
Odbrojavanje do trećeg dijela akcijsko-komičnog serijala "Bad Boys" je krenulo. "Zločesti dečki zauvijek" stižu u kina sredinom siječnja, a HBO nudi podsjetnik na popularne prethodnike mjesec dana ranije. Serijal je, dakle, započeo hitom "Bad Boys" (1995.) i nastavio se blocbusterčinom "Bad Boys II" (2003.).
Oba je filma svojim prepoznatljivim stilom režirao Michael Bay. U oba glume komičari Martin Lawrence i Will Smith koji je u drugom dijelu nabildaniji sukladno "brže, više, jače" nabildanosti nastav(a)ka. Zajedničko im je i korištenje europskih glumaca u ulogama negativaca (Tcheky Karyo, Jordi Molla).
Pa ipak, unatoč sličnostima, nisu to posve isti filmovi, iako u nastavku Lawrenceov lik kaže "same shit, different day". U jednoj od prvih scena izvornih "Zločestih dečkiju" Bay snima zrakoplov kako prelijeće znak Miami u zlatnim bojama okupanu sutonu koji može izgledati i kao zora.
Nastavak donosi kadar helikoptera kako u "slow motionu" nadlijeće znak Miami usred noći. Razlika između "Bad Boys" i "Bad Boys II" je gotovo dan-noć, možda i zato što je akcijski film prošao put od zore do sumraka od 1995. do 2003. godine.
Prvi "Zločesti dečki" uletjeli su u kina u godini koja je iznjedrila niz akcijskih filmova tipa "Umri muški 3", "Desperado", "Zlatno oko", "Opsada 2", "Iznenadna smrt", "Vlak pun love"... Osam godina kasnije, najveći konkurenti nastavka bili su SF akcijski blockbusteri "Terminator 3" i "Matrix Reloaded" kojima Bay nije ostao dužan jednako superspektakularnom scenom potjere.
Od prvih do drugih "Bad Boysa" u matricu akcijskog žanra je ušao "Matrix", i to se vidi u uvodnoj sekvenciji dvojke. Murjaci za narkotike Mike Lowery i Marcus Burnett (Smith, Lawrence) nalaze se na "undercover" zadatku i prekidaju skup razularenih Ku Klux Klanovaca.
"Bijelci su glavni", urla jedan KKK-ovac. "Plavci su glavni", izrešeta ga Lowery riječima, potom i mecima. Jedan ispaljeni metak leti u "matrixovskom" usporenom pokretu, prolazi kroz staklene tegle i zabija se u vrat zlikovca. Usput je okrznuo Burnettovu stražnjicu i pokvario dojam sjajne akcijske scene.
Takve stvari su sastavni dio poetike nastavka. Film "Zločesti dečki II" se akcijski trudi biti "old school" u razdoblju digitaliziranog "Matrixa", ali (ne)namjerno "usere motku" kad na red dođe komedija koja je ionako problematična još od nastupnog filma.
"Bad Boys" je pokušao osvježiti "buddy" formulu na način da su Lowery i Burnett dugogodišnji partneri. Sparivanje naizgled nespojivih policajaca je preskočeno i oni su u "Zločestim dečkima I" ono što su npr. Riggs i Murtaugh u nastavcima "Smrtonosnog oružja".
Međutim, Lowery i Burnett nisu toliko drukčiji likovi. Okej, Lowery je bogati "playboy" kojemu je otac ostavio zakladu, dok je Burnett obiteljski čovjek, ali komika Smitha i Lawrencea je razmjerno identična. Njihova napadna, nerijetko (pre)forsirana uzajamna verbalna paljba, tako, s vremenom postaje "too much".
Dobro da ih scenarij razdvaja u podzapletu sa zamjenom identiteta i velikim komičnim potencijalom. Spletom okolnosti, Burnett mora glumiti da je Lowery i privremeno živjeti u njegovu stanu kad ga kontaktira svjedokinja ubojstva, atraktivna Julie (Tea Leoni), a Mike se useljava kod Marcusove žene (Theresa Randle).
"Ti si on, ti si ti, kad njega nema u blizini", zapovijeda živčani šef (Joe Pantoliano) Burnettu i Loweryju. Jasno, Burnett misli da mu Lowery zavodi suprugu i prije nego zovne doma i čuje "Mike, put it back in", misleći da "it" predstavlja partnerov penis, ne fotografiju izvađenu iz albuma.
Julie je tu da izaziva oženjenog Marcusa i prokomentira vizualni stil redatelja kojim kamuflira već viđenu priču i profilaciju likova, a na istoj je valnoj duljini s Loweryjem (razuzdani top, ovisnik o akciji, "action junkie") i TNT (Tactical Narcotics Team) shvaća kao kraticu za eksploziv, jedva čekajući da se nađe u kombiju s lako zapaljivim eterom.
