StoryEditor
Film & TVCINEMARK OBLJETNICA

‘Hladan kao kamen‘: Gola akcija u sedlu

17. svibnja 2021. - 21:19

Videoteke prije 30 godina nisu imale toliko kaseta koliko je bilo potrebno da svaki drugi splitski, vjerojatno i hrvatski, filmofil pogleda "Hladan kao kamen" ("Stone Cold", 1991.) s megazvijezdom američkog nogometa Brianom "The Boz" Bosworthom u prvoj filmskoj ulozi.

Usmena predaja se proširila o bajkerskom akcijskom filmu s policajcem na tajnom zadatku infiltracije u motociklističku bandu i napravila svoje. "Hladan kao kamen" je bio jedna od najtraženijih kaseta u Splitu u ljeto 1991., možda i najtraženija iza "Osvete blizanaca" s Van Dammeom, bar kad je čista akcija u pitanju.

FILM: Stone Cold; akcija; SAD, 1991. REŽIJA: Craig R. Baxley ULOGE: Brian Bosworth, Lance Henriksen OCJENA: ***

Zanimljivo, "Stone Cold" i "Double Impact" je (ko)producirao Michael Douglas, legendarni glumac i producent Oscarom nagrađenog "Leta iznad kukavičjeg gnijezda", kojemu se akcijski žanr očito svidio nakon nastupa u "Crnoj kiši" krajem osamdesetih.

Douglas je, prema pričama, imao veću vjeru u "Hladan kao kamen" i uložio više para, da bi proračun filma na kraju dogurao do čak 25 milijuna dolara. To je sitnica u usporedbi sa 100 milijuna dolara koliko je te godine koštao Schwarzeneggerov "Terminator 2" i dvostruko manje od Willisova "Prljavi igraju prljavo".

Ipak, radilo se i dalje o priličnoj svotici novca znamo li da je, recimo, budžet drugog akcijskog "undercover" trilera ljeta 1991., "Paklenog vala" s Patrickom Swayzeom i Keanuom Reevesom, iznosio 24 milijuna dolara, približno kao i cjenik bajkerskog akcića "Harley Davidson i Marlboro Man" s Mickeyjem Rourkeom i Donom Johnsonom, dok je proračun "Osvete blizanaca" i Seagalova "Utjerivača pravde" zapadao 15-ak, a "Obračuna u Malom Tokiju" s Dolphom Lundgrenom i Brandonom Leejeom oko osam.

Dakle, Bosworthov film je bio budžetiraniji od Van Dammeova (ili Seagalova) i Lundgrenova zajedno. Možda je zato imao čak dva izvrsna negativca, Lancea Henriksena i Williama Forsythea, koji su pojedinačno nastupili u Van Dammeovim i Seagalovim filmovima ("Hard Target", "Out For Justice").

Od nabildane i karizmatične zvijezde NFL-a s prepoznatljivom "fudbalerkom" očekivalo se da u najmanju ruku zakorači njihovim stopama, ako već ne Schwarzeneggerovim, Willisovim i Stalloneovim, odnosno da popularni ragbijaš postane još popularniji akcijaš i dođe barem nadomak hollywoodske "A" liste mišićavaca.

Na kraju se "Stone Cold" nije prometnuo u očekivani kinohit, zaradivši samo devet milijuna u američkim kinima, gotovo triput manje nego je stajao, ali veliku je gledanost postigao na videu, gdje je Bosworth kratkotrajno i zasjao kao "B" zvjezdica.

Kriv je zasigurno bio tajming: "Hladan kao kamen" bi sigurno postao hitčina da je izišao nekih pet godina ranije, recimo 1986., kad je Stallone u "Kobri" rješavao relativno sličnu talačku situaciju u supermarketu kao Bosworth, a Schwarzenegger se infiltrirao u mafiju u "Nepravednoj pogodbi", pardon "Sirovom ugovoru", ili uvrh glave 1989., godine Swayzejeva prljavog akcijskog plesa u "Drumskoj kavani", jednoj od posljednjih neapologetskih "B" akcija iz "A" produkcije osamdesetih.

Početkom devedesetih akcijski filmovi postali su stilski, karakterno i produkcijski sofisticiraniji, što su 1991. navijestili "T2", "The Last Boy Scout" i "Point Break". "Stone Cold" nije posjedovao takvu sofistikaciju, makar kopirao SF-ovski plakat "Terminatora". U njemu nije bilo (akcijske) metafizike "Paklenog vala" ili "Golih u sedlu" (kad smo kod bajkerskih filmova), samo gole fizike. Pa opet, da je film snimljen krajem osamdesetih, možda se Bosworth ne bi ubacivao među motoriste.

