
Ponuda na Netflixu upravo je postala bogatija za izvrstan film nagrađen Srebrnim lavom za režiju na Venecijanskom festivalu koji bi lako mogao biti i jedan od vodećih takmaca u nadolazećoj utrci za Oscara. Taj film je izvorno naslovljen "The Power Of The Dog", ali na streaming servisu ga nećete pronaći pod hrvatskim naslovom "Moć psa" ili "Snaga psa", već – "Šape pasje".
Treba, znači, izdati upozorenje da ne preskočite "Šape pasje" misleći da je u pitanju nastavak animiranog serijala "Psići u ophodnji" ("Paw Patrol") ili nešto slično budući da naslov upravo tako nekako i zvuči. "The Power of The Dog" je "must see movie", trijumfalni povratak redateljice Jane Campion ("Piano") nakon "malickovske" 12-godišnje pauze, koliko je prošlo od njezinog posljednjeg filma "Bright Star".
Adaptirajući istoimeni roman Thomasa Savagea, Campion se vratila sa stilom i snimila prvi film u kojem je njezin protagonist muškarac, a ne žena. To nije jedina novost za Campion: ovo je i njezin prvi vestern.
Žene rijetko staju iza kamere muškog žanra, ali kad stanu obično dobijemo nešto unikatno kao što je "Meek's Cutoff" i "First Cow" Kelly Reichardt ili sada Campioničin film. "Šape pasje" su vjerojatno i najunikatniji vestern režiran ženskom rukom koji je u duhovnom srodstvu s "Planinom Brokeback", samo vesternskiji.
Punokrvan i nijansiran kaubojac, istovremeno brutalan i taktilan, donosi portret lica i skrivenog naličja muškosti, izvedena pred krupni plan. Muškost predstavlja protagonist antagonističkih poriva, rančer Phil Burbank (nikad bolji Benedict Cumberbatch), sušta suprotnost njegovu bratu Georgeu (uvijek pouzdani Jesse Plemons) s kojim vodi ranč u Montani 1925. godine.
On se nameće kao lider kaubojskog vučjeg čopora na ranču i konstantno ima potrebu dokazivati muškost tražeći dežurne mušterije za istresanje svojih mačističkih "bully" tendencija, ustvari prikrivenih nezadovoljstava i frustracija, bilo da brata naziva "debeljkom" ili da mlađahnog konobara Petera (Kodi Smit-McPhee) homofobično počasti s "mlada dama" zato što voli praviti umjetno cvijeće od papira.
Idealna demonstracija mačizma uslijedi kad Phil potpali Peterovo papirnato cvijeće i zapali cigaretu na toj vatrici u restoranu mladićeve majke, udovice Rose (Kirsten Dunst) koju će George oženiti, dovesti na ranč i još više poremetiti odnos s bratom. Kad Phil nazdravi "za nas braću Romula i Rema, i vuka koji nas je odgojio", paralela s vučjim čoporom ima smisla.
Ne znamo za Georgea, ali Phila je najviše odgojio pokojni Bronco Henry i bio je više od njegova mentora, iščitavamo između redaka. Dosta toga u filmu nije izgovoreno, odnosno verbalizirano je pogledom, gestom ili govorom tijela, a to nije neobično za Campion sjetimo li se da je glavni ženski lik njezina "Piana" bio nijem.
Neke od ključnih scena su i simbolične, primjerice kad Phil otkrije da i Peter, jedini uz njega i Bronca, može vidjeti kako planina (Brokeback) preko puta ranča baca sjenu u obliku psa, nakon čega uzima mladića pod svoje okrilje, prepoznavši u njemu nekadašnjeg sebe, što dovodi do seksualnih tenzija i obiteljskih konflikata koji se baš i neće odvijati onako kako očekujete.
Otok ispred kojeg se odvijala mitska bitka dviju ženki, Blake Lively i velike bijele psine, imao je u "Opasnosti iz dubine" simbolični oblik trudne žene, majke, a planina u "The Power Of The Dog", dakle, stvara sjenu nalik psu kao najbližem rođaku njegova pretka vuka.
Bronco je bio usamljeni vuk među kaubojima, jednako kao i sam Phil, premda potonji, zasigurno kao i prvospomenuti, inzistira na pripadnosti čoporu kako bi spoljašnji mačizam poput sjene natkrio njegovo skrovito unutarnje "ja", pritajene želje i žudnje, zbog čega kopni iznutra.
U tome Phil jamačno slijedi tragove mentorovih "šapa pasjih" što ga rado odvode prema planinama i rijekama, dalje od društva kojemu u dubini duše ne pripada, ali mu se prilagođava da preživi, pripitomljujući mustange i kastrirajući stoku kao i sebe samoga na alegoričnoj razini.
Cumberbatch se nameće kao izvjesni kandidat za Oscara u sjajnoj ulozi ambivalentna lika, a Campion je mitski "macho" žanr obojala krizom muškosti i snimila kompleksan film o bolnom mačizmu, tajnama muškog kaubojskog srca i unutarnjem sukobu sa samim sobom. Jedna od najbolnijih dekonstrukcija kauboja(ca).