StoryEditor
Film & TVCINEMARK U KINU

AVA Imamo li i ‘Atomsku crvenokosu‘ nakon ‘Atomske plavuše‘?

15. listopada 2020. - 20:14

"Tko si ti, Wonder Woman?" – "Ava" (2020.)

Eva je bilo prvobitno ime junakinje akcijskog trilera "Ava", zavedeno tijekom snimanja u scenariju filma i stavljeno na usne zvjezdanih glumaca. Nomen est omen, odnosno ime dosta govori o tome kakve su bile namjere Matthewa Newtona ("Who We Are Now"), izvornog autora "Eve", pardon "Ave", dok nije potjeran s redateljske stolice zbog problematičnog ponašanja (obiteljsko nasilje) i ostao kreditiran samo kao scenarist.

Stječe se dojam da je Newton zamislio Evu/Avu kao prvu ženu akcijskog trilera, a "Evu"/"Avu" kao film koji bi cementirao "action star" status crvenokose glumice Jessice Chastain i pretvorio je u ozbiljnu konkurenticu Charlize Theron ("Atomska plavuša") i "marvelovke" Scarlett Johansson ("Lucy").

FILM: Ava; akcijski triler; SAD, 2020. REŽIJA: Tate Taylor ULOGE: Jessica Chastain, Colin Farrell DISTRIBUCIJA: Blitz OCJENA: ** ½

Utjecaji sežu natrag sve do devedesetih, "Nikite" Luca Bessona i "Dugog oproštaja" Rennyja Harlina, filmova koji su porodili moderne akcijsko-trilerske heroine.

Ava/Eva je, poput Nikite, bivša ovisnica i plaćena ubojica sa savješću i mentorom (John Malkovich kao Duke, emotivnija "father figure" verzija Tchekyja Karyoa).

Bila je dobra studentica prije nego što je upala u začarani krug cuge i droge, na žalost njezine sestre Judy i majke Bobbi (Jess Weixler, Geena Davis). Očistila se u vojsci, kao prvoj stepenici na putu do plaćenice na koji je krenula da pobjegne od nekadašnje sebe.

Montažni kolaž u uvodnoj špici kronicira životne putešestvije izvanredne atentatorice ("naviknuta na borbu i visoki intenzitet") i koketira s "akcijskom" ostavštinom glavne glumice insertirajući kadrove s Chastain nalik onima iz Bigelowičina "Zero Dark Thirty", a po evidentnom uzoru na Hillov "Metak u glavu" s metafilmskim podsjetnikom na Stalloneovu bogatu prošlost akcije.

Međutim, prizori nemaju "težinu" u formi nekakvog Jessicina žanrovskog legata. Chastain nije Stallone, niti akcijašica kao Theron ili Johansson. "Ava" je prvi pravi akcijski film s njom u glavnoj ulozi, poznatijom kao dramskom glumicom iz "Drva života", "Godine nasilja", "Kraljice pokera"... i dvostrukom oskarovskom nominenticom za "The Help" i "Zero Dark Thirty".

Ipak, Jessica pokazuje potencijal da bude "atomska crvenokosa", a ostatak filma podređen je (i) dramskoj Chastain kakvu poznajemo, po ugledu na akcija-emocija filozofiju "Nikite" i s nešto vlastita "autorstva" u karakterizaciji lika egzekutorice. Prva scena predstavlja prelijepu Avu kako se sprema za plaćeno umorstvo u "girl power" maniri (šminkanje, popravljanje kose).

Meta je prljavi biznismen u tumačenju Ioana Gruffudda i Ava želi doznati zbog čega ga treba ubiti, odnosno koji je točno njegov grijeh. Neće se Ava skroz smekšati, izvršit će zadatak, ali to da želi znati više o metama, što su zgriješile, čini je "nestabilnom" prema mišljenju glavnog čovjeka njezine organizacije Simona (Colin Farrell), nekadašnjeg Dukeova protežea za kojeg ona, takva, "predstavlja rizik", neovisno o tome što je "vrhunski primjerak" operativke.

Navođenje meta da ispovijede sve loše što su učinili koincidira s Avinom željom za vlastitom ispovijesti; napustila je familiju i dečka Michaela (Common), koji je sada s Judy, nije nazočila očevu sprovodu... U jednom podužem, glumački dojmljivom razgovoru s majkom (dirljivo sjajna Geena!), Ava će započeti ispovijest i ispovijedanje će privesti kraju u kasnijoj akcijskoj sceni, skinuvši dio tereta sa srca u potrazi za katarzom.

