StoryEditor

U SRCU MORA Ništa kontra kita

Piše PSD.
13. prosinca 2015. - 20:39
Film: IN THE HEART OF THE SEA; akcijska avantura; SAD, 2015.
Režija: Ron Howard
Uloge: Chris Hemsworth, Benjamin Walker
Distribucija: Blitz
Ocjena: ****

“Dok živim i dišem, moj je.“ - “U srcu mora“ (2015.)

Harpuni se oštre u natjecateljskim zaveslajima staromodna epa “In The Heart Of The Sea“. Oštre se za lov na kitove ulješure. S njihovom oštricom harpunaši u kitolovačkim čamcima moraju zadati posljednji udarac “najvećoj zvijeri na svijetu“ kako bi doma donijeli vrijedno kitovo ulje. Oskarovac Ron Howard (“Genijalni um“) često poseže za prizorima harpuna. U filmu vidimo čak i nekoliko krupnih kadrova harpuna, ravnopravnih povremenim “krupnjacima“ likova poput časnika Chasea (Chris “Thor“ Hemsworth).

Režiser s takvom vizualizacijom upućuje na mitsku akcijnost po(d)morske pripovijesti “U srcu mora“ - obračun čovjeka i nemani “dužine strašne, snage nenadmašne“ u tradiciji Hollywooda jučerašnjice, od “Ralja“ do “Predatora“. Predložak filma jest od jučer. “In The Heart Of The Sea“ je utemeljen na “istinitoj priči“ koja je inspirirala Hermana Melvillea na “ep dostojan Homera, ep Amerike“, višestruko ekranizirani roman “Moby Dick“, najbolje od Johna Hustona s Gregoryjem Peckom. Dakle, gledamo prepričavanje tragedije broda “Essex“, kitolovca potopljenog nakon napada divovskog bijelog kita.
“Priču o kitu“ pripovijeda Thomas (Brendan Gleeson), posljednji preživjeli član “Essexa“ na nagovor samog Melvillea (Ben Whishaw) ne bi li ovaj dobio materijal i nadahnuće za još nenapisanog “Moby Dicka“. Zajedno s Melvilleom pratimo Thomasovu “flashbackovsku“ naraciju iz razdoblja kad je “žurio izrasti u muškarca“ na “Essexu“ (u prošlosti ga glumi Tom Holland, budući Spider-Man). Treba proći nešto vremena da se “Essex“ s Thomasom otisne iz Massachusettsa i krene u kitolov. Jer, ovo je i “priča o dva čovjeka“, časniku i kapetanu broda Pollardu (Benjamin Walker; “Abraham Lincoln: Lovac na vampire“).

Neovisno o tome da Chase zaslužuje kapetansko zvanje, prvi čovjek “Essexa“ postaje neiskusni Pollard zbog zvučnog obiteljskog prezimena. Odnosi među njima sve su napetiji kako se “Essex“ približava pučini, ali “U srcu mora“ u tom segmentu ne može parirati dramski tenzičnim nadmetanja i peripetijama Christiana Fletchera i Williama Bligha u “Bountyju“, kad smo od teme rivalstva kakva posljednjih godina okupira Howarda (“Frost/Nixon“, “Utrka života“).
Pollard i Chase nisu kompetitivni protagonisti u rangu Frosta i Nixona ili Hunta i Senne iz jednostavnog razloga - scenarij ne dopušta glavnim glumcima da zarone na dah u dubine njihovih likova, a i da to naprave možda bi im se nedovoljno jaka pluća rasprsnula, premda pozdravljamo Hemsworthovu posvećenost ulozi i podvrgavanje dijeti od svega 500 kalorija po danu za potrebe “baleovske“ fizičke transformacije u izgladnjela moreplovca daleko od povratka kući. Howard mora posegnuti za nevremenom na otvorenom moru da zagrmi oluju u likovima i potakne pravu zanimaciju gledatelja.

Scena nepogode pokazuje da režiser puno sigurnije brodi kad postavi čitavu grupu ljudi u srce ove ili one opasnosti, što mu je zaštitni znak od “Vatrenih kaciga“ i “Apolla 13“. Također, scena funkcionira kao najava Howardove nadahnute, nikad razvedenije režije u egzekuciji nadolazećeg kitolovnog spektakla prožete briljantnim, rijetko viđenim podvodnim i inim rakursima snimatelja Anthonyja Doda Mantlea (“127 sati“, “Dredd“) sa simbolikom broda u boci i curećeg ulja na svijeći u podlozi Thomasova pričanja priče. Jednom kad posada “Essexa“ ugleda prvi “mlaz“ i repove kitova, Howard razvija jedra filma i ne sklapa ih do zadnjeg kadra.


Pazilo se tu na detalje, osjećaj za prostor i vrijeme. Svaki pedalj “Essexa“ je autentičan kao da je pravi, slično perfekcionizmu Petera Weira u podcijenjenom “Gospodaru i ratniku“. Sami lov je bolno pedantan, od ubadanja harpunom preko jahanja na valovima za pogođenim kitom do trenutka kad mu “dimnjak (iz)gori“ i lovce poštrapa krvlju te nesretna beštija nepomično zalegne na površini mora da ljudima posluži kao tvornica ulja. Naravno, sve to je samo preludij okršajima “Essexa“ sa stotinu stopa dugim Moby Dickom u seriji scena spektakularne, gdjekad računalne prenapregnute grafike.

Golemi kit pokazuje nadmoć nad smrtnicima koji “postoje samo zbog kitova ulja“ - pljuska repom po površini, iskače iz danas izlovljenih voda braneći svoju vrstu od čovjeka. Njegov rep je dovoljan da napravi štetu i pošalje “Essex“ na dno oceana. Brodolom je možda i najupečatljivija slika ekološki vrijedna filma. Zapaljeni “Essex“ polako tone, a Chase posljednji napušta brod i pliva ispod površine mora probijene krijesnicama goruće vatre poput zraka sunca. Kadar je načelno akcijski, no istodobno sugerira ništavnost junačenja i krhkost čovjeka suočenog sa nespoznatljivom životinjskom silom prirode. Moby Dick izranja iz ranjena srca mora kao božanska opomena, kazna za ljudsku oholost i nepoštivanje dubokog plavetnila.

MARKO NJEGIĆ

Staromodno i moderno

Howard se sa “U srcu mora“ pojavio u sezoni kad su filmove u kina pustili njegovi generacijski pandani, Zemeckis (“Put do slave“) i Spielberg (“Most špijuna“). Sva tri redatelja pokazali su se kao staromodni pripovjedači, koketirajući s  modernim isključivo u uporabi specijalnih efekata koji su opet u funkciji priče.

item - id = 295801
related id = 0 -> 1137013
related id = 1 -> 1136599
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
22. listopad 2021 09:09