StoryEditor

UNIŠTENJE (ANNIHILATION) Novi 'Arrival' na dolasku

25. ožujka 2018. - 00:53
Annihilation2

Odveć intelektualan i kompliciran bio je SF “Annihilation“ (“Uništenje“) Alexa Garlanda za studio Paramount Pictures. Zbog toga je Paramount povukao film s međunarodnog kinotržišta svega nekoliko dana prije starta distribucije i (pro)dao ga Netlixu, odnosno pustio “Annihilation“ samo u kinima Amerike i Kine, čisto reda radi. Nakon što su čelnici studija pogledali “Uništenje“ i procijenili da je “too intelectual“ i “too complicated“, Paramount kao da nije znao što da radi filmom koji započinje kao “Stvor“ (izvanzemaljski meteor/letjelica hita prema Zemlji), obećava postati nešto poput inverzije “Predatora“ s ženskim timom vojnih znanstvenica u šumi punoj mutiranih grabežljivaca, a mutira se u “garlandovski“ tajanstven i zlokoban “WTF“ megamiks misaonih SF-ova “Stalker“, “Ispod kože“ i “Dolazak“.

Ljudi kao ljudi, kad ne znaju što će s nečim nepoznatim najlakše je da to unište. Vrlo ironično s obzirom na Grlandov film koji provlači temu o susretu s nepoznatim/izvanzemaljskim i ljudskom (samo)uništenju, fizičkom i psihološkom. Paramount se, istina, jesenas komercijalno opekao s preintelektualnom i prekompleksnom “Majkom!“ Darrena Aronofskog, no studiju nije lako oprostiti što je dokinuo Garlandov praznik za oči i mozak, odnosno zakinuo filmofile za kinoužitak u jednom od (vizualno) najposebnijih ostvarenja posljednjih sezona. “Uništenje“ je i ovako već kandidat za vrhove “best of“ liste godine, a možemo samo zamisliti kakav bi bio dojam da je odgledan na velikom ekranu.

Ipak, neovisno o veličini ekrana, “Annihilation“ ispunjava svoju svrhu kao SF u najboljem smislu te riječi i potvrđuje Garlanda kao žanrovski najvažnijeg modernog filmaša (scenarij za izvrsni “Sunshine“ Dannyja Boylea, režija još bolje “Ex Machine“). Film izaziva, zaprepašćuje, opčinjava i proganja gledatelje u snu i na javi da zadnjih dana o njemu naveliko razglabaju, raščlanjuju ga na proste faktore i ekstrapoliraju njegove podteme i otvoreni kraj stvoren(e) za različite interpretacije, stoga pripazite na moguće “spoilere“ (i) prilikom ovog izlaganja. Rade to danas i radit će u nadolazećim godinama kad će “Uništenje“ sigurno steći status kultnog SF-a.

“Mother!“ je imala sličan učinak, no ponajprije djelovala kao šok šoka radi. Garlandov film nije takav, ali se s “Majkom!“ intrigantno poklapa u nekim alegorijama i simbolima (kreacija, zajednica žene i muškarca, ekologija…), skrivenima ispod priče koju ovdje pokreće pad misterioznog projektila s neba u obalni predio Floride, pored jednog svjetionika. Predio nazvan Svjetlucanje prekriven je nekakvom kupolom nalik tripoidnom efektu duge iz neke druge dimenzije naslikane tehnikom ulje na platnu, konstantno se širi, u njega se može ući, ali ne i izaći (živ).

Zapravo, otamo se jedino vratio samo vojnik Kane (Oscar Isaacs), suprug biologinje Lene (Natalie Portman), stručnjakinje za genetski programiran životni ciklus ćelije, koja je mislila da je mrtav otkako je nestao s lica zemlje godinu dana. Kane se ne sjeća ničega po povratku, drukčiji je i njegovo zdravlje naprasno propada (unutarnje krvarenje) do konačnog pada u komu kao od posljedica radijacije ili nekog virusa. Kako bi istražila fenomen i možebitno ga spasila, Lena će se prijaviti za iduću suicidalnu misiju, tj. posjet Svjetlucanju, na čelu s psihologinjom Ventress (Jennifer Jason Leigh).

Očekivali smo to jer uvodni kadrovi prikazuju upravo nju u ostakljenoj karanteni dok je ispituju i promatraju ljudi u zaštitnim odijelima, kao (još) nekog tko se otamo nekim čudom vratio i ne zna što se dogodilo. No, kad se radnja preseli u Svjetlucanje stvari postaju neočekivane i čudne s brojnim (evolucijskim i biološkim) odstupanjima flore i faune, ali i narativne strukture flma. Nešto utječe na genetiku i ženski tim svjedoči sve ekstremnijim košmarnim i halucinantnim mutacijama na bazi stanica.

Biljke izrastaju u obliku čovjeka i imaju oblik ljudskog tijela, a Lenu i ekipu napadaju aligator s redom zuba kao u morskoga psa i jezivi humanoidni hibrid medvjeda i vepra s ljudskim glasom (“Pomozite mi!“) i sviješću žrtve koju je ubio. Kao da već nije dovoljno strašno što se tijela i umovi žena počinju raspadati, slično prijašnjoj muškoj vojnoj ekspediciji. Svjetlucanje prelama cijelu DNK, zaključuje fizičarka Josie Radek (Tessa Thompson), Lena vidi mutacije kao tumor, a Ventress govori o “samouništenju u nama“.“Annihilation“ mutira na jednak stanični način.

Od jednog “flashbacka“ i košmarnog sna stvaraju se drugi budući da Svjetlucanje od posjetitelja uzima sjećanja i podsvijest. Tjelesni i “survival“ horori, pak, mutiraju u mitološki i intelektualni SF goleme filozofske dubine. Redatelj je rekao da je prvu knjigu iz trilogije Jeffa VanderMeera adaptirao po sjećanju, možda i snu, što potvrđuje prethodno napisano. Pa opet, “flashbackovi“ su bitni za razumijevanje njegova filma, poput scene kad se Kane vrati i refleksije njegove ruke se miješaju s Leninima, odbijene od čaše vode ili njezinih sjećanja na preljub.

Dakle, “Uništenje“ je podtekstualno više od SF-a o bliskom susretu treće vrste i dolasku izvanzemalj(a)ca na zemlju. To je ekološka znanstvena fantastika i SF horor o bolesti (raku) poput “Aliena“ ili “The Thing“, tumoru na površini Zemlje i u (auto)destruktivnim ljudima, reflektiranom u Svjetlucanju koje se postupno širi i jede sve oko sebe. Ključno za tumačenje filma je možda ovo “u ljudima“. Svjetlucanje bi moglo biti fizička (auto)refleksija Lenine psihe i njezina braka koji umire iznutra i potrebna mu je izvanzemaljska iskra u oku da (p)oživi.

SF o (b)raku

“Annihilation“ svakako izaziva um i potiče razgovor. Da je tema raka bitna za film, potvrđuje Lena. Ona na početku govori studentima medicine o raku, a zloćudna bolest je, pak, dijagnosticirana Ventress. Definitivno je ovo i film o braku koji tone u ambis, prisvajajući Nietzscheovu filozofiju “Kad dugo gledaš u bezdan, i bezdan se zagleda u tebe“, ali i bračne motive Cameronova SF-a o prvom kontaktu “The Abyss“. Garland je dugo gledao “Bezdan“, pa se i “Bezdan“ zagledao u “Uništenje.

item - id = 537817
related id = 0 -> 1146559
related id = 1 -> 1146126
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
28. studeni 2021 21:00