
Bespuće "Star Wars" svemira ima samo jednog filmskog vladara. To je "Imperij uzvraća udarac" (1980.), najsjajniji i najvoljeniji dio serijala "Ratovi zvijezda", ali i jedan od najboljih nastavaka i blockbustera u povijesti kinematografije. Istrajnost "Empire Strikes Back" je postojana od kinopremijere koncem svibnja 1980. do obilježavanja njegove okrugle obljetnice četiri dekade kasnije.
Poletjeli smo još jednom u "galaksiju daleko, daleko odavde" da proslavimo četrdeseti rođendan filma i uvjerili se u njegovu veličinu čim smo sletjeli na ledeni planet Hoth. Bitka na Hothu bila je dotad najveća akcijska scena, veća od ijedne snježne akcije u "Bondovima" ("Špijun koji me volio").
Agent 007 nije se čak ni u SF-ovskoj "Operaciji svemir" našao pod laserskom paljbom golemih ratnih strojeva zvanih Imperial Walkers, koji su konstruirani kao metalni mješanci kornjače i slona, niti jahao tzv. Tauntana poput Lukea Skywalkera (Mark Hamill).
Nije se ni dao u bijeg pred negativcima kroz polje asteroida kao Han Solo (Harrison Ford) i pobjegao iz utrobe monstruma Exogortha nalik mješavini divovskog crva iz "Dine" i kita ulješure. Bond se u svom "Moonrakeru" ugledao u "Star Wars", ali i "Ratovi zvijezda" su se ugledali u Bonda.
Ako je "Nova nada" bila "Dr. No", "Imperij uzvraća udarac" je "Goldfinger", definirajući i definitivan film za budući serijal. "A New Hope" je udario temelje "starwarsovske" misterije (tko je Darth Vader?) i mitologije (koncept Sile, jedi vitezovi, borba dobra i zla/svjetla i tame), no "Empire Strikes Back" ih je izgradio do kraja, lansirao "Star Warse" u zvjezdanu budućnost, oblikovao ikoničnost serijala i proširio njegov svemir.
Tko zna bi li "Ratovi zvijezda" bili ono što jesu bez ovog filma: gotovo sve zvjezdano i ikonično mogu zahvaliti "Imperiju" (tragično saznanje "Ja sam tvoj otac", romantično dodavanje Sola i Carrie Fisheričine princeze Leie "Volim te. Znam.") koji ih je transformirao i u nešto više od serijala – svemirsku sagu.
Utoliko, "Imperij uzvraća udarac" je posjedovao ambicioznost "Kuma II", s kojim se, zasluženo, često nalazi na vrhu liste naj-nastavaka, uz "Terminatora 2" i "Aliens". Iz današnje optike film je konceptualno i strukturno bio priličan rizik. Zvuči suludo nakon što je "Nova nada" postala megahit i svrgnula "Ralje" s trona na kinoblagajnama, ali doista jest.
Producent i autor priče George Lucas, režiser Irvin Kershner i scenarist Lawrence Kasdan svjesno su napravili mračniji nastavak s pričom bez vlastitog početka (kreće "in medias res") i zaokruženog/konačnog svršetka (tzv. "cliffhanger" kraj), no svejedno odlično funkcionira kao zaseban film i na (n)ovo gledanje nije tražio da mu prethodi "Nova nada" ili da se pogleda "Povratak jedija" za kompletiranje trilogije.
Usto, "Empire Strikes Back" smiono završava porazom pozitivaca – Luke ostaje bez šake u duelu s lordom Vaderom, a Solo biva smrznut u karbonitu. Slutimo da je neki čelnik studija 20th Century Foxa, zbog mračnosti, zabrinuto kalkulirao uspjeh filma kao robot C-3PO navigiranje kroz polje asteroida, mada vjerojatno ne tako drastično ("otprilike 3720:1"), ali Lucas je, u stilu Sola, ispalio "Nikad mi nemoj govoriti izglede!" i potjerao Millennium Falcon u nepoznato, ravno u mrak.
