollywoodskog "major" studija Universal Pictures u njemu su prepoznali potencijal da zaigra ulogu Wulfgara, sofisticiranog međunarodnog terorista po uzoru na Carlosa Šakala.

Hauer je iduće godine bio "bad guy" replikant Roy Batty u "Istrebljivaču", postao zvijezda i trajno se nastanio u američkoj kinematografiji balansirajući između uloga negativaca i pozitivaca ("Ostermanov vikend", "Žena sokol", "Autostoper"...). Nasuprot Rutgeru, Sly je već bio zvijezda nakon "Rockyja I&II", ali ne i megazvijezda i (akcijska) ikona kakvu poznajemo.

Njemu podređeni "Noćni jastrebovi" poletjeli su u kina 1981., kao i "Bijeg u pobjedu", a godinu dana uoči "Rockyja III" i prvog "Ramba", koji su ga lansirali među superzvijezde. U to doba, u zoru osamdesetih, Stallone je bio dramski i metodski glumac, a ne akcijski junak, stoga je, možda, potencirao animozitet s Hauerom na setu da odgovara onome među njihovim likovima u filmu.

Zahvaljujući "Rockyju" dobio je dvije zaslužene Oscar nominacije, za najbolju glavnu mušku ulogu i scenarij, što su dotad u povijesti kinematografije i Akademijine nagrade postigli samo Charlie Chaplin i Orson Welles. Između "Rockyja" i "Rockyja II" Sly se doista nametao kao "novi Marlon Brando", kako ga je nazvao čuveni filmski kritičar Roger Ebert.

Glumio je u dramama "F.I.S.T." i "Paradise Alley", veoma bliskima "brandovskom" izričaju ili imidžu "Apolona građanske klase" iz "Na dokovima New Yorka" i "Divljaka". Pa ipak, pita li se ovoga kritičara, mladi "rockyjevski" Stallone imao je i nešto "pacinovsko" u sebi, što je potvrdio u filmu "Nighthawks", redateljskom prvijencu Brucea Malmutha ("Hard To Kill" sa Stevenom Seagalom).

Utjelovivši bradatog policajca Dekea DaSilvu, koji za partnera ima crnca (Billy Dee Williams; "Imperij uzvraća udarac") prije nego što su to "48 sati" i "Smrtonosno oružje" načinili akcijskim "buddy" trendom, gotovo neprepoznatljivi Sly ostvario je jednu od najboljih izvedbi karijere, daleko od njegovih arhetipskih uloga, izgledajući kao brat blizanac Ala Pacina iz "Serpica".

Ilustracije radi, ovaj Stallone bi mogao uletjeti u film "Serpico", možda i Pacinov "Cruising", onaj iz "Cobre" ili "Ramba III" teško. Konture post-Rambo Slya, odnosno "Kobre" i "Tanga i Casha", naziru se u njegovoj prvoj ulozi policajca i, uvjetno rečeno, akcijaša s pištoljem, sačmaricom ili uzijem u ruci. No, "Noćni jastrebovi" su prvenstveno (akcijski) kriminalistički triler ili akcić-krimić, a ne "stalloneovski" akcijski spektakl.

Film više pripada mračnijim žanrovskim sedamdesetima (na dobrom tragu klasika "French Connection", "Dirty Harry"...) koje ugođajno dišu u slici i "laloschifrinovskom" zvuku skladatelja Keitha Emersona iz rock sastava Emerson, Lake & Palmer, tj. scenografiji i kostimografiji, usput podižući most prema osamdesetima i žanrovcima kao što su "48 Hrs", "Cobra", "Red Heat"... te navijestivši urbane teroriste kao negativce na filmskom ekranu i u stvarnosti.

"Baš si 'chic' tako odjeven", daje DaSilvi kompliment bivša djevojka (Lindsey Wagner) u filmu čiji je scenarij, sasvim logično, izvorno razmatran baš za "Francusku vezu III" (čudno da nije i za četvrtog "Prljavog Harryja") dok Gene Hackman nije odustao od repriziranja uloge policajca Jimmyja "Popeyea" Doylea, da bi potom bio prerađen za Slya koji još nije postao akcijski Stallone.

