StoryEditor
Film & TVCINEMARK U KUĆNOM KINU

‘Flee‘: Imigrantska trauma između zbilje i animacije

20. ožujka 2022. - 23:29

Dogodilo se posljednjih oskarovskih sezona da dokumentarci probiju okvir matične kategorije na Oscarima i budu nominirani i za najbolji strani ili, po novome, međunarodni film. To je godinu za godinom uspjelo sjevernomakedonskoj "Medenoj zemlji" i rumunjskom "Kolektivu". Međutim, nikad se nije dogodilo da jedan dokumentarni film dobije nominaciju za prestižni zlatni kipić u čak tri kategorije... sve dosad.

Danski predstavnik za Oscara "Bijeg" (engleski "Flee", izvorno "Flugt"), režisera i koscenarista Jonasa Pohera Rasmussena, ušao je početkom veljače ove godine u oskarovsko-kinematografski anale i ostvario povijesni "triple threat" uspjeh osvojivši istodobno nominacije za najbolji dokumentarac, međunarodni i animirani film.

FILM: Flee; animirani dokumentarac; Danska, 2021. REŽIJA: Jonas Poher Rasmussen DISTRIBUCIJA: Discovery OCJENA: ****

Nije "Bijeg" prvi animirani dokumentarac nominiran za Oscara u "best foreign/international movie" kategoriji, sjetimo li se dvaju remek-djela, izraelskog "Valcera s Bashirom" Arija Folmana i kambodžanske "Slike koja nedostaje" Rithyja Panha, ali jest prvi s nominacijama za dugometražnu animaciju i dokumentaristiku kojih se njegovi prethodnici nisu domogli.

Trojna nominacija za "Flee" djeluje kao prirodna ekstenzija onoga što su 2020. i 2021. postigli "Honeyland" i "Collectiv", ali i konačnog priznanja za filmove izvan engleskoga govornog područja i dokumentarce u "proširenom" razmatranju za Oscara od strane američke Akademije zadnjih godina. Moguće da bi i "Waltz With Bashir" i "The Missing Picture" zabilježili ovakav nominentski uspjeh da se "Parazit" dogodio ranije (prvi "stranac" s Oscarom za najbolji film), ali eto.

Bilo kako bilo, "Bijeg" se u međunarodnoj kategoriji natječe s filmovima "Drive My Car", "Najgora osoba na svijetu", "The Hand Of God" i "Lunana: A Yak In The Classroom". U animiranoj kategoriji njegovi konkurenti su, pak, "Encanto", "Raya i posljednji zmaj", "Luka" i "Obitelj Mitchell protiv strojeva", a u dokumentarnoj "Summer of Soul", "Ascension", "Attica" i "Writing With Fire".

Mala je šansa da film osvoji međunarodni kipić pored najvećeg favorita "Drive My Car", ali možda iznenadi u ostale dvije kategorije, gdje su favorizirani "Encanto" i "Summer Of Soul". Od tri povijesne nominacije, trebao bi, kvragu, pozlatiti barem jednu, što i zaslužuje – ako ne dokumentarnu, onda animiranu. Otkako je uspostavljena kategorija za najbolji animirani cjelovečernjak 2001. samo je jedan neamerički film osvojio Oscara, japanski "Avanture male Chihiro" Hayaoa Miyazakija.

Osvoji li tog Oscara, "Flee" će razbiti začarani 20-godišnji krug, no ako to ne napravi, svejedno je ušao u povijest s ove tri "hat trick" nominacije koje dolaze kao finalna potvrda najširoj publici da se neamerički filmovi danas shvaćaju nikad ozbiljnije, da animacija nije nužno samo domena dječjih ili obiteljski orijentiranih ostvarenja i da dokumentarci mogu biti nekonvencionalni i eksperimentalni, a ne standardni u maniri "talking heads" intervjua kako ih neki još zamišljaju.

Komercijalno (p)ojačan zvučnim glumačkim imenima u ulozi producenata, prošlogodišnjim oskarovskim nominentom Rizom Ahmedom ("Zvuk metala") i velikom danskom zvijezdom Nikolajem Coster-Waldauom ("Igra prijestolja"), "Bijeg" je dostojan hibridni nasljednik "Valcera s Bashirom" i izbjegava konvencionalna dokumentaristička rješenja.

Intervju s glavnim akterom filma, izbjeglicom iz Afganistana i Rasmussenovim dugogodišnjim prijateljem Aminom Nawabijem, inscenirani su ponajprije kao psihoterapijska sesija. Amin olakšava dušu pred kamerom, pričajući svoju traumatičnu priču nakon što ga je život odveo od Kabula do Kopenhagena, gdje danas živi s danskim partnerom Jasperom i planira se oženiti njime.

"Ovo je istinita priča, neka imena i lokacije su izmišljeni da bi se zaštitili protagonisti", obznanjuje natpis u uvodnoj špici. Priča jest istinita, samo što je ispričana animacijom kao pogođenom vizualizacijom Aminovih proganjajućih, snoliko-košmarnih sjećanja. Prve izgovorene riječi postavljaju glavnu (imigrantsku) temu filma.

"Što riječ dom za tebe znači", Rasmussen pita Amina. "To je sigurno mjesto za koje znaš da tu možeš ostati. Nije privremeno mjesto...", odgovara Amin i počinje odmotavati najranije uspomene pred očima, vizualno (re)interpretirane sjajnom animacijom.

Za početak, Amin se sjeća djetinjstva iz sredine osamdesetih kad je kao klinac trčkarao ulicama Kabula u sestrinoj haljinici. Scena je divna evokacija nečijeg sjećanja, primjereno ozvučena hitom "Take On Me" grupe A-Ha, čiji je revolucionarni videospot za tu pjesmu spojio živu akciju i animaciju, što radi i "Flee".

Rasmussen ubrzo ubacuje u film dokumentarističke kadrove i televizijske snimke iz ne tako davne povijesti Kabula, kako gledatelj slučajno ne bi zaboravio da je sve što gleda (bilo) stvarno, tj. zbilja se dogodilo Aminu. Folman je realizam animiranog dokumentarizma ostavio za kraj "Waltz With Bashir", da zakuca gledatelja, a Rasmussen ga zakucava odmah pri početku, konstantno balansirajući između sna i jave, animacije i zbilje, intimnog i kolektivnog iskustva.

Aminovo djetinjstvo sagledano je nevinim očima, od puštanja zmajeva s bratom i toga da je nosio žensku odjeću razlikujući se od okoline, do ozljede koljena i zaštitničkog flastera u ruci majke. Animacija je u tim scenama topla i podsjeća na vizualnost podcijenjenih "Kabulskih lastavica".

Doznajemo da je Amin shvatio da je gay kad je u tinejdžerskim godinama, krajem osamdesetih, bio zaljubljen u Jean-Claudea van Dammea (plakat "Krvavog sporta" krasi zid njegove sobe, kao i poster "Invazije na SAD" Chucka Norrisa). Fanovima Van Dammea bit će interesantno vidjeti miljenika u animiranoj formi budući da je Rasmussen animacijom preslikao par kadrova borilačke akcije iz kult-klasika "Bloodsport" ("špagat" i udarac) koji će pronaći Amina i tijekom izbjeglištva u Rusiji, kad je vrtio s bratom kanale na TV-u i naletio na film.

"U Afganistanu gayevi ne postoje. Ne postoji riječ za njih, to je sramota za obitelj", prisjeća se Amin koji će u jednom trenutku potražiti lijek da izliječi homoseksualnost kao da je bolest u rijetkom animiranom filmu s prizorom poljupca dvojice muškaraca. Spolna orijentacija protagonista je bitna, ali uklopljena prirodno u priču o izbjegličkoj otuđenosti i usamljenosti, ne napadno i prozirno da film pokupi političko-korektne poene.

Politika je zavučena u svaku poru "Bijega" s likom čija sjećanja sežu u afganistanski građanski rat koji je prerastao u sovjetsko-afganistanski rat, kad je intervenirao SSSR. Vijesti javljaju da su mudžahedini preuzeli vlast u Afganistanu i uhitili 3000 ljudi, uključujući i Aminova oca. Slušamo i da Amerika u Afganistanu želi Vijetnamski rat s Rusijom, od čega se, u svjetlu invazije na Ukrajinu, gledatelju još više naćule uši.

Kad Amin pobjegne s ostatkom familije u postsovjetsku Rusiju ranih devedesetih i ruski policajci počnu lupati na vrata moskovskog stana, gdje su se skućili kao ilegalni imigranti, čut ćemo izjavu da su to "najneugodniji ljudi koje možete zamisliti" ("smrde na votku"), koju netko danas može krivo pročitati, ali ne i prikaz izbjegličkih trauma. Iako kronicira imigrantski put jednog Afganistanca, a ne Sirijca ili Ukrajinca, film je aktualan u prikazu izbjegličkog horora u nerijetko "bashirovski" fantazmagoričkim scenama, ali prizemljenijim u stvarnosti.

Scene su obojane izblijedjelim bojama potisnutog sjećanja kad imigranti zamalo umru od gušenja stisnuti u kontejneru, smrzavaju se prolazeći kroz šumu po snijegu ili se zamalo utope nakon što ih utjeraju u klaustrofobično potpalublje broda tijekom oluje na Baltičkome moru. Izbjegličko plovilo spašava kruzer u sceni koja bez teksta svodi kontrast između Prvog i Trećeg svijeta. Riječi tu nisu potrebne, izrazi lica turista i izbjeglica sve govore.

Dostupan na Moviemixu

"Flee" je nažalost preskočio hrvatska kina, ali ne i distribuciju u Hrvatskoj, Upravo je postao dostupan za gledanje na novopokrenutom domaćem streaming servisu Moviemix.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
07. listopad 2022 02:43