StoryEditor
Film & TVCINEMARK OBLJETNICA

GUŠTER ‘Buddy‘ akcić za gušt

25. srpnja 2020. - 10:29

Rođendan Clinta Eastwooda, visoki devedeseti, nastavlja se slaviti na kanalu Doma TV kako i priliči legendi. Ne dožive sve face 90 godina i to se mora proslaviti u nastavcima. Ovaj put je slavlje dvostruko. Jer, na programu se nalazi "Gušter" (1990.), podcijenjeni akcijski spektakl "buddy" podžanra koji ove godine slavi 30. rođendan, a znan je i po nekadašnjim naslovima "Ulični policajac" i "Novajlija".

Doduše, "The Rookie" puni 30 godina u prosincu, no skorašnje obljetničarsko emitiranje filma može se objeručke prihvatiti kao preuranjeni božićni poklon za njegove fanove. Broj poklonika "Guštera" danas je svakako veći nego prije tri dekade, kad su rijetki guštali u njemu, poput potpisnika ovih redaka.

FILM: The Rookie; akcija; SAD, 1990. REŽIJA: Clint Eastwood ULOGE: Clint Eastwood, Charlie Sheen OCJENA: *** ½

Film nije privukao mase u (američka) kina u realnom vremenu, iako je Clint promućurno odabrao vrstu blockbustera ("buddy" akcić) koja je bila na vrhuncu popularnosti i angažirao Charlieja Sheena, još "vrućeg" od nastupa u "Vodu smrti" i "Wall Streetu".

Zaradio je nekih šest puta manje od udarnog akcijskog blockbustera 1990. "Umri muški 2" ili gotovo osam u odnosu na godinu dana ranije "Smrtonosno oružje 2". A Eastwoodu je baš trebao (akcijski) kinohit u tom razdoblju, nakon slabije prođe njegovih recentnih akcića – petog "Prljavog Harryja" i, osobito, "Ružičastog Cadillaca", među ostalim da opravda budžet(e) koje mu je Warner Bros dao za intimne, umjetničke redateljske projekte "Bird" i "Bijeli lovac, crno srce".

Međutim, nova garda akcijaša (Willis, Gibson...) preuzela je štafetu od njega, gurajući ga prema zasluženoj mirovini ili uredskom stolu u ulozi starog policijskog poručnika, što će na kraju u filmu i postati. Clint je toga bio svjestan, ali odlučio je otići s praskom u akcijskom spektaklu koji je potencirao sve njegove prijašnje "dirtyharryjevske" akcije kako bi se nosio s mlađom konkurencijom na kinoblagajnama, svim "Die Hardovima", "Lethal Weaponima"...

"The Rookie" je Eastwoodov posljednji i akcijski film (npr. "In The Line Of Fire" je više triler, a "Gran Torino" drama). To je i njegov najspektakularniji akcijski uradak, spektakularniji i od "The Gauntleta", s dotad rekordnim angažmanom kaskaderske ekipe na jednom filmu naspram broja glumaca.

Ako je "Kordon" bio svojevrsni "Prljavi Harry 3.5", "Gušter" bi se tom analogijom mogao zavesti kao "Prljavi Harry 6". Veteranski murjak Nick Pulovski vrlo je sličan Harryju Callahanu, unatoč nekim razlikama, tipa da magnum 44 nije njegovo službeno oružje, tj. da je manje namršten i mrzovoljan, a više ležeran i zabavan, premda isto ima averziju prema potencijalnim novim partnerima, što je srž akcijskog "buddy" filma, da ne kažemo kliše.

Upravo je Clint u "Dirty Harry" filmovima postavio formulu "buddy" akcića često (nevoljko) radeći s partnerima. Pulovskog upoznajemo u akciji s generacijskim partnerom Powellom (Hal Williams). Nalaze se u sačekuši kako bi presreli kradljivce skupocjenih automobila predvođene Stromom (Raul Julia).

Dvojac ima nezaboravan, iz ove perspektive vizionarski dijalog nakon što ugledaju seksi latinu za volanom automobila Mercedes-Benz 300 SL Coupe iz 1954., Stromovu ljubavnicu Liesl (Sonia Braga). "Prava klasika, takve više ne rade. Govorio sam o curi, ne autu".

Cura ili auto, nebitno, "The Rookie" je također "prava klasika", akcijski ("buddy") film kakve više ne rade, proizvod jedne minule ere. Zbog toga je lakše progledati kroz prste nekim manama/klišejima "Guštera" koje ga, pak, priječe da uđe u panteon žanra gdje se nalaze "48 sati", "Smrtonosno oružje", "Prljavi igraju prljavo"...

