StoryEditorOCM
Film & TVCINEMARK NA STREAMU

‘Kućica za ptice: Barcelona‘: Otvori i zatvori oči

Piše Marko Njegić
23. srpnja 2023. - 23:28

Bird Box challenge odnosio se na seriju izazova inspiriranih hitoidnim Netflixovim apokaliptičnim horor trilerom “Kuća za ptice” s oskarovkom Sandrom Bullock u glavnoj ulozi, ekranizacijom romana Josha Malermana u režiji Susanne Bier. Koncem 2018. na internetu ste mogli naletjeti na krajnje blesave i životno ugrožavajuće izazove tog tipa. Ljudi su s povezom preko očiju (po uzoru na ikonografiju filma) izvodili gluposti i dovodili u opasnost sebe i druge.

Takve stvari samo su popularizirale ionako popularan Netflixov projekt pa je “Bird Box” postao najveći filmski hit tog streaming servisa. Pet godina kasnije, “Kućica za ptice” još uvijek drži visoko treće mjesto najgledanijih Netflixovih filmova, iza “Crvene tjeralice” i “Ne gledaj gore”, tj. ispred zvučnih hitova kao što su “Nož u leđa 2”, “Sivi čovjek”, “Projekt Adam”, “Cijena spasa”, “Neoprostivo”, “Irac”, “Majka”, “Fantomska šestorka”, “Prilika života” i “Spenser Confidential”.

FILM: Bird Box: Barcelona; horor triler; Španjolska, 2023. REŽIJA: David Pastor i Alex Pastor ULOGE: Mario Casas, Georgina Campbell OCJENA: ** ½

Zbog toga nije čudno da je “Bird Box” postao franšiza i da je izvorni film ovog ljeta dobio španjolsku “spin-off” verziju. Srećom, “Kućica za ptice: Barcelona” (“Bird Box: Barcelona”) zasad nije inicirala izazove nalik prvom filmu. A sreća je i da je “Barcelona” pinkicu bolja ili manje loša od (ispod)prosječnog originala.

Izvorni film je, podsjetimo, djelovao kao generička kopija relativno slično postavljenih apokalipsi iz žanra horora, drame ili trilera na potezu od “Luđaka”, “Događaja” i “Ceste”, preko “Magle”, “Sljepoće”, “Mobitela” i “10 Cloferfield Lane” do “Mjesta tišine” kao njegovog superiornog parnjaka s kojim je pokrenuo trend (“The Silence”, “Platforma”).

Likovi nisu smjeli pisnuti, tj. ispustiti zvuk u filmu “A Quiet Place” ako su željeli preživjeti invaziju čudovišta, a u “Bird Box” preživljavanje apokalipse uzrokovane misterioznom silom, entitetom koji ljude nagoni na samoubojstvo, svodilo se na “ne gledaj”, uslijed čega likovi nose poveze za oči ili zaštitne naočale i izbjegavaju vizualni kontakt, kao što rade i u “Barceloni”.

Pitanje “Mogu li otvoriti oči sada?” izgovara se u uvodu “Barcelone”, filma u režiji dvojca David Pastor-Alex Pastor. Izgovara ga djevojčica Anna (Alejandra Howard), kćerka Sebastiana (Mario Casas) koji joj priprema iznenađenje. “Gdje smo?”, pita Anna. “Vidjet ćeš”, odgovara Sebastian i iznenadi je klizanjem na ledu za njezin rođendan.

Idila je kratkog vijeka: malu obitelj zaskaču slijepci i ubrzo shvaćamo da oni proživljavaju isto što je proživljavao Bullockičin lik u originalu. “Barcelona” se odvija istovremeno s radnjom prvog filma, samo u Španjolskoj, a ima i similarnu strukturu, podijeljenu na sadašnji tijek priče i flešbekove na razdoblje prije i za vrijeme apokalipse, odnosno trenutka u kojem upoznajemo likove.

Kao i u “Kućici za ptice”, flešbekovi su dojmljiviji i najbolja scena “Barcelone” stiže u momentu izbijanja apokalipse, sa Sebastianom u podzemnoj, gdje se ljudi počnu ishitreno bacati na tračnice. Hororske paranoje i klaustrofobije tog ranga nema u ostatku filma, niti “Barcelona” potiče senzorno iskustvo “Mjesta tišine 1&2”, ali nudi mrvu više uzbuđenja od prethodnika, poput akcijske bus-scene.

Minus je da film u središnjem dijelu gubi početni momentum i općenito mu nedostaje dramske tenzije i karakterizacije da bi gledatelj mario za likove, unatoč trudu glumaca poput španjolske zvijezde Casasa (“Pogrešan korak”, “Nevini”) i Georgine Campbell (“Barbarian”).

Jednako tako, “Barcelona” je često repetitivna u oslanjanju na formulu originala i šlepanje na njegov uspjeh, uključujući i to da Campbell u ulozi Claire nosi sličnu odjeću kao Bullock. Iako, treba reći da sijevne ponekom potentnom idejom u kontekstu mitologije franšize kad se odmakne od njega, konkretno potenciranjem motiva religioznosti i mogućnosti da je apokalipsa “božji plan”, ne samo da je tajanstvena sila alienske prirode, a i da joj se (pojedini) ljudi mogu oduprijeti i gledati.

Završetak “Barcelone” ostavlja prostora za neminovni treći film koji bi mogao dati odgovore na još neka pitanja, neovisno o tome što bi bilo bolje da neke stvari ostanu neodgovorene i misteriozne. Mogu li otvoriti oči sada?

Redatelji za apokalipsu

David i Alex Pastor su prethodno apokaliptične filmove "Carriers" i "The Last Day".

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
26. travanj 2024 03:28