Nimalo koincidentno, njezinu majku glumi nitko drugi doli Davis, plaćena ubojica Charlene "Charly" Baltimore iz filma "The Long Kiss Goodnight", od koje "Ava" kao da traži akcijski blagoslov pa titularna junakinja u uvodnoj sceni odlazi na zadatak s vlasuljom stvorenom prema frizuri i boji kose nekadašnjeg Geenina lika.

Dakle, Ava je imala potencijal da bude Eva za novovjeki akcijski triler ili barem Evina kći, dijete "Nikite" i "Dugog oproštaja", ali, nažalost, nije ga iskoristila. Film je u konačnici prilično daleko od "Nikite" i nešto bliži dometima Bessonove "Anne", a više mu odgovara generički naslov "Ava", ne primordijalni "Eva". Recentna obljetničarska kritika "Nikite" na ovome mjestu zaključena je konstatacijom da nema akcije bez prave emocije. I nema, ali nema ni emocije bez prave akcije.

Kakav bi film bio da je Newton ostao režiser, tko zna, no s Tateom Taylorom iza kamere ("Tajni život kućnih pomoćnica" ili "The Help", "Djevojka u vlaku", "Ma") akcija je bolna točka "Ave", inferiornija korektno-solidnoj obiteljskoj drami na tankoj granici sapunice, vidljivo po suvišnom podzapletu s Michaelom.

Taylor se udobnije osjeća kad treba orkestrirati verbalni duel s izljevom emocije dobrih glumaca u odnosu na tjelesni i njihovu demonstraciju akcije. Produkt toga je film u kojem akcija djeluje kao fusnota drami i obratno, umjesto da se akcijsko i dramsko nalaze negdje na pola puta.

Dva filma egzistiraju u "Avi" i češće poništavaju jedan drugoga umjesto da se nadopunjuju, stvarajući jaz između onoga što Taylorov uradak jest i želi biti ili možda "vice versa". Pohvalno je, naravno, da se (i) neka dramska scena pamti u akcijskom filmu, kao u ovom slučaju katarzičan razgovor majke i kćeri, ali baš i nije poželjno da je drama pamtljivija od akcije. Jedna jedina akcijska scena ostaje u sjećanju, razmjerno brutalna tučnjava između Ave i Simona.

A u tučnjavi između Simona i Dukea više pamtimo post-festum njihova šaketanja, ako izuzmemo iznenađenje da se Malkovich uopće šaketa, s obzirom na to da je znao glumiti u akcijskim filmovima ("Na vatrenoj liniji", "Con Air", "Red 1&2"), ali oni od njega nisu zahtijevali puno fizike, kamoli goloruke. Frka je da Taylor baš i ne zna dobro uprizoriti akciju i nije akcijski režiser, a ponaša se kao da je "post-bourneovska" 2010., kad je vladao "quick cut" i "shaky cam", ne 2020. godina.

Taylor pohađa školu Greengrassova lošeg učenika Oliviera Megatona i hini da režira "Jane Bourne", "Salt 2" ili neki od nastavaka "96 sati" (treći) s glavinjajućom kamerom i rapidnom montažom bez glave i repa. U većinski nekoherentnim i generičkim akcijskim scenama, snimljenim treskavom kamerom iz ruke i montažno izrezanim na stotinjak rezova, ne zna se tko pije (ili tko se "bije"), a tko plaća.

Kao da se u međuvremenu nisu dogodili "John Wick" i "Atomic Blonde", koji su spojili stotinu kratkih kadrova u jedan dugi, produžili njihovo trajanje i akciju učinili preglednijom, kontinuiranijom i bolnijom zato što gledatelj vidi i osjeća svaki udarac ili metak i na njega se prenosi fizikalnost scene. "Atomic Red" Jessica zaslužuje boljeg režisera od Taylora i bolji akcijski triler od "Ave". Uz malo sreće, to će biti nadolazeći "The 355".

Pingvin u ‘Batmanu‘

Jessica Chastain i Colin Farrell glumili su zajedno i u filmu "Miss Julie". Chastain za iduću godinu ima novi adut "The 365", a Farrell upravo snima "The Batmana" u ulozi Pingvina

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Izdvojeno

20. listopad 2020 11:18