StoryEditorOCM
Film & TVCINEMARK U KINU

‘Bergmanov otok‘: Prizori iz Ingmarova života

12. srpnja 2022. - 20:14

Kasnio je "Bergmanov otok" (Bergman Island") u redovnu europsku i hrvatsku kinodistribuciju u odnosu na premijeru na prošlogodišnjem Cannesu, ali istovremeno je njegov tajming i pogođen. Srpanj 2022. je, naime, mjesec u kojem se obilježava 15. godišnjica od smrti Ingmara Bergmana, jednog od najvećih filmaša svih vremena.

Bergmanu je "Bergmanov otok" i posvećen, i to toliko da bi jedan Woody Allen mogao biti ljubomoran. Bez Bergmana ne bi bilo novog i dosad najboljeg filma isturene francuske redateljice mlađe generacije Mije Hansen-Løve, poznate po ostvarenjima "Raju" i "Sve što dolazi".

FILM: Bergman Island; drama; Francuska/Belgija/Njemačka/Švedska/Velika Britanija, 2021. REŽIJA: Mia Hansen-Løve ULOGE: Vicky Krieps, Tim Roth DISTRIBUCIJA: Discovery OCJENA: ****

Duh švedskog redatelja lebdi nad filmom za filmofile i njegova se sjena nadvija nad pričom o paru filmaša, poznatom Tonyju (Tim Roth) i manje poznatoj, ali obećavajućoj Chris (Vicky Krieps; "Fantomska nit"), koji dolaze po inspiraciju na Fårö, otok opčaravajuće spokojne scenografije, gdje je velikan kinematografije živio i snimao.

O Bergmanu, njegovom životu i radu naveliko se govori. Imao je devetero djece sa šest žena, ali nije bio "obiteljski čovjek", režirao je 25 filmova prije 42. godine... Neki od njegovih filmova se i gledaju u filmu punom prizora iz Bergmanovog filmskog života. Tony i Chris će u Bergmanovom privatnom kinu pogledati klasik "Krici i šaputanja" nakon što su se dodavali naslovima njegovih filmova, počevši od legendarnog "Sedmog pečata" koji Chris nekim čudom nije gledala.

Spavat će u kući gdje je Bergman snimio nezaboravne "Prizore iz bračnog života", "film nakon kojeg su se milijuni razveli", nedavno pretvoren u dojmljivu TV seriju s Jessicom Chastain i Oscarom Isaacom. Trebali su spavati i u istom krevetu u kojem je Bergman snimao Liv Ullmann i Erlanda Josephsona, ali ipak su se, praznovjerja radi, odlučili razdvojiti i spavati u različitim sobama.

Hansen-Løve najavljuje da će, prirodno, "Bergman Island" uprizoriti prizore iz bračnog života ovog para i određene egzistencijalne dvojbe u zajedničkom filmaškom životu, funkcionirajući kao posveta "mračnom" švedskom redatelju sa znatno više (unutarnjeg) svjetla nego u njegovom filmovima, ali i osobna drama filmašice koja je bila u vezi s poznatim redateljem Olivierom Assayasom ("Oblaci nad Sils Marijom", "Stilistica", "Dvostruki životi", "Wasp Network", "Irma Vep").

"Zašto nije istraživao sreću, pogledaj ovo mjesto", suočena s idilom oko sebe čudi se Chris koju je strah sjesti za Bergmanov stol i pisati scenarij. "Sjedi vani", predlaže joj Tony i dodaje da nitko od njih ne očekuje novu "Personu", sjajan film koji je Bergmanu "spasio život".

I film i film unutar filma su osobni na "meta" način za Hansen-Løve, ali i zanimljivi u kontekstu Krieps i Rotha koji su zapeli na naizgled idiličnom otoku/sunčanoj lokaciji u hororu "Ostarjeli" i drami "Zalazak sunca". Međutim, kad priča do kraja poprimi metafilmske konture i iznjedri film unutar filma, jasno je da je Hansen-Love pronašla nadahnuće u "Personi".

Naime, Chris otkriva Tonyju scenarij za još neimenovani film o mladoj redateljici Amy (Mia Wasikowska; "Alisa u zemlji čudesa 1&2", "Jane Eyre", "Stoker", "Crimson Peak"). Film je slično žanriran kao "Bergmanov otok", romantična drama, uz suptilan upliv rom-coma, a Amy je poput Chris, "možda par godina mlađa". Amy također dolazi na otok, povodom vjenčanja, gdje sreće bivšeg momka Josepha (Anders Danielsen Lie; "Oslo, 31. kolovoza", "Najgora osoba na svijetu") kojeg još uvijek voli.

S vremenom se magli okvir između prve i druge priče, posebice kad druga postaje važnija od prve. Gledatelj se pita jesu li Amy i Joseph samo likovi iz Chrisine mašte ili stvarno postoje. A i pitanje je što je fikcija i tko je čija kreacija, odnosno jesu li Chris i Tony možda plod Amynih snova. Chris i Amy sve više nalikuju jedna drugoj da mogu proći kao sestre, čak i dvojnice kao što su to u "Personi" bile glumice Ullmann i Bibi Andersson.

Šteta da Hansen-Løve nije rekreirala slavni kadar pretapanja njihovih lica s Krieps i Wasikovskom, pretopljen npr. i u "Mulholland Driveu", ali i ovako se ne zna gdje počinje jedna, a gdje završava druga i obratno, jednako kao i Bergman i Hansen-Løve, "Persona" i "Bergman Island". Umjetnost i stvarnost se pretapaju na pragu jave i sna u "Bergmanovu otoku".

Od kritičarke do režiserke

Prije nego što je postala redateljica, Hansen-Løve je bila filmska kritičarka i pisala za čuveni časopis "Cahiers du Cinéma"

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
07. lipanj 2023 14:16