"Vidjela sam samo metke", kaže Julie koja u sveopćoj pucnjavi nije mogla identificirati negativce. A podzaplet kao da je izvučen iz superiornije Cameronove akcijske komedije "Istinite laži" (supruga pravog špijuna u kvazi-naručju lažnog) koja je Baya evidentno inspirirala na scenu tučnjave u WC-u i prizor klizanja tijelom kroz vodu prolivenu po pločicama u svrhu posezanja za pištoljem.
Usput, Cameron je sa svojim raskošnim produkcijskim vrijednostima i "slow-motionima" najveći uzor Bayu uz Johna Wooa, ali i Johna McTiernana (okreti kamere), Tonyja Scotta (spotovski filteri "Top Guna") i ranog Michaela Manna (havajske boje "Poroka Miamija").
Bay ima stila, kompetentan je, ponekad i virtuozan u akciji kad se sjetimo briljantne akcijske scene iz "Zločestih dečkiju II" u kojoj kamera bez reza dva do tri puta ide ukrug iz sobe u sobu, ovjekovječujući pucnjavu između Loweryja i Burnetta s jedne strane zida i negativaca s druge.
Nažalost, traljav je u komediji i za nju nema stila. U usporedbi s komedijom nastavka, "Bad Boys I" je još i suptilan film. Čekirajte scenu u "Zločestim dečkima II" kad neki mladić dođe pokupiti Burnettovu kćerku za "date". Burnett i Lowery izvrijeđaju i teroriziraju sirotana, s time da potonji čak i uperi pištolj u njega - glumeći da je pijan - kako bi doznao je li djevac itd.
"Jesi li se ikad seksao s muškarcem", slijedeće je pitanje za prestravljenog momka, upareno potpitanjem "bi li htio". Kad smo kod "seksa s muškarcem", svaki mačistički "buddy" film ironijski počiva na homoerotici iz muške svlačionice u nekom sportskom timu ili teretani, no ironija je u originalu finija ("Mikeov" stan krcat "Marcusovim" fotografijama).
U nastavku je sirovija (krivo tumačenje prostrijeljivanja Burnettove stražnjice u dućanu videotehnike), a Bay ubacuje i ševu štakora ispred njihovih očiju. "Stari, ševe se poput nas", zaključi Burnett u filmu u kojem će biti "prisiljen" sakriti se pored leša nage žene bujnog poprsja u mrtvačnici.
Finesa i suptilnosti nedostajalo je i prethodniku, ali nastavak nema ama baš nimalo dostojanstva u komediji, čak i akciji. Nakon što zlikovci bacaju automobile s kamiona na Loweryja i Burnetta u desetominutnoj sekvenciji jurnjave na (auto)cesti gdje će se naći i jedan gliser, kasnije će po njima, u nepotrebnoj sceni još jedne potjere, padati mrtvaci, čija tijela bivaju pregažena.
Lowery je u prvoj sceni jurnjave, na Burnettovu opasku "Ovo je bolesno...", najavio "... postat će bolesnije", ali doista nismo mislili da će se klipovi filma početi pucati, a akcija i komedija se toliko oteti kontroli i uključivati trupla iz mrtvačnice.
S odmakom se čini kako je Bay proglasio smrt klasičnog akcijskog filma i bio vjesnik žanrovski/politički neapologetske ekstremne akcije novog milenija ("Ubrzanje 1&2", "Panična potjera"...) koja je Loweryju i Burnettovu omogućila invaziju na Kubu kako bi spasili sestru potonjeg (Gabrielle Union), s kulminacijom u "Komandos"/"Lice s ožiljkom" završici u Guantamu.
Time film svakako danas biva bar interesantniji nego je bio onda, ali odveć je vizualno ušminkan, preproduciran i režiran okom modnog fotografa u "Miami Vice" stilu da bi bio ekstreman i poročan kao "Crank". Jason Statham nije bio sniman kao maneken. Smith jest.
'Putnik 57' i 'Dinamit Jackson'
U izvornim "Bad Boysima" verbalno se citiraju akcijski filmovi prilikom akcije. Burnett spominje "Putnika 57" i Wesleyja Snipesa, a Julie "Dinamita Jacksona". Nadolazeći "Bad Boys For Life" prvi je bez Michaela Baya u ulozi redatelja, ali nastao je opet u produkciji meštra žanra Jerryja Bruckheimera ("Policajac iz Beverly Hillsa I&II"). P.S. "Zločesti dečki I&II" prikazuju se na HBO-u 4. i 11. prosinca.