
Poznati su naslovi nove, pete po redu sezone filmskih klasika na Bačvicama u organizaciji splitske “Kinoteke” i Kina Mediteran. Filmofili bi trebali biti više nego zadovoljni petim dijelom kinotečno-klasičnog programa nazvanog “Klasika al fresco”, tj. odabirom klasika starijeg i novijeg datuma, od pedesetih do devedesetih.
Program će otvoriti kriminalistički klasik “Živjeti i umrijeti u L.A.-u” (1985.) Williama Friedkina s akcijskom potjerom kojom je redatelj gotovo nadmašio jurnjavu iz “Francuske veze”.
U čast Vangelisu na ekranu ljetnog kina zaplovit će “Bounty” (1984.), avanturistički film ozvučen čudesnom glazbom nedavno preminulog skladatelja, u rangu njegova rada na “Istrebljivaču”. “Bounty” predvodi nekoliko ovogodišnjih klasika kao stvorenih za gledanje u kinu pored mora.
Tu su i “Opasno more” (1989.), izvrstan triler Philipa Noycea s Nicole Kidman, Samom Neillom i Billyjem Zaneom, te Spielbergove “Ralje" (1975.), blockbusterski horor, zloglasan po tome što je svojedobno ispraznio splitske plaže, uključujući Bačvice, zbog straha od morskog psa.
Na “Ralje” će se prirodno nadovezati “Predator” (1987.), mitski multižanrovski klasik Johna McTiernana opipljive atmosfere džungle i ugroze od nevidljivog izvanzemaljskog lovca koja bi se s ekrana mogla preseliti u borovu šumu kina.
”Predator” je jedan od dva filma koji će 35. godišnjicu proslaviti na Bačvicama; drugi su “Vještice iz Eastwicka” (1987.) Georgea Millera s nikad aktualnijom borbom spolova između vraga Jacka Nicholsona i vještica u tijelu Michelle Pfeiffer, Susan Sarandon i Cher.
Dupli paket dolazi i s dva izvrsna filma prema romanu Stephena Kinga, oba u režiji Roba Reinera, koja pokazuju dva lica čuvenog pisca – generacijska drama “Ostani uz mene” (1986.) i psihološki horor triler “Misery” (1990.), a godišnjicu na Bačama, 45., slavi i plesni klasik “Groznica subotnje večeri” (1977.) Johna Badhama s Johnom Travoltom i pjevnim diskoidnim soundtrackom Bee Geesa.
Lakše note sviraju i talijanska romantično-komična drama “Poštar” (1994.) Michaela Radforda, također idealna za gledanje u ljetnom kinu zbog mediteranskog štiha, te slično žanrirana “Slatka Irma” (1963.) legendarnog Billyja Wildera s Jackom Lemmonom i Shirley MacLaine.
Teške note, pak, svira drama “Suđenje u Nürnbergu” (1961.) Stanleyja Kramera, nanovo aktualna ratne 2022., o sudskom procesu za zločine iz Drugog svjetskog rata s plejadom glumačkih imena starog Hollywooda poput Spencera Tracyja, Burta Lancastera, Marlene Dietrich, Judy Garland, Montgomeryja Clifta...
Dietrich ćemo gledati i u jednom od najvećih “noir” klasika “Dodir zla” (1958.), gdje vodeće uloge igraju Charlton Heston, Vivien Leigh i Orson Welles, koji je film izvanredno i režirao.
U slučaju da neki od ovih filmova ne stigne do Splita, kao rezerve se čuvaju dva moderna “noira” – kultni krimić “Red Rock West” (1993.) Johna Dahla s Nicolasom Cageom, Dennisom Hopperom i Larom Flynn Boyle te erotsko-trilersko “More ljubavi” (1989.) Harolda Beckera sa sjajnom kemijom Ala Pacina i Ellen Barkin.