Velika je, naime, šansa da su priču inspirirali psihopatski motociklisti negativci iz godinu dana ranijeg akcića "Još 48 sati", a likovi Henriksena i Forsythea, svojevrsni očevi "Sinova anarhije" Chains i Ice, svakako su bili na valnoj duljini s braćom Ganz, nerijetko ih i nadmašivali u ludosti i nepredvidljivosti na čelu bajkerske bande prema kojoj se "Sons Of Anarchy" doimaju gotovo kao vozači vespi ili skutera.

"Hladan kao kamen" je inspiraciju pronašao u nizu akcija, od prve supermarket-scene tipa "Cobra" i "Otporan na metke", režirane s određenim žanrovsko-autoparodijskim odmakom prije nego što ju je otvoreno parodiralo "Besmrtno oružje", do zadnje koja povezuje "Smrtonosno oružje" i "Umri muški" (neuništivi, naizgled sputani negativac poseže za oružjem policajca da bi ga napucao povučeni partner junaka), nerijetko izgledajući kao "best of" kompilacija njihovih klišeja, posljednje "hura" akcijskog "mačo" filma osamdesetih u zoru devedesetih.

Međutim, to je dio njegova šarma, a Bosworth, s imidžom hard rock/heavy metal zvijezde (soundtrack obiluje takvim glazbenim izričajem), čini mrvu drukčijim tipologiju kulerskog policajca iz Alabame koji igra po vlastitim pravilima i veći dio radnje provodi gol do pasa, s time da na momente, subverzivno, izgleda i kao da bi mogao postati negativac, podsjećajući u licu i konstituciji na imenjaka Briana Thompsona iz "Kobre".

No, prava zvijezda filma je Craig R. Baxley, angažiran kao zamjena za Brucea Malmutha ("Nighthawks", "Hard To Kill"). Kultni "B" redatelj date akcijske ere kalio se kao koordinator kaskadera i režiser druge ekipe na "A" klasicima Waltera Hilla ("Jahači na duge staze") i Johna McTiernana ("Predator"), a njegov rad je zapazio Joel Silver i odlučio mu povjeriti režiju "Dinamita Jacksona", nakon čega je snimio i Lundgrenova "Mračnog anđela".

U redateljskom prvijencu i drugijencu Baxley je pokazao da voli miris nitroglicerina najranije ujutro, da režira kaskadersku, praktičnu akciju s dosta šuga i može je načiniti skupljom nego zapravo jest, pa i nepredvidljivom ako već to nije priča filma.

Sa "Stone Cold" Baxley je nadmašio samoga sebe i nije isključeno da bi, u slučaju uspjeha, mogao krenuti akcijskim tragom Rennyja Harlina, a ne biti degradiran na TV. Svaki dolar od 25 milijuna vidi se na ekranu u raskošnim eksplozijama automobila, motocikala, tegljača, benzinskih crpki i helikoptera, ponekad i u kombinaciji.

Baxley podsjeća da je "Action Jackson" imao jednu od prvih (ako ne i prvu) piruetskih eksplozija automobila, ali i odlazi korak dalje kad se cisterna odvoji od kamiona, taman da se može zabiti u obližnju benzinsku postaju i dignuti u zrak zajedno s njom.

Akcija bez piksela CGI-ja u završnici je doslovce puštena s lanca, kao i Henriksen u ulozi Chainsa, kad motociklisti, u ratu protiv okružnog tužitelja (David Tress), okupiraju Mississippi State Capitol, veoma nalik Bijeloj kući, izazivajući veoma krvavu i nasilnu talačku krizu.

Tu je Baxley orkestrirao najbolju, vrhunski koreografiranu scenu filma, čije smo varijacije vidjeli u "Plaćenicima 2" i "Umri muški 4" (motocikl i policijski automobil kao projektil za skidanje helikoptera s neba). Kad jedan motorist jurne na junaka, ovaj ga puškom skida sa sedla, a motocikl u punoj brzini prolijeće kroz staklo zgrade i dolijeće u helikopter.

Scena podsjeća na skok policijskim motociklom na helikopter u "Terminatoru 2", samo što je eksplozivnija. Helikopter je grunuo u sudaru s motociklom i srušio se na automobil da i on može lančano eksplodirati.

Kad nogometaš postane akcijaš

Bosworth je nastavljač tradicije američkih nogometaša/akcijaša na filmu. Sve je započelo s Jimom Brownom tijekom šezdesetih ("Dvanaestorica žigosanih), a nastavilo se s Fredom Williamsom ("Crni Cezar") i Carlom Weathersom ("Rocky"). Interesatno, u "Stone Cold" jednog od bajkera glumi Robert Winley kojemu je Schwarzenegger uzeo "odjeću, čizme i motocikl" u "Terminatoru 2".

item - id = 1099543
related id = 0 -> 1136599
related id = 1 -> 1136718
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
22. listopad 2021 08:23