StoryEditor
Film & TVCINEMARK OBLJETNICA

‘Crveni planet‘: Blockbuster pao s Marsa

28. veljače 2021. - 23:48

NASA-ino najnaprednije svemirsko vozilo "Perseverance" uspješno je privelo kraju sedmomjesečno putovanje kroz svemir i unatrag tjedan dana sletjelo na Crveni planet, Mars. "To je stvarno početak nove ere", izjavio je jedan NASA-ovac. Skupocjeni rover opremljen najmodernijim sondama provest će dvije godine na Crvenom planetu, a njegov cilj je potraga za mikrobiološkim životom kakav je tamo nekoć postojao.

Emitiranje "najambicioznije misije na Mars" uživo preko interneta poklapa se s emitiranjem filma "Red Planet" (2000.) na kanalu Fox Movies, blockbustera sa zvjezdanom glumačkom postavom (Val Kilmer, Carrie-Ann Moss...) koji je koncem 2020. obilježio 20. godišnjicu bez velike pompe.

FILM: Red Planet; SF triler; SAD, 2000. REŽIJA: Anthony Hoffman ULOGE: Val Kilmer, Carrie-Ann Moss OCJENA: ** ½

Da je rover sletio koji mjesec ranije, možda bi se još netko sjetio "Crvenog planeta". Nije to nezaboravan SF, dapače, ali je u aktualnom marsovskom kontekstu razmjerno vizionarski i stvoren za (post)obljetničarsku retro(per)spektivu. Uvodna kartica ispisuje zanimljivu premisu. 

Do 2000., dakle godine izlaska filma, Zemlja je prenapučena i zagađena. Čovječanstvo je do nama vrlo skore 2025. (za četiri godine!) postalo svjesno problema i krenulo u potragu za novim domom – Marsom. Dvadeset godina znanstvenici su slali sonde s algama da stvaraju kisik i sve se činilo u redu, dok razina kisika nije iznenada počela opadati.

Zbog toga čovječanstvo sve nade polaže u ljudsku ekipu koju NASA 2057. šalje na šestomjesečno putovanje do Marsa kako bi na licu mjesta otkrila problem, tim predvođen pilotkinjom-zapovjednicom Bowman (Moss; onda friško proslavljena "Matrixom") i inženjerom zaduženim za održavanje ili, kraće, "svemirskim podvornikom" Gallagherom (Kilmer), a uz asistenciju višenamjenskog robota SKII-ja kao njihova navigatora na Crvenom planetu.

"Red Planet" je stigao u kina 2000. na vrhuncu hollywoodske opsesije Marsom. Schwarzenegger je 1990. u Verhoevenovu "Potpunom sjećanju" opetovano rekao "Get your ass to Mars" i Hollywood je poslušao, ali i NASA. Godine 1997. rover "Pathfinder" je dodirnuo površinu Marsa i potaknuo interes za istraživanje tog planeta.

Hollywood je odgovorio tri godine kasnije pustivši čak dva visokobudžetna filma "major" studija na tu temu u razmaku od osam mjeseci – skupi "Misiju na Mars" iskusnog Briana De Palme (Touchstone Pictures) i skuplji "Crveni planet" debitanta Anthonyja Hoffmana (Warner Bros). Bio je to primjer tzv. filmova-blizanaca, osobito popularnih tijekom devedesetih s dva projekta o Robinu Hoodu, Wyattu Earpu, udarima asteroida, erupcijama vulkana...

Ako je dramskiji "Mission To Mars" marsovski "Deep Impact", žanrovskiji "Red Planet" je svojevrsni "Armageddon", s budžetom koji je vidljiv u impresivnom vizualnom dizajnu (svemirski brod, odijela...) i čini ga da izgleda kao da je snimljen danas. Međutim, "Armagedon" je znao što želi biti i to je na kraju i bio (akcijski "disaster" blockbuster), a "Crveni planet" se, nažalost, baš i ne može odlučiti i djeluje "all over the place".

U jednom trenutku astronaut Chantilas (Terence Stamp) filozofira o bogu, u drugom se robotski navigator, "u duši zelena beretka", otima kontroli kao HAL-9000 u "Odiseji u svemiru" kojoj film odaje počast prezimenom glavnog ženskog lika, u trećem protagonisti doživljavaju "close encounter of the third kind" s ubojitim insektima-svežderima, žderačima marsovskih nastanbi, skafandera i – algi.

SF iz podvrste svemirske "survival" drame, tehnološkog akcijskog trilera i "alienskog" horor opstoji u Hoffmanovu filmu, ali elementi različitih žanrova nisu povezani u koherentnu cjelinu i, da stvar bude gora, rijetko funkcioniraju i ponaosob. Svega je previše, a premalo toga dobroga i film često pada s Marsa i ostaje izgubljen u svemiru.

Robot koji je "skrenuo" od ateriranja na Mars i prebacio se na "vojno djelovanje" kao da je ubačen nasilu u priču da omogući više "blockbusterske" akcije a la "Terminator", premda je bila sasvim dovoljna osnovna situacija sa svemirskom misijom osuđenom na propast.

Nakon što je sunčeva radijacija izazvala oštećenja na svemirskom brodu, na Mars slijeću Gallagher, Chantilas, Burchenal (Tom Sizemore), Santen (Benjamin Bratt) i Pettengil (Simon Baker) u spektakularnoj sceni s letjelicom "začahurenom" kao da ju je radio Q da je James Bond letio na Mars poslije hita "Svijet nije dovoljan".

S druge strane, Bowmanica ostaje kružiti iznad planeta i popraviti štetu. Dolje ni traga od algi i nastanba je misteriozno razorena, a astronauti imaju zraka za niti osam sati i moraju stići do ruske letjelice, na kojoj ima jedva mjesta za dvoje, kako bi se vratili na matični brod. Dobrodošli na Mars, nema što.

Osjećaj urgentnosti se nameće kao u "Gravitaciji" ili "Marsovcu", ali biva raštrkan i preopterećen potrebom da film bude konkurentan ne samo "Misiji na Mars", već i "Planetu tame", samo bez Vina Diesela. "Red Planet" pokušava biti podjednako "znanstven" i "fantastičan". "To je to, trenutak kad su nas učili u srednjoj školi da će nam matematika spasiti živote", govori Gallagher koji samo što nije rekao da svoje preživljavanje "znanstveno razrađuje do jaja" kao Mark Watney ("The Martian").

Nekoliko trenutaka kasnije taj isti Gallagher će se akcijsko-trilerski nadmudrivati s pomahnitalim robotom i čudovišnim, mada začudo ne i divovskim bubama tipa "Svemirski marinci" u Kilmerovu posljednjem pokušaju da se nametne kao "action star" visokobudžetnog Hollywooda (neujednačena niska potencijalnih blockustera "Otok doktora Moreaua", "Duh i tama", "Svetac").

Opet, pojavom crvoliko-bubolikih insekata koji progrizaju odijela slijedi ne pretjerano uvjerljivo otkriće da – oprez: "spoiler" – astronauti mogu skinuti kacige i disati. Pitanje "Kako ima kisika, a nema alga?" dobiva odgovor u saznanju da su marsovski kukci pojeli sve alge i usput stvorili kisik. Odnosno, oni jedu sve i to usput pretvaraju u kisik.

Na Marsu, znači, ima života, ali on, ironično, dolazi u paketu s izvjesnom smrti. Valjda "Perseverance" neće pronaći slične beštije na Marsu naredne dvije godine. U protivnom propast će plan Elona Muska da pošalje milijun ljudi na Mars do 2050., sedam godina prije radnje "Crvenog planeta". Get your ass to Mars?

De Palmin film ispao komercijalniji

Nesretni Anthony Hoffman nije snimio nijedan film nakon što je "Red Planet" zaradio svega 33 milijuna dolara u svjetskim kinima a budžet od 80. Usporedbe radi, "Mission To Mars" je zaradio 110 milijuna na budžet od 100. P.S. "Crveni planet" se prikazuje 1. ožujka u ranim poslijepodnevnim satima na Foxu.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
16. travanj 2021 07:00