
Odjavni "Bond" Daniela Craiga "Za smrt nema vremena" trebao je prvotno stići u kina u proljeće 2020., no globalna pandemija je prolongirala premijeru sve do jeseni 2021. godine. Craig se oprašta od agenta 007 točno 15 godina nakon što se predstavio u toj ulozi u "Casinu Royale" (2006.), jednom od najboljih filmova iz serijala, ako ne i najboljem.
Velika je simbolika da je posljednji Craigov Bond-film stigao u kina na približnu 15. godišnjicu njegova prvog (premijera je bila 14. studenoga 2006.). "No Time To Die" zatvara krug koji je otvorio "Casino Royale" i povremeno podsjeća kako je sve počelo, bilo da James Bond posjećuje grob voljene osobe i potvrđuje kako je "teško raskrstiti s prošlošću", govori o "odbacivanju starog da bi se prihvatilo novo" ili je njegov odraz u sceni s Blofeldom najmanje upeterostručen.
Sveukupno je Craig snimio pet "Bondova", od "Casina Royale", preko "Zrna utjehe", "Skyfalla" i "Spectre", do "Za smrt nema vremena". No, nijednog od njih ne bi bilo da "Casino Royale" nije postao veliki kinohit i da fanovi naposljetku nisu bili spremni "odbaciti staro da bi prihvatili novo" poslije početnih prigovora Craigu tipa "on nije Bond, već Blonde". U režiji Martina Campbella, čovjeka koji je sa "Zlatnim okom", preporodio junaka za devedesete i blockbustere poput "Istinitih laži", "Casino Royale" je radio upravo to kako bi Bonda prilagodio ondašnjoj sadašnjosti i budućnosti.
Pritom, nije posve raskrstio s njegovom prošlošću, odnosno mitologijom lika i djela agenta 007 (votka-martini, smokinzi itd.) koju je ponovno (sa)gradio iz temelja, vraćajući serijal svedenijim korijenima "Dr. Noa" sa Seanom Conneryjem, a junaka na "kako je James postao Bond" početak. Reset serijala je bio potreban nakon što je Bond umalo "umro drugi dan".
Pierce Brosnan je bio odličan Bond devedesetih, no njegov četvrti i zadnji film "Die Another Day" zamalo je početkom novog milenija pokopao franšizu pretjeravši u akcijskoj fantaziji s nevidljivim automobilima, laserima i računalnom kozmetikom koja je dovela do digitalne bastardizacije akcije idućih godina, najviše u nastavku "xXx-a".
"Bondovski" akcijski eskapizam s nezaobilaznim duhovitim "one-linerima" djelovao je deplasirano nakon 9/11 pa se Campbell zato ugledao na realističnije, ozbiljnije Bourne-filmove i ono što je Christopher Nolan napravio za "Batmana" u "Batman Begins". Ipak, Campbell je u tom procesu ostao "bondovski" spektakularan da se "Casino Royale", kao svojevrsni "Bond: Početak", može akcijski nositi s "Nemogućom misijom 3" i "Umri muški 4.0".
Tako, Bond potvrđuje "00 status" u dojmljivoj c/b "pre-credit" sceni "hladnoratovske" ugođajnosti tijekom rječkanja s dvostrukim agentom, ispresijecanoj s flešbekom na žestoku tučnjavu u toaletu, a nakon toga vidimo ga na terenu u Madagaskaru u najspektakularnijoj uvodnoj akcijskoj sceni koja nadmašuje sve dotad u serijalu (od "Umri drugi dan" pa natrag prema "Svijet nije dovoljan" i naniže), ali izvan njega.
Bila je to perfektna introdukcija Craigova junaka, predstavljenog u nešto drukčijem izdanju. Dva su kadra ključna u adrenalinskoj "parkour je moj" potjeri koja ostavlja bez daha, a odvija se kroz gradilište, simbolično za izgradnju novog, još "neizbrušenog" Bonda.
