StoryEditor

TITANIC Ljubav na 3D pogled

Piše PSD.
12. travnja 2012. - 21:59
Film: TITANIC; romantična drama; SAD, 1997./2012.
Režija: James Cameron
Uloge: Leonardo DiCaprio, Kate Winslet
Distribucija: Blitz
Ocjena: *****

“Kamo, gospođice? Do zvijezda!“ - Jack i Rose, “Titanic“ (1997., 2012.)

Debelo uoči premijere u prosincu 1997., mediji su brujali o frkovitom snimanju. Megaloman(ijak) iza kamere. Podvostručeni troškovi ionako goleme produkcije... Cameronov projekt iz ljubavi okitio se titulom najskupljeg filma svih vremena. Mnogi su kolosalnom “Titanicu“ prognozirali sudbu istoimena broda kojeg “ni Bog ne bi potopio“. Otprilike, sudar s ledenjakom na box-officeu, potonuće u vodeni grob neslavnih promašaja i titulu najpoznatije celuloidne olupine. Dakako, bili su u krivu. “Titanic“ je, kao moderni “Zameo ih vjetar“, otopio najveće cinike, potopio konkurenciju osvojivši 11 Oscara (najviše još od “Bena Hura“) i probivši plafon od milijardu dolara zarade u svjetskim kinima. Povrh toga, 15 godina kasnije nanovo je doplovio do kina na valovima vječne mladosti i ljepote, sjajan poput ulaštena novčića od 200 milijuna dolara.

Zahvaljujući redistribuciji “Titanica“ u najsuvremenijoj digitalnoj tehnologiji, neke nove generacije na velikom ekranu imaju priliku doživjeti celuloidnu magiju u punom smislu riječi, monumentalnu romansu i “grandezzu“ od koje bi se trebale zacrvenjeti umjetne blockbusterske tvorevine a la “Sumrak“ i “Transformers“. S druge strane, srce starijih fanova - na koje je “Titanic“ ostavio vječni trag u beskraju, poput one ruke na zamagljenom staklu za vrijeme vođenja ljubavi Jacka (odlični Leonardo DiCaprio) i Rose (veličanstvena Kate Winslet) - ide dalje i nastavlja kucati u tri dimenzije, kao što je proročanski najavila slavna pjesma sa soundtracka (“My Heart Will Go On“). “Još pamtim miris boje“, kao da starija Rose (Gloria Stewart) u ime potonjih opet budi uspavane uspomene kad su joj spomenuli “brod snova“.

Gledatelju također počinju bujati opipljive emocije, a impresivne živopisne slike naviru same od sebe. 1) Beskrajno romantični poljubac Jacka i mlade Rose, njihov “let“ na krilima (zabranjene) ljubavi, a ispred, na obzoru, ništa osim oceana mirnog gotovo poput jezera i sunca u nijansama najčarobnijeg zalaska. 2) Perfektna montaža zagrljaja romantičnih duša na pramcu “nepotopivog“ Titanica u svoj njegovoj raskoši sa slikom jezive olupine “broda duhova“ u bezdanu morskih dubina. 3) Luksuzni “slow-motion“ Roseina spuštanja u čamcu za spašavanje dok signalna raketa para zvjezdano nebo i njezin bijeg u Jackov zagrljaj (“Ako ti skačeš, skačem i ja, sjećaš se?!“). 4) Pramac Titanica prekriven vodom, krma se spektakularno diže, brod se jezivo prepolovi sve do kobilice, vertikalno se propne i tako ostane stajati nekoliko trenutaka, da bi nezaustavljivo počeo tonuti na tamno dno Atlantika. 5) Dirljiva završnica s ostarjelom Rose kako baca dijamantnu ogrlicu u more, spokojno legne u krevet i u posljednjim se snovima, pred odlazak na vječni počinak, vrati Jacku na “Titanic“