StoryEditor
Film & TVCINEMARK U KINU

‘Iza rešetaka‘ (2021.): Akcija iz pat-pozicije

18. rujna 2021. - 19:37

Zvuči poput vica: mafijaški prevarant i plaćeni ubojica uđu u bar, pardon policijsku stanicu. No, "Copshop" ("Iza rešetaka") nije vic od filma, iako je vicast. Joe Carhanan je snimio "Copshop" kao efektnu i ekonomičnu "pulpovsku" odu akcićima-krimićima sedamdesetih, prošaranu crvenom i crnom bojom (krvava akcija, mračno-humorna zezancija), onako kako to radi Quentin Tarantino, samo s više "carnahanovskog" akcijašenja.

Nemojte da vas hrvatski naslov navede na krivi put ili odvrati od gledanja još jednog Carnahanova ugodnog iznenađenja s ovogodišnjeg kinorepertoara nakon "Boss Level" s kojim se smješta na treće mjesto unutar njegove filmografije, iza "Opstanka" i "Narca", tj. ispred "Asa u rukavu", "Stretcha" i "A-Teama", a vjerojatno je i najsolidniji i najdrukčiji akcić u karijeri Gerarda Butlera ("Pad Olimpa/Londona/Anđela", "Bratstvo lopova"...).

FILM: Copshop; akcijski krimić; SAD, 2021. REŽIJA: Joe Carnahan ULOGE: Gerard Butler, Frank Grillo DISTRIBUCIJA: Blitz OCJENA: ****

Ukratko, ovo nije remake "Iza rešetaka" sa Stalloneom, premda je Carnahan upravo s njim planirao snimiti novu verziju kulta "Death Wish", da bi to na kraju napravili Eli Roth i Bruce Willis ("Osvetnik").

Nije niti klasični zatvorski film. Radnja se dobrim dijelom odvija u pritvoru policijske postaje negdje usred Teksasa, ne u standardnom zatvoru.

Ondje će, u bijegu od plaćenih ubojica, namjerno završiti mafijaški prevarant koji za sebe voli reći da se bavi "elitnim savjetništvom" Teddy Murretto (Frank Grillo u "against type" ulozi), a inicirao je svoje uhićenje tako što je s leđa odalamio policajku Valerie Young (Alexis Louder; otkriće).

Međutim, za Murrettom stiže plaćeni ubojica Bob Viddick (netipična "tough guy" uloga za Butlera) i glumi da je mrtav-pijan za volanom kako bi ga zbog opasne vožnje u alkoholiziranom stanju strpali iza rešetaka, gdje će i završiti, u ćeliju nasuprot njegove.

Policijska stanica skriva barem jednog pokvarenog murjaka u sprezi s mafijom (Ryan O'Nan kao punašniji Jeff Daniels) i naći će se pod napadom psihopatopatskog plaćenog ubojice zvanog Lamb (ultra raspoloženi Toby Huss), Viddickova konkurenta koji također želi ucmekati Murretta, a između svih njih se nalazi Valerie, pokušavajući provesti zakon.

Ključne riječi iz prethodne rečenice su "policijska stanica" i "napad". Carnahan je napravio djelomičnu inverziju "Napada na policijsku stanicu", ali i vesterna koji je inspirirao kultni Carpenterov film – "Rio Bravo" Howarda Hawksa s Johnom Wayneom. U kaubojskom klasiku šerif teksaškog gradića John T. Chance je uhitio brata zloglasnog lokalnog rančera i s pomoćnicima mora zadržavati napade, odnosno pokušaje njegovih revolveraša da ga oslobode.

"Copshop" možda nije "hangout movie" kao "Rio Bravo", ali kamera dosta vremena "visi" s likovima, zatočenima u pritvoru, dok Carnahan i glumci dodavaju skrivene slojeve njihove ličnosti, što nije tako često u akcijskom filmu današnjice.

Akcija je režirana iz pat-pozicije dok se Carnahan ne raspištolji u izvrsnoj, do zuba naoružanoj završnici s kreativnim kadrovima ("slow motion" okretanje bubnja pištolja u prvom planu) i gotovo polovica filma prolazi u "tarantinovskim" verbalnim dodavanjima likova, pa tek onda akcijskima, slično kao "Rio Bravo".

