StoryEditor
Film & TVCINEMARK U KINU

BERLIN ALEXANDERPLATZ Jedan od najboljih filmova godine, poezija u sjaju neona

28. listopada 2020. - 15:03

Signalna raketa baca purpurno svjetlo nad površinom nemirnog mora, a kamera u izvrnutom rakursu hvata njezin sjaj. To je prvi nezaboravni kadar nove ekranizacije epohalnog romana iz 1929. "Berlin Alexanderplatz" Alfreda Döblina, najpoznatijeg po Fassbinderovoj adaptaciji.

Kadar prelama cijeli film, vodeći naslov s ovogodišnje revije "Berlinale Special", sastavljene od filmova koji su premijeru imali zimus na festivalu u Berlinu. U moru se nalazi afrički imgrant Francis (Welket Bungué) koji je izbjegao sigurno utapanje i smrt. Francis je, čini se, jedini preživjeli iz pomorske kalvarije.

FILM: Berlin Alexanderplatz; drama; Njemačka, 2020. REŽIJA: Burhan Qurbani ULOGE: Welket Bungué, Albrecht Schuch OCJENA: *****

Ponovno rođena čovjeka more je izbacilo "na obalu novog života". Obasjano bojama bengalke, more izgleda kao golema maternica, osobito kad se režiser Burhan Qurbani kasnije "flashbackovski" vrati uvodnoj sceni, negdje u drugoj polovici arhetipske priče o iskupljenju i nadanju, ispričane modernim filmskim jezikom i osuvremenjene da bude relevantna sada i ovdje.

Boje baklje su vizualni lajtmotiv klupskim neonima okupana filma – "jedva čovječan, poluživ, polumrtav" Francis prolazi ciklički i simbolički put od novog života do smrti i ponovnog rađanja, od uspona do padova i uzdizanja, kao feniks iz pepela.

Afganistanski redatelj s njemačkom adresom hrabro je uskočio u Fassbinderove cipele i snimio epsku odiseju jednog stranca na ulicama današnjeg Berlina, barokno režiranu i još baroknije estetiziranu (krimi) dramu, spoj najboljeg od dvaju svjetova – europske festivalske i američke nezavisne kinematografije.

Trosatni film je karakterno, dramski i kriminalistički grandiozan u ravni "Adelina života", "Sudbino, ljubavi moja" i "Proroka", sinestezijski prenosi seks, droga i rave ugođaj Berlina, njegovih ulica i klubova poput "Victorije", a neonski je hiperstiliziran kao "Spring Breakers" i "Waves".

Iako mu je tek 40 godina, Qurbani je već snimio film s kojim će se mjeriti svi ostali i vjerojatno će predstavljati njegov "magnum opus", kao što je to "La vie d'Adele" za Kechichea. "Berlin Alexanderplatz" je opasno blizu remek-djela, kandidat za vrhove ovogodišnje liste, epski film biblijskih proporcija o čovjeku koji želi biti dobar i pošten u lošem svijetu, ali život nije nužno htio da bude takav i stavlja ga na brojne kušnje, popločavajući njegov put trnjem i davajući mu nove unutarnje demone da ga progone.

Svijet je ovaj kojeg Njemačka živi, svijet moderne Europe suočene s valom imigranata poput Francisa i izbjegličkom krizom koju Qurbani koristi da progovori o identitetu i kulturi. Qurbani je preselio Döblinov roman iz weimarske Njemačke u sadašnjost i priču ispričao iz kurentnog društveno-političkog rakursa, ambijentiravši je u (polu)svijet izbjeglica-bauštelaca, dilera i kriminalaca.

Francisov vodič kroz taj svijet nedaleko pakla je Reinhold (izvrsni Albrecht Schuch), "faustovski" manipulator gotovo na tragu Keysera Sosea, uključujući i njegovu hinjenu hromost i šepanje, koji je protagonista namamio prilikom da mu se život ne svodi "samo na krevet i komad kruha s maslacom".

Ulična dinamika između njih dvojice znade podsjetiti na newyorški dvojac s dna društvene kace Ratso Rizzo-Joe Buck (Dustin Hoffman, Jon Voight) iz Schlesingerova "Ponoćnog kauboja" pa Reinhold u jednoj sceni citira film i kaže mitsku "I'm walking here".

No, "Berlin Alexanderplatz" je drukčija filmska zvijer od "Midnight Cowboy". Drama ovdje ulazi u uzbudljivi krimi-triler s pljačkama ispod fluorescentnih maski klauna koju će u jednom trenutku Francis držati u ruci kao Hamlet lubanju i dvojiti o postupcima, ali i iznalazi bajkovito dirljivu romansu kad o ozlijeđenom junaku počne skrbiti prostitutka zlatnog srca i naratorica Mietze (Jella Haase, otkriće).

Balans je perfektan u izvanredno ritmičnom ostvarenju neovisno o trosatnom trajanju, režijski i narativno razrađenom do tančina, bez ijedne scene viška i manjka, a s puno lijepih detalja. Svaki podžanr odlično funkcionira u široj žanrovskoj slici filma koji impresivno spaja arhetipsko, mitsko i poetsko sa zbiljskim. "Berlin Alexanderplatz" pronalazi poeziju realizma u sjaju neona i koreografiji dramskog "slow motiona".

Ukratko o Qurbaniju

Burhan Qurbani je debitirao 2009. filmom “Woman Interrupted”, za drugijenac “Shahada” (2010.) angažirao je Mariju Škaričić, a talent četiri godine kasnije potvrdio s “We Are Young. We Are Strong.”, da bi sada eksplodirao s "Berlin Alexanderplatz". Film se prikazuje (u Splitu/"Kinoteci", Zagrebu/"Tuškanac" i Rijeci/Art-kino "Croatia") kao dio trećeg "Berlinale Speciala" koji je nanovo organizirao Goethe-Institut Kroatien.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Izdvojeno

20. studeni 2020 10:57