StoryEditor
Film & TVCINEMARK OBLJETNICA

‘Hannibal‘: Lecter ante portas

12. veljače 2021. - 23:23

Ljudi će reći da se volimo – zaključio je davne 1991. doktor Hannibal "Kanibal" Lecter u Oscarima nagrađenom filmu "Kad jaganjci utihnu" Jonathana Demmeja. Lecter je ciljao na perverzan odnos koji je preko debelog pleksiglasa formirao s mladom agenticom FBI-ja Clarice Starling, pomažući joj u lovu na serijskog ubojicu Buffalo Billa.

Odnos je još perverzniji u nastavku oskarovca Ridleyja Scotta nazvanom "Hannibal" (2001.) u kojem kanibalski Hanibal i Clarice definitivno postaju akteri izopačene ljubavne priče, svojevrsne "Ljepotice i zvijeri" postavljene u kazalištu Grand-Guignol.

FILM: Hannibal; horor triler; SAD, 2001. REŽIJA: Ridley Scott ULOGE: Anthony Hopkins, Julianne Moore OCJENA: *** ½

Nije čudno da je "Hannibal" pratio (pred)valentinovski datum kinopremijere prijašnjeg filma koji naslijeđuje i ovogodišnja televizijska serija "Clarice", pa makar Lecter i Staring djelovali sve samo ne kao netko tko (konvencionalno) slavi Dan zaljubljenih.

Na nekonvencionalne romantičare, kao i fanove Hannibalova lika i djela iz filmova "The Silence Of The Lambs" i "Manhunter" Michaela Manna, tj. romana Thomasa Harrisa, tipovao je prije 20 godina Scottov nastavak u izvršnoj produkciji našeg Branka Lustiga, ponudivši romantični horor "grandguignolesknog" tipa na desetu godišnjicu prethodnika.

Uspjeh "Hannibala" u kinima bio je golem, još veći od "Jaganjaca": samo u premijernom vikendu prikazivanja zaradio je glomaznih 58 milijuna dolara, do kraja distribucije 165 u Americi, odnosno 351 u svijetu. Jednostavno, gledatelji su zavoljeli Hannibala i Clarice u "serial killer" trileru "The Silence Of The Lambs", toliko da im nije smetala promjena glumice i redatelja – Julianne Moore i Scott su zamijenili Jodie Foster i Demmeja.

Najvažnije je, ipak, da je Anthony Hopkins i dalje bio Lecter kao njegov definitivni tumač, neovisno o Brianu Coxu ("Lovac na ljude"), Gaspardu Ullielu ("Hannibal: Početak") i Madsu Mikkelsenu (serija "Hanibal"). Nastavak je prvenstveno njegov film, premda u kadar prije ulazi Starling, i to u akcijskoj sceni koja bi se mogla naći u nikad snimljenom nastavku Scottove "Crne kiše".

Naime, "Hannibal" je Hannibalu skinuo kanibalsku brnjicu i pustio ga s lanca. Lecter ante portas, doslovce. Jer, od Hannibala u Scottovu filmu "prijeti nam najveća opasnost" nakon što je postao i tjelesno slobodan da po vazdan kanibalski luta, ne samo mentalno kao prije. "On je vrlo opasan čovjek", podsjeća "Hannibal".

U "Jaganjcima" je Lecter do samog kraja bio većinski sputan i igrao psihološki kompleksno nijansirane umne "milo za drago, ja kažem tebi, ti meni" igrice s Clarice, uspijevajući se zavući pod njezinu i gledateljevu kožu toliko duboko da smo gotovo zabravili da je masovni ubojica, samo sofisticiraniji i inteligentniji od Billa.

Vidjeli smo tek u jednoj sceni zašto je zaslužio nadimak "kanibal" budući da su Demme i Hopkins upošljavali gledateljevu prljavu maštu da zamišlja kakav je Hannibal bio dok je vodio razgovore sa Starling koji su bili kucajuće srce filma i izgradili njihovu povezanost.

Međuigre Lectera i Clarice prisjeća se nastavak odmah u uvodnim scenama, možda i zato što je neće zaigrati na isti enigmatični način, lišen karakterne misterije.  "Čega je bilo među njima", zanima se deformirani milijunaš Mason Verger (jezivi, neprepoznatljivi Gary Oldman). "Budila mu je radoznalost, bila šarmantna i zabavna", stiže odgovor.