Likovi su scenaristički sočno napisani i glumački oživljeni, a dijalozi crnohumorno zabavni ("Zašto si tako znatiželjan? Zbog znatiželje!", spominju se Chris Hemsworth i Thor u trenutku "čekićanja"), kao i situacije. "Izgledaš kao Tom Cruise u onom filmu o samurajima koji nitko nije gledao", poremećeni Lamb komentira Murrettovu punđu, a u momentu kad je napucao policajca metkom u čelo pitao se što mu je zadnje prošlo kroz glavu.

Imamo objašnjavanje značenja pojma "deja vu", napose štosno zato što se objašnjava liku u tumačenju Grilla koji je "deja vu" tipa "Groundhog Day" iskusio u "Boss Levelu". Vaddicka je, pak, Valerie nazvala "gospodin Meryl Streep" zbog odlične glume pijanstva, da bi on nepopustljivoj policajki rekao "oni koji idu glavom kroz zid dobiju zid u glavu".

Valerie je Wayne ovog filma, ali i Angie Dickinson, snažan, trodimenzionalan ženski lik. Policajku će kolega nazvati "kaubojko", a predstavljena je kako drži poluautomatski pištolj s kraja 19. stoljeća (blackhawk) i kolt u njezinoj ruci je prvi kadar filma koji se, k tome, otvara u vesternskom ambijentu.

Kadrom pištolja započinjao je drugi dio serijala "Dirty Harry" ("Magnum Force") i upravo njegovu glazbenu temu, u orkestraciji legendarnog Lala Schifrina, Carnahan koristi u uvodu "Iza rešetaka", radeći i neskrivenu glazbenu poveznicu prema sedamdesetima koju podebljava Lambovim pjevanjem "Freddie's Dead" Curtisa Mayfielda iz filma "Superfly".

Kad joj kolega kaže da bi taj pištolj bio beskoristan u modernom okršaju, Valerie veli "nije bitan kist nego umjetnik". Iz te rečenice kao da progovara sam akcijski redatelj i koscenarist Carnahan, samo što bi se u njegovu slučaju kolt mogao zamijeniti kistom. Nije bitno što nego kako, drugim riječima nema veze što je postavka filma prethodno već iskorištena ako je režiser uspije načiniti svježom ili nešto drukčijom.

"Umjetnik" je možda prejaka riječ u kontekstu Carnahana, ali lijepo je vidjeti da se redatelj opustio od toga da puca visoko i, parafrazirajmo njegov "Smokin' Aces", pušketinom "sruši Mjesec". Možda bi Carnahanova karijera krenula drukčijim, visokobudžetnijim tokom da je režirao "Nemoguću misiju 3", kako je i trebao prije kreativnih nesuglasica sa zvjezdanim Cruiseom.

Tko zna, možda bi postao John McTiernan novog milenija, najveći kalibar akcijskog umjetnika/režisera-autora. Ovako, Carnahan djeluje iz drugog plana i nalazi se na tragu beskompromisnih, zanatski uzornih, nedovoljno opjevanih žanrovaca prošlosti koji nisu nikad "prodavali muda za bubrege", poput Dona Siegela ("Prljavi Harry", "Bijeg iz Alcatraza").

Da je rođen ranije, lako je zamisliti Carnahana kako režira žestoki "old(est) school" akcić sedamdesetih s nekim od "macho"/"tough guys" akcijaša najstarije stare škole poput Clinta Eastwooda, Charlesa Bronsona ili Stevea McQueena, kakve Butler i Grillo naslijeđuju kao rijetki mačo frajeri metroseksualnog modernog doba. Retro vibru akcijske kinematografije sedamdesetih Carnahan uspijeva prenijeti u "Copshop" i naslikati "old school" akcić na današnjem kinoplatnu, ispaljujući boju iz pištolja čiji se bubanj okreće u usporenom pokretu.

Butler nastavlja u akcijskom tonu

Gerard Butler nastavlja u akcijskom tonu i najavio je nastavke "Bratstva lopova" i "Greenlanda". U planu su mu i akcijski filmovi ili trileri "The Plane", "Kandahar", "Remote Control" i "Hair of the Dog" (potonji s Bruceom Willisom).

item - id = 1128328
related id = 0 -> 1136599
related id = 1 -> 1136718
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
22. listopad 2021 03:31