Oko i uho bode odluka da izraziti latinoamerički glumci Julia i Braga (Portorikanac, Brazilka) igraju njemačke (!) kradljivce automobila bez izrazitog akcenta, no opet možda je u pitanju Eastwoodov odgovor na to da, primjerice, tamnokosi Britanac Alan Rickman igra Nijemca u "Umri muški".

Teški je kliše zaplet po kojem Strom napuca Nickova partnera i on kreće u osobni rat odlučan da ga ubije ili privede pravdi, makar ga nervozni, deranju skloni nadređeni ("Nije posao nego jebena avantura!") skinuo sa slučaja, kao i karakterizacija njegova mladog partnera Davida Ackermana (Sheen), počevši od grizodušnih košmarnih flešbekova na bratovu pogibiju (ohrabrio ga da skoči s jednog krova na drugi).

Ackerman i Pulovski se karakterno sudaraju – prvi njeguje izviđački, učenički, "by the book" pristup dok ne doživi transformaciju i krene tragom starijeg kolege. Dakle, jedna tipologija za drugom uz izuzetak da su njih dvojica za promjenu detektivi s odjela za krađu vozila, ne iz umorstava, ali spašava je frekventna žanrovska autoironija/autoparodija, pa i povremena subverzija.

S vremenskim odmakom "The Rookie" djeluje kao da je (samo)svjestan akcijskih/"buddy" klišeja kojima robuje i da im robuje radi postizanja blage satire i parodije, preteča "Last Action Hero" u kojem Schwarzeneggerov Jack Slater zatvara krug oslanjajući se na Eastwoodova lika koji se oslanjao na dotadašnjeg Schwarzeneggera paleći kubanku za kubankom i tražeći upaljač ili šibice po džepovima ili pitajući druge "Imaš li vatre?", što je "running gag" filma.

Nešto slično je Clint napravio u "Vrelini grada" s Burtom Reynoldsom, gdje je to bilo vidljivije, vjerojatno zato što taj film nije imao ovako blještave sekvencije akcije koje su ga ponajprije činile "straight" akcijskim spektaklom. Uvodna potjera za auto-tegljačem nedvojbeno je dala ideju Michaelu Bayu za jurnjavu na autocesti u "Zločestim dečkima II".

To je samo zagrijavanje za potjeru zrakplovom po aerodromu s kulminacijom u sudaru većeg i manjeg aviona, odnosno scenu kad Nick i David projure sportskim Mercedes-kabrioletom kroz prozor zadnjeg kata skladišta, netom prije nego što minirana zgrada eksplodira.

(Auto)parodijski ton je pojačan u trenutku kad automobil leti zrakom okupan plamenim jezicima prasnuća skladišta, a Pulovski popuje Ackermanu da "pričvrsti pojas". Bizarno. No, što tek reći za još bizarniju (i nastraniju) scenu prije eksplozije s Nickom i Liesl?

Negativka će nonšalantno skinuti gaćice ispod haljine i zajahati/silovati Nicka zavezana lisičinama za stolicu, i to nakon što žiletom poreže njegovo čelo i poliže krvavu posjekotinu.  Znao je Eastwood i prije povlačiti psihoseksualne paralele između pištolja i muškosti te dopuštati da žene testiraju njegovu muškost ("Beguiled"), ali nikad ovako subverzivno.

"Policajci bez znački su polumuškarci, a bez pištolja jedno veliko ništa", Liesl govori Pulovskom i daje mu da zagrize specijalni metak koji ona i Strom čuvaju za posebnu priliku. Naravno, s tim istim metkom Nick će upucati Stroma uz pamtljivi šlagvort "Mora postojati 100 razloga da te ne ubijem, ali sad se ne mogu sjetiti nijednoga" i otići u mirovnu "with a bang" s kubankom u ustima. Imaš li vatre?

Parodični i zločesti dečko Charlie Sheen

(Samo)parodični ton "Guštera" preselio se u filmografiju Charlieja Sheena koji je ubrzo počeo glumiti u parodijama poput "Kakvih frajera 1&2", "Besmrtnog oružja ("cameo" pojavljivanje) i nastavaka "Mrak filmova". "The Rookie" kao da je i bio okidač za njegovu transformaciju od dobrog dečka iz susjedstva do "bad boya" u pravom životu. P.S. "Gušter" se prikazuje 25. srpnja u elitnom večernjem terminu na Doma TV.

item - id = 1034283
related id = 0 -> 1146559
related id = 1 -> 1146126
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
28. studeni 2021 13:51