
Batman je ubio Batmana uz pomoć Robina. Blockbuster "Batman i Robin" (1997.) Joela Schumachera zaledio je superjunačku franšizu dočekan na nož kritike i publike prije 23 ljeta. Zaradio je "samo" 238 milijuna dolara u svjetskim kinima na budžet od 100, uvjerljivo najmanje u dotadašnjem serijalu filmova ("Batman" i "Batman se vraća" Tima Burtona, Schumacherov "Batman zauvijek").
Usporedbe radi, zarada je bila manja čak i od neshvaćenog "Batman Returns". Primjerice, "Batman Forever" je bio najveći kinohit ljeta 1995. i čitave godine, a "Batman&Robin" se našao tek na devetom mjestu godišnje liste, daleko ispod megahitoidnog nastavka "Jurassic Parka".
Bio je to posebno bolan udarac za Schwarzeneggera koji je dobio rekordan glumački honorar od još uvijek basnoslovnih 25 milijuna dolara za ulogu ledenog negativca Mr. Freezea. Nesretni Arnie ponovno je izvukao deblji kraj u duelu s dinosaurima nakon "Posljednjeg akcijskog junaka", iako se od "Batmana i Robina" očekivalo da će se boriti za sami vrh box-officea s "Jurskim parkom 2".
Tako, u jednoj sceni Mr. Freeze metafilmski zaledi figuru T-Rexa uz "schwarzeneggerski" šlagvort "Što je ubilo dinosaure? Ledeno doba!", ali na kraju je ostao zamrznut sam film, rečeni "Batman&Robin". Trebalo je proći osam godina da zaleđenog i naizgled usmrćenog Batmana otopi i oživi Christopher Nolan, vrati na "početak".
Fanovi Batmana trebaju biti mazohistički zahvalni zbog "Batmana i Robina". Bez kraha ovog filma tko zna bi li se (i kad) uopće dogodio "Batman: početak" i ostatak Nolanove trilogije o Vitezu tame. Naime, Warner Bros je sa Schumacherom planirao nastavak radnog naslova "Batman Triumphant".
Od njega se, pak, odustalo nakon debakla spektakla "Batman&Robin" koji je u međuvremenu postao jedan od najvećih promašaja devedesetih i redovno krasi listu najgorih (superjunačkih) filmova svih vremena. Je li to baš tako grozan film, vrijedan zloglasne reputacije?
Dobar sigurno nije, ali je interesantan u bizarnosti i satiri, tj. subverziji koja je mnogima promakla u realnom vremenu i još promiče. "Batman i Robin" je umjetan poput usana od lateksa u sceni poljupca Robina i Poison Ivy, a napose teatralan, izgledajući poput kazališne predstave stiješnjene u jedan divovski fliper ili, ajde, postavljene na nekazališnim daskama luna parka.
Specijalni efekti i setovi su efektni (prizori zamrzavanja, minijature Gothamove gotičke arhitekture poput monumentalne Zvjezdarnice), no akcija je mahom drvena u režiji, montaži i koreografiji, gluma većine aktera ukočena, a film prenapučen likovima i podzapletima za svoje loše. George Clooney ima pogođenu "batmanovsku" vilicu, ali kao Batman ostavlja dojam da glumi s dva broja manjom ronilačkom maskom na glavi, nefokusiran na ulogu u pokušaju da dođe do zraka i prodiše. Nije on kriv.
Film je glumački, scenaristički i režijski razbacan na sve strane, pokušavajući pomiriti "campovski" štih stare "crtanolike" serije iz šezdesetih (nažalost bez onomatopejskih stripovskih udaraca "pow!" i "bam!") s potraživanjima produkcijski glomaznog i glumačkim megazvijezdama posutog blockbustera devedesetih.
Alicia Silverstone, sjajna i autoironična u "Djevojkama s Beverly Hillsa", glumi Batgirl bez trunke samoironije i sklonosti namigu publici, dok Chris O' Donnell odlazi "full retard" u "camp" smjeru i portretira Robina kao razmaženo derište golema ega koji želi svoj automobil i znak na nebu ("Evo zašto Superman radi sam", veli na to Batman), k tome naizgled nesigurnog u svoju (homo)seksualnost.