"Dakle, Hannibal i Starling se sprijateljiše", pita Mason i dobije potvrdu, jer "bila mu je draga". Verger priprema osobnu osvetu doktoru Lecteru kojemu je bio dodijeljen kao pacijent/zlostavljač djece, ali ovaj ga je drogirao i nagnao da si izreže lice i njime nahrani pse u prvoj u nizu odurnih hororskih scena filma koji će grotesknu kulminaciju doživjeti kad se divlje svinje pogoste ljudima, a Hannibal nahrani drogiranog čovjeka otvorene lubanje djelićima njegova mozga popečenim na laganoj vatrici.

Svakako, Lecter je na slobodi i sakrio se u Firenci gdje stoluje u nekakvoj mračnoj, gotičkoj palači poput kanibalskog Drakule iz Hammerova horora koji korača tamom dok mu se crni plašt vijori u "scottovski" stiliziranom "slow motionu", što je najupečatljiviji kadar filma pored Hannibalova izobličenog odraza u dvojnom zrcalu kad izgleda nalik Vergeru.

On se nalazi na "prestižnom" popisu deset najtraženijih bjegunaca (s Osamom Bin Ladenom!) i FBI nudi svakome tko ga detektira nagradu od tri milijuna dolara, istovjetnu iznosu honorara koji je Moore dobila za ulogu Clarice, pri čemu je nadmašila konkurentice poput Cate Blanchett, Angeline Jolie, Gillian Anderson, Hilary Swank, Ashley Judd i Helen Hunt.

Starling više nije idealistična kakva je bila i nositeljica je neslavnog rekorda kao agentica FBI-ja koja je pobila najviše ljudi, u spomenutoj uvodnoj akciji, a ujedno je i žrtva seksizma nadređenih (Ray Liotta). O Hannibalu i dalje redovno misli, barem "30 sekundi dnevno". "Uvijek je uz mene, poput loše navike", priznaje.

Putovi će im se ponovno ispreplesti kad je kontaktira policajac iz Firenze, Pazzi (Giancarlo Giannini), planirajući prokazati Lectera za nagradu, što će mu se, jasno, obiti o glavu, bolje reći crijeva u drugoj grotesknoj sceni filma, kad Hannibal demonstrira "srednjovjekovni način razmišljanja".

Takav diskurs, kao i paralele s monstrumom starog kova poput Drakule, uzdiže Lectera iznad pukog psihopatskog negativca predatorske naravi kakvim ga se "Hannibal" ne libi prikazati, uz dodatak potenciranog crno-crvenog humora kakav je predstavio Demme na kraju "The Silence Of The Lambs", kad je doktor rekao da "ima starog prijatelja za večeru" ("Tamo sam sjajno jeo...", "Idemo jesti! Zašto ne?", "Kažete li mi potrebno možda Firencu napustim bez objeda...", "Iduće jelo je za umrijeti!").

Bizarno ekranizirajući Harrisov još bizarniji roman, Scott pokušava pronaći ljepotu u groteski radeći korak dalje u odnosu centralnog para, na način da "zacopani luđak" Hanibal pomiluje Clarice po kosi vozeći se na vrtuljku, čak je i poljubi. Ključan trenutak za "čitanje" filma dolazi kad Lecter s Pazzijevom suprugom (Francesca Neri) nakon opere porazgovara o Danteovu sonetu, u kojem pjesnik, koji "može biti opsjednut jednom ženom makar se nakratko sreli", nahrani voljenu vlastitim srcem.

Sudeći po završnici, Hannibal bi bio spreman napraviti nešto slično za Starling i podnijeti žrtvu za "viši cilj", zbog čega ga, valjda, Scott u jednoj sceni snima razapetog kao Isusa na križu. "Hannibal" nije dobar kao "Kad jaganjci utihnu", niti ga je lako (za)voljeti ni na novo gledanje, ali treba respektirati da je krajnje drukčiji od prethodnika, čiju formulu razbija i odbija igrati na sigurno, iako su sigurno postojali pritisci da bude njegova "serial killer thriller" kopija. "Važno je da uvijek kušaš nešto novo", poručio je Lecter i dvosmisleno se odjavio iz filma.

Uloga Vergera ponuđena Reeveu

Nevjerojatnim zvuči podatak da je uloga Masona Vergera ponuđena pokojnom Christopheru "Supermanu" Reeveu koji ju je, naravno, odbio.

item - id = 1077315
related id = 0 -> 1136599
related id = 1 -> 1136718
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
22. listopad 2021 06:04