Za gledatelje neupoznate s "Nighthawks" iznenađenje slijedi već u prvoj sceni koja gradi "neo-noir" atmosferu filma. New York na silvestarsku noć (Stallone na Silvestrovo). Medicinska sestra se vraća kući, a neki tipovi čekaju da je zaskoče na ulici usred mraka, u gluho doba noći, kao manijaci iz "Kobre".

Kad što – medicinska sestra je zapravo "undercover" policajac DaSilva, odnosno Stallone preodjeven u ženu godinu prije Dustina Hoffmana u "Tootsie". Da, dobro ste pročitali, s tim da će se DaSilva i na kraju filma naći u ženskoj odori, glumeći "mamac" za Wulfgara, kao što je Pacinov "undercover" policajac radio u "Noćnom kruženju" i pod krinkom "gaya" hvatao ubojicu "gayeva".

Dakle, glumac koji je do konca osamdesetih postao sinonim za junačkog mačo-muškarca započeo je dekadu kao "žensko", što više neće ponoviti, ako ne računamo Kobrino feminino ime Marion, pa je oblačenje u ženu u "Tango & Cash" prepustio "buddy" partneru Kurtu Russellu.

S druge strane, Wulfgar je predstavljen kako raznosi robnu kuću u Londonu i zadaje "udarac britanskom kolonijalizmu", i to tako što je, da gurne torbu s bombom ispod pulta, skrenuo pažnju "veoma lijepoj" prodavačici testirajući (ženski?) miris na odjelu parfema, nakon čega će napraviti plastičnu operaciju i obojiti kosu da izgleda više kao Hauer.

"Jin-jang" dihotomija između pozitivca i negativca koji skidaju maske i otkrivaju pravo lice je postavljena, kao i teren za njihovu napetu igru mačke i miša, od impresivno režirana otkrića Wulfgara u klubu na drugoj strani podija zabliještena svjetlima diskokugli i potjere po podzemnoj željeznici do talačke situacije na uspinjači 75 metara iznad rijeke (Stallone je režirao prvu scenu i sve kaskaderske prizore odradio sam).

Iako se Stallone u toj fazi karijere najviše približio žanru akcije s "Noćnim jastrebovima", karakterizacija njegova lika razlikovala se od budućih "stalloneovskih" akcijskih "macho"/"tough guy" heroja. Šef (Joe Spinell) govori DaSilvi da je "usamljeni jahač revolveraš" iz jedinice za ulični kriminal koji će, zajedno s partnerom, biti dodijeljen udarnoj antiterorističkoj skupini, što zvuči po mjeri Stallonea.

Isto tako, DaSilva ima vojnu povijest kao Rambo i bio je u Vijetnamu, gdje je zabilježio 52 odstrela i, znači, "sposoban je povući okidač". Međutim, DaSilva ističe da je to bilo u borbi/ratu i ne sviđa mu se pomisao da bi, kao policajac, trebao ubijati nevine ljude u lovu na Wulfgara i na kraju će ubiti samo njega. "Riješi se tog mentaliteta uličnog policajca", savjetuje mu vođa antiterorističke skupine koji smatra da na nasilje treba odgovoriti "još većim nasiljem".

"Nisam u policiji da bih ubijao ljude, samo će nas značka razlikovati od njega", kaže DaSilva i oklijeva pucati u Wulfgara kad terorist bombaš uzme taokinju u podzemnoj jer mu meta nije bila "čista". Samo zamislite kako bi Cobra, lišen mentaliteta uličnog policajca, reagirao u toj situaciji. Pucao bi bez oklijevanja i usput kulerski ispalio "one-liner" tipa "Slobodno raznesi podzemnu, ne vozim se ovom linijom".

Što bi bilo kad bi bilo...

Gledajući "Noćne jastrebove" čovjek se opet zapita bi li Stallone ostao dramskiji glumac i kako bi izgledala njegova karijera da Rambo nije dočekao živ kraj prvog filma (kao u romanu), odnosno da nije snimio "Ramba II" i potvrdio se kao veliki akcijski junak. Pa opet, "Nighthawks" daje simboličku projekciju akcijskog Stallonea u ponajboljem kadru filma i njegove karijere uopće, kad je snimljen s druge strane projektora koji projicira antiterorističke filmiće.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
06. svibanj 2021 18:30