
"Bit ćeš moje dijete zauvijek." – "Bježi" (2020.)
Po svemu sudeći nesretna 2020. je potvrdila novog redateljskog specijalista za trilere, na sreću fanova žanra. On se zove Aneesh Chaganty i pokazao je s drugijencem "Bježi" ("Run") da njegov debi "Pretraživanje" nije bio izolirani slučaj unutar trilerskog žanra. Chaganty konceptualno preferira svedeniji pristup u stilu ili sadržaju trilera.
"Searching" je slijedio oca u potrazi za nestalom kćerkom, a najveći dio zbivanja pratio se putem ekrana laptopa ili pametnog telefona. "Bježi" je fokusiran na majku i njezinu kćerku, paraliziranu od struka naniže, koje žive u kući na osami van gradića, pomalo izoliranoj od svijeta.
Za prvi film Chaganty je prebacio "missing person" triler u virtualni svijet današnjice. Za drugi je triler o posesivnoj majci pobratimio s "Misery" u viziji M. Night Shyamalana (jedan lik se zove Kathy Bates!) s daškom Hitchcocka ("Prozor u dvorište"). "Run" se većim dijelom odvija u kući gdje kćerka počinje sumnjati u majčine dobre namjere unatrag 17 godina njezina života.
Uvod filma nas vraća u "nultu" godinu. Majka, Diane Sherman (Sarah Paulson), nalazi u se bolnici. Rodila je prije vremena bebu koja je završila u inkubatoru s listom bolesti. Sedamnaest godina poslije, majka živi s kronično boležljivom kćerkom Chloe (vrlo dojmljiva debitantica Kiera Allen).
Chloe je u kolicima, ima astmu i dijabetes. Ipak, njih dvije naizgled funkcioniraju kako treba. Kćerka prolazi redovne terapije, školuje se (k)od kuće... Sve je minuciozno organizirano i kontrolirano od strane majke. No, nešto tu, čini se, ne štima i majčinska ljubav djeluje malčice preposesivno, pa i bolesno.
Primjerice, (over)protektivna majka ne daje kćerki mobitel i pristup internetu, a tinejdžerica jedva čeka otići na fakultet i istražiti neistraženi svijet. Odvajanje od djece inače teško pada majkama, ali ovdje kao da je nešto drugo posrijedi budući da pismo od fakulteta nikako da pronađe poštara ili dođe u Chloeine ruke.
Je li Chloe zatočenica vlastite majke, pitanje je koje lebdi nad psihološkim trilerom u Shyamalanovu stilu. Odgovor na pitanje gledatelj otkriva polako zajedno s Chloe, što film čini poistovjetljivijim, a polagano otkrivanje povlači sobom postupnu eskalaciju napetosti koje milimetar po milimetar guraju gledatelja na rub sjedala.
"Run" je ekstra poistovjetljiv i na relaciji glumica-lik, kao i situaciji podatnoj za razdoblje "lockdowna" i (samo)izolacije. Naime, Allen je provela šest godina u invalidskim kolicima i prva je takva glumica angažirana za neki triler nakon 1948. i Susan Peters u "The Sign of the Ram".
Uvjerljivost mlade glumice imponira i podiže film kad isti u završnici na momente postane neuvjerljiv kao i mnogi slični trileri koji koketiraju s (nadnaravnim) hororom. Psihološki i fizički efekt invalidskih kolica na nekoga zarobljenog u svome tijelu rijetko je korišten u trilerima/hororima, otprilike kao i Alzheimer ("Relikt"), a posebice ovako kao u "Bježi".
Film jedno i drugo koristi u svrhe karakterizacije i naracije koja iz nje proizlazi, ali i stvaranja sporogoreće tenzije i anticipacije. Jedna od najnapetijih scena odvija se u trenutku kad majka i kćerka odu u najbliže kino. Kćerka se izvlači da treba na zahod i odlazi u ljekarnu preko puta kina ne bi li provjerila tablete kojima je majka šopa.
Svaka sekunda je važna, a ona treba u kolicima stići do tamo i natrag. Scena koja slijedi još je psihofizički impresivnija i panika opipljivija: majka je, za kaznu, zakračunala kćerku i ona odluči izaći kroz prozor i preko krova otpuzati do druge sobe. Ako je Paulson već standardna u ulozi potencijalne luđakinje ispod naoko mirne površine, Allen je osvježenje i gledatelju je stalo da bude OK dok misteriju privodi kraju.
Shyamalan nije spomenut reda radi jer misterija skriva neočekivani preokret kakav vrijedi otkriti čak i ako u konačnici ispada očekivan, kao i već viđeno razrješenje ponekih situacija u koje Chloe biva ubačena (scena s poštarom). Sami kraj, međutim, iskupljuje poneke prethodne greškice u koracima i humanizira priču gotovo do mjere tragedije na temu "majčinske ljubavi".