
"Ne bavim se nasiljem." – "Neznanac" (2022.)
Neprimjetno je prošao "Neznanac" ("The Stranger") za jedan film u kojem glume poznate face Joel Edgerton i Sean Harris, a premijeru je imao u Cannesu, gdje ga je Netflix kupio za streaming distribuciju. "Neznanac" se pogubio u velikoj ponudi Netflixa, ali zaslužuje biti pronađen i pogledan. Ovo je "must see" za ljubitelje australskih filmova i psiholoških trilera, kao i fanove dvojice izvrsnih glumaca.
Zvučnosti filma nije pomogla ni činjenica da je temeljen na šokantnoj istinitoj priči, odnosno otmici i umorstvu 13-godišnjeg dječaka, najpoznatijem takvom slučaju u Australiji, te velikoj "undercover" akciji, o čemu je napisana i knjiga "The Sting: The Undercover Operation That Caught Daniel Morcombe‘s Killer", inspirativna za redatelja i scenarista Thomasa M. Wrighta.
Iz respekta prema roditeljima i obitelji nesretnog dječaka, Wright je izostavio otmicu/ubojstvo i fokusirao se na istragu slučaja s pripadajućom "undercover" akcijom za hvatanje otmičara/ubojice. Isprve se ne čini da uopće gledamo film o toj temi zahvaljujući Wrightovom poigravanju s očekivanjima.
Upoznajemo izvjesnog Henryja Teaguea (Harris, negativac iz novijih nastavaka "Nemoguće misije"), lutalicu i bivšeg kažnjenika u trenutku kad on tijekom vožnje busom upoznaje Paula Emeryja (Steve Mouzakis), inače policajca na tajnom zadatku. Emery spomene Teagueu priliku za ilegalni posao i taman kad se čini da bi "The Stranger" mogao biti neka vrsta Hitchova klasika "Strangers On a Train", Wright mijenja ploču.
Henry upoznaje Marka Framea (Edgerton; "Dar", "Trinaest života"), također policajca na tajnom zadatku s krinkom sitnog gangstera. "Ja sam pripadnik policije zapadne Australije koji radi u jedinci za tajne zadatke i provodi istragu o otmici i umorstvu, koristim se lažnim imenom", govori u diktafon Frame nakon što uvuče Teaguea u mračni podzemni svijet falše krimi-organizacije.
Mračnost filma je sugerirana u prvoj sceni kad unutrašnjost busa proguta tama dok Teague razgovara s Emeryjem. Neku tamu Teague skriva u sebi, zbog čega su Frameovi nadređeni uvjereni da je glavni osumnjičeni, iako tvrdi da se "ne bavi nasiljem", te strpljivo čekaju da on od njega izvuče priznanje kako bi ga uhitili i osudili.
Tama počinje naseljavati i Frameovu nutrinu nakon što ga "undercover" zadatak počne žderati i stvarati mu tjeskobu budući da je i sam otac jednog dječaka. Wright je povukao pravi potez kad je je Framea i Teaguea načinio fizički sličnima (gusta brada, duža kosa, pa i govor tijela) i preko toga prelomio psihologiju dvojice muškaraca za koje nijedan od njih nije siguran što je onaj drugi kadar napraviti.
Pa ipak, kao i u svim "undercover" filmovima i u "Neznancu" se između Teaguea i Framea rađa prijateljska povezanost, uslijed čega potonji gotovo pa postaje neznanac samome sebi. Uz pomoć Edgertona u jednoj od njegovih najboljih uloga, Wright istražuje psihološke efekte takvog tipa zadatka.
S ispranim bojama australskih pustopoljina, atmosfera je pogođeno sumorna, refleksija psihologije likova, izolacije i nelagodne situacije, a napose su dobre scene Frameovih snomorica. Scene oslikavaju njegovo putovanje na tamnu stranu i prenose se na cijeli film. "The Stranger" na momente izgleda poput košmara.