Stampedo razularene gomile na "Black Friday" rasprodaji uoči američkog Dana zahvalnosti u Plymouthu izvrsno uspostavlja "modus operandi" kultnog Elija Rotha u njegovom povratničkom hororu "Crni petak" ("Thanksgiving"). Rulja je navalila na besplatni pekač za vafle, rezerviran za prvih 100 kupaca, ali i ostale stvari po sniženim cijenama.
Kupci naslonjeni na staklena vrata robne kuće izgledaju kao zombiji u "Zori živih mrtvaca". Staklo popušta pod njihovom težinom i oni prodru unutra prelazeći nogama preko nesretnog zaštitara. Čak i kupac kojeg je odlomljeno staklo gadno porezalo po vratu želi se domoći pekača, makar usput iskrvario na smrt.
Rasprodaja će prerasti u "Thanksgiving masakr": ljudi stradavaju na bolne, suludo okrutne načine dok Roth ovjekovječuje vanjske prijelome ruku, gnječenja i skalpiranja kolicima za kupovinu itd.
Ubojica u ovom slasherskom hororu takoreći nije ni potreban, ljudi se sami mogu međusobno pobiti zahvaljujući konzumerističkim porivima i pohlepom, osobito pojačanima uoči blagdana.
Uvodna scena, dakle, uspostavlja "Crni petak" kao film pun filmofilskih žanrovskih referencija, satire oštre poput sjekire, crvenog horora i crnog humora (u kovanici "Black Friday" naglasak je na prvoj riječi). Iako je Rothov slasher u američka kina ciljano krenuo uoči Dana zahvalnosti ili Thanksgivinga, ima univerzalnu blagdansku vrijednost, tako da ne smeta što kod nas dolazi par tjedana kasnije i otvara se ususret Božiću.
"Black Friday" rasprodaja, konačno, može podsjetiti na konzumerističku blagdansku pomamu za igračkom "Turbo Mana" u komediji "Luda božićna zvona" sa Schwarzeneggerom, uključujujući i gaženje zaposlenika robne kuće. Zbog (blagdanskog) konzumerizma i pohlepe, misteriozni ubojica u "Thanksgivingu" kažnjavat će žrtve godinu dana nakon tragične "Black Friday" rasprodaje ("Cijene režemo sjekirom").
Kad krvožedni ubojica oštri sjekiru, istovremeno naoštrava i satiričku oštricu filma, primjetnu i u njegovom izgledu. Ubojica je odjeven kao hodočasnik i nosi masku Johna Carvera, prvog guvernera kolonije Plymouth (njegov imidž može podsjetiti na kostim Vendette/Guya Fawkesa iz "O za osvetu"), a u jednom momentu spominje se genocid doseljenika nad Indijancima, tj. da je Thanksgiving ustvari Dan žalosti za pleme Wampanoag, čime se Roth nadovezuje na "Ubojice cvjetnog mjeseca".
Sve to, počevši od maske ubojice s licem kolonijalizma, daje filmu društveno-politički podtekst koji se nije očekivao na temelju legendarnog lažnog foršpana za "Thanksgiving", snimljenog 2007. kao zagrijavanje za "Grindhouse" maraton sastavljen od "Planeta terora" Roberta Rodrigueza i "Otpornog na smrt" Quentina Tarantina. Šesnaest godina kasnije, foršpan je produžen u film na tragu "Machetea", samo što nije "grindhouseovski" stiliziran, već ispoliran na moderan način.
Foršpan se ložio na hororske sedamdesete, a film pridodaje i ljubav prema osamdesetima i devedesetima, pokrivajući klasike od "Teksaškog masakra motornom pilom" preko "Noći vještica" i "Petka 13." do "Vriska" i "Znam što si radila prošlog ljeta", ali i širem auditoriju manje poznate filmove kao što su "Crni Božić" i "Krvavo Valentinovo". "Crni petak" se takav uklapa u recentni "screamovski" crnohumorno-slasherski trend filmova kao što su "Sretan dan smrti", "Freaky", "Ulica straha", "Konferencija", "Apsolutni ubojica"... plus nastavci "Vriska", naravno.
Rothu je sjekira pala u med i on se definitivno vratio sa stilom u žanr ("Koliba straha", "Hostel 1&2", "Zeleni pakao") nakon deset godina pauze (erotski triler "Kuc kuc", akcija "Osvetnik", obiteljska fantazija "Kuća magičnog sata"). Ovo je njegov ponajbolji film uopće koji se prilično kreativno drži slasherske formule i u tom procesu se nameće kao potencijalni budući klasik.
Likovi nisu naročito pamtljivi, ali ubojica i ubojstva jesu. "John Carver" bi mogao postati nova horor ikona i Roth nesumnjivo "navija" za njega (u jednoj sceni on će nahraniti mačku tipa kojeg je netom ubio), orkestrirajući "inventivne" napade na žrtve (hladnjača, kontejner, držači klipa kukuruza, stolne pile, pećnice, vile, bat za meso), pri čemu možda najviše prednjači trampolin-scena.
Brutalno? Nesumnjivo, ali takvo je i vrijeme došlo. "Nitko više ne cijeni suptilnost, da srušiš internet moraš lupiti nekog po glavi", kaže "Carver" i dobije hrpu lajkova za taj pristup tijekom "live streama" ubojstva. Ljubitelji satiričnog horora mogu biti zahvalni za "Thanksgiving".
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....