Rizik se isplatio jer film je u tami pronašao crno srce "Star Warsa" – negativca Vadera (veličanstveni glas Jamesa Earl Jonesa). Preko njega je prelomljen "Imperij" i kino "Ratova zvijezda". U prvoj Vaderovoj sceni slušamo njegovu glazbenu temu ("Imperial March") i vidimo ga kako ulaštene crne kacige stoji na mostu svemirskog broda, ispred jednog od prozora odakle pogled seže na svemir i imperijalne letjelice kojima se šutke divi.
Vader kao da je u prvom redu kinodvorane, tik ispred ekrana koji prikazuje "Empire Strikes Back", a gledatelj je tu s njime i divi se viđenom širom otvorenih očiju i naćuljenih ušiju (glazba Johna Williamsa, zvučni efekti svemirskih brodova i svjetlosnih sablji).
Poneki vizual "Imperija" gricnuo je zub vremena, no film većinski još uvijek izgleda odlično i stopostotno maštovito (Nebeski grad među oblacima, gdje Leia pripada svojom ljepotom), a posjeduje savršen ritam režije i naracije, sa scenama koje dišu stoput lakše od Vadera.
Iz oka ne izlaze umjetničke kompozicije kadrova svemirskih brodova u svemiru i koridora u njihovim interijerima osvijetljenim "lightsaberima" u rukama Lukea i Vadera, s geometrijom preslikanom iz Kubrickove "Odiseje" u "Ratove zvijezda", SF s humanijim robotskim negativcem od HAL-a 9000.
Film prvi put otkriva da se ispod Vaderova oklopa nalazi čovjek, makar bio kiborg, kako smo doznali u tragičnom završetku "Osvete Sitha" koja je privela kraju neujednačenu "prequel" trilogiju. "Pretraži svoje osjećaje, lorde Vaderu", sugerira mu Imperator (Ian McDiarmid) znajući da ih ima i gaji prema Lukeu – njegovom sinu.
Otkriće da je Vader ustvari Lukeov otac, posrnuli jedi Anakin Skywalker potpao na tamnu stranu Sile, nije samo "Star Warsima" dalo jednu od najcitiranijih filmskih rečenica uopće ("I am your father!"), već dodatno mitski, pa i "šekspirijanski" uslojilo film i u svemirskoj operi stavilo naglasak na "operno".
Tri filma su trebala da Lucas pokaže kako je Anakina zavela tamna strana Sile, a samo je "Imperij" bio dovoljan da predoči sva unutarnja previranja majušnog jedi majstora Yode (veliki doprinos Franka Oza) zbog Lukeovih zajedničkih crta s ocem u mladosti ("nepromišljen").
Izvrsna je scena kad Luke, u sklopu Yodina treninga na močvarnom planetu Dagobath, ulazi u pećinu i tamo ga dočeka Vader s kojim se upusti u dvoboj da bi se ispostavilo kako se borio sa samim sobom, tj. protiv samog sebe. Yoda strahuje da će Luke podleći iskušenju i skrenuti na tamnu stranu, što bi Vader volio.
"Možemo vladati galaksijom kao otac i sin", predlaže Vader i ponavlja Imperatorovu rečenicu Lukeu "pretraži osjećaje".(Podijeljeni) osjećaji i ljudska, karakterna drama – pa tek onda svemirska akcija sa senzibilitetom budućih blockbustera i videoigara – nalaze se u središtu ozbiljnog, nedjetinjastog filma napučenog (i) neljudskim likovima poput Yode, nekadašnjeg učitelja Anakinova prijatelja Obi-wan Kenobija ("hologramski" Alec Guinness).
Svemirski mr. Miyagi obučava Lukea i pritom svodi filozofiju Sile koju Luke mora naučiti kontrolirati, a pretvorila se u pravu pravcatu religiju za fanove "Ratova zvijezda". Neke Yodine riječi iz filma danas zvuče vizionarski za budućnost (serijala) koja je "uvijek u pokretu".
Jedna od njih je npr. upozorenje "pazi se tamne strane" jer je "brža, lakša, zavodljivija". Nastavci su morali slušati Yodu i nisu smjeli dopustiti da ih tamna strana (novac) zavede te odabrati brži, lakši put. Kasniji "Star Warsi" izazivali su "Empire Strikes Back", ali baš i nisu uspjeli. "Imperij" je uvijek uzvraćao udarac.