Podsjetimo, u jednom momentu agent 007 sjeda za upravljač buldožera, u drugome prolazi kroz knauf, sve kako bi uhvatio bjegunca. Novi Bond je, dakle, građen kao buldožer, nemilosrdniji, impulzivniji, usredotočeniji i nabildaniji, znatno više nego Brosnan, Connery ili Roger Moore. Jednostavno je nemoguće zamisliti, primjerice, Brosnana u sličnoj sceni, no sve i da je nekako prošao kroz knauf, najprije bi popravio kravatu ili frizuru uz neki "one-liner" pa onda krenuo dalje.
Do kraja scene Bond će se oznojiti i krvariti više nego njegovi prethodnici u ijednom filmu, ali i kasnije, svaki put kad ubije nekoga njegove ruke su krvave, lice i odjeća također. Bond je mišićaviji i tjelesniji nego ikad prije ("vodiš računa o svome tijelu"), no istovremeno čovječniji, krvav ispod kože.
Film ogolijeva junaka do gole kože pa je logično da je jedna scena ambijentirana u sklopu "Body World" izložbe ljudskog tijela i anatomije. Ne krvari samo Bond, već i zlikovac Le Chiffre (Mads Mikkelsen), privatni bankar terorista lišen jazbine s morskim psima, za razliku od prijašnjih Bond-negativaca ("Operacija grom"). Le Chiffreu krv kaplje iz oka zbog poremećaja suznog kanala i on će Bonda, golog kao od majke rođenog, mučiti u jednoj od najneugodnijih scena mučenja ikad, testirajući njegovu muškost.
"Krv, znoj i (krvave) suze" poetika "Casina Royale" je opipljiva i Bond će pretrpjeti štošta od uvodne do odjavne špice, biti potresen i promiješan više od votka-martinija u scenama tvrde akcije, koje djeluju kao da bole i gledatelj osjeća svaki udarac. Bit će otrovan i naizgled umrijeti, da bi ga elektrošokom u srce oživjela Vesper Lynd (Eva Green).
Ova scena najbolje svodi "oživljavanje" Bonda i serijala nakon kliničke smrti uzrokovane s "Die Another Day", ali i njegovo hladno srce koje će zakucati za Vesper, unatoč zamolbi M (Judi Dench) "da se emocionalno ne veže", naprotiv zbog nje će nakratko ostaviti posao i putovati svijetom.
Iako joj je isprve rekao "niste moj tip", Vesper je otopila Bondovo srce i skinula njegov "oklop" najviše od svih Bond-djevojaka nakon Tracy Bond iz "U službi Njezina Veličanstva", a i nije tipična "Bond-girl" kojoj je primarni cilj izgledati atraktivno, već snažan ženski lik sa stavom ("Tu nema mjesta za mene i vaš ego!") pa njezino "undercover" ime Stephanie Broadchest/Širokogrudna nije zaživjelo više od jednog spomena.
Dakle, "Casino Royale" je oslobođen blesavih ženskih imena, ali i Q-ovih "gadgeta", fokusiraniji na likove, ne tehnikalije, toliko da na mahove ne izgleda kao "Bond-movie", samim time što je junaku dozvolio da se istinski zaljubi, ne samo da ženskaroški zavodi i akcijski ubija sve oko sebe dok sipa "one-linere" i votka-martini.
Centralni dio filma gotovo da i nema akcije, odnosno akcija je svedena na dugotrajno kartanje, tijekom kojeg Campbell uspostavlja rivalstvo Bonda i Le Chiffrea za pokeraškim stolom, te formira njegov odnos s Vesper. Za "Casino Royale" se može reći čak i da je akcijski antikulminativan film budući da je najbolja akcija odigrana u prvoj trećini: nakon "parkoura" slijedi i uzbudljiva "kamion + avion scena" na aerodromu, čemu završnica u Veneciji ne može parirati, unatoč rušenju/tonuću zgrade.
Međutim, finale ima smisla kao emotivni, srcolomni vrhunac filma. "Casino Royale" je, naime, jednaku pažnju posvećivao emocijama Craigova Bonda kao i akcijama koje će oblikovati njegov lik na kraju prvog putovanja, kad nepovratno postane dobro znani junak. Bond, James Bond.