Najbolje prolazi Uma Thurman kao Poison Ivy, lik za koji je kombinirana linija priče Žene-mačke i Riddlera iz prethodnih dvaju filmova: šef ubija krhku, psihički nestabilnu znanstvenicu Pamelu Isley koja postaje "otrovna" negativka i za pomoćnika dobiva Banea (Jeep Swenson), bezumnu mrcinu prenapuhanih mišića od kemikalija.
Thurman glumi Poison Ivy gotovo jednako nadahnuto kao što je Michelle Pfeiffer igrala Catwoman i pristajala bi fino (u) Burtonovu drugom "Batmanu". Mr. Freeze također, svojom vizualnom reprezentacijom ("burtonovske" plavo-srebrene boje), pa i kao tragičan lik poput Pingvina, budući da postaje negativac pokušavajući spasiti termalno bolesnu suprugu koju zamrzava dok ne pronađe lijek.
Pogledajte scenu kad on sa suspregnutom suzom u oku gleda u figuricu svoje kriogenički zamrznute žene nalik nerasplesanoj balerini u glazbenoj kutiji. Ili krupni plan njegova srebrena lica nakon vijesti da mu je supruga umrla, sa suzom koja mu klizne iz oka, zamrzne se poput dijamanta i ispari. Punokrvni "burtonovski" kadar mogao bi se naći ne samo u "Batmanu" ("... se vraća"), nego i (s)nježno melankoličnom "Edwardu Škarorukom", još jednom dragulju zimskog/božićnog ugođaja.
Ipak, Schumacher ne želi biti "moody" i njegov blagdanski ugođaj je neonski (is)kričav, još kričaviji u odnosu na "Batmana zauvijek"."Batman&Robin" je Schumacherov "Batman Returns", film u kojem je redatelj produbio svoju ekscentričnu viziju stripovskog svijeta Čovjeka-šišmiša i u njoj otišao do kraja.
Burton je ugasio svjetlo i snimio ekstremno mračan blockbuster, a Schumacher ga upalio da sjaji poput božićnog drvca s tisuću šarenih neonskih žarulja i predstavlja napad na oči. Ovo je možda najšareniji film svih vremena, utjelovljenje raznobojnog grafita kojim je Schumacher išarao Batmanov mrak i prikazao superjunaka u drukčijem ("gay") svjetlu.
Odmah u uvodnim kadrovima gledamo odijevanje Batmana i Robina za akciju. Scena je snimljena fetišistički, s posebnim kadriranjem njihova međunožja i stražnjica dok uskaču u superherojska odijela od lateksa s izraženim bradavicama. Izgleda kao da se spremaju za neki S/M party, a ne hokejašku utakmicu protiv Mr. Freezea i njegova tima.
Gay podtekst je natuknut i u tajnom noćnom životu Brucea Waynea, tj. sporenjima s pomoćnikom oko negativke, zavodljive Poison Ivy na koju Batman upozorava Robina da nije za njega jer (prešutno), valjda, on jest. Prilično hrabro od redatelja i glum(a)ca s obzirom da su kolale priče kako je Clooney gay jer se odbijao skrasiti s nekom ženom, a njegov imidž zavodnika i okorjelog neženje provučen je u sceni s Elle MacPherson, još jednim zvučnim imenom u glumačkoj ekipi.
"Samo nemojte uperiti teleskop u moju spavaću sobu", predlaže Wayne s osmjehom. Teleskop koji Mr. Freeze namjerava pretvoriti u falusoidno oružje (divovski ledeni top) i od Gothama načiniti kocku leda. Međutim, najjače oružje Mr. Freezea njegovi su "one-lineri" koje ispaljuje karakteristično za Schwarzeneggera, samo ekstra karikirano.
Naime, Mr. Freeze takoreći govori isključivo (u) "one-linerima", a djeluje poput spoja Terminatora/RoboCopa, frižidera i Dynama iz "Trkača" koji puši cigaru kao u "Predatoru". "Hej, žaruljo! Hej, božićno drvce", uzviknuo bi Arnie samome sebi da iz "Running Mana" uleti u "Batmana i Robina". Precizan je to opis Mr. Freezea i cijelog filma, Schumacherova (p)ogleda na hollywoodske blockbustere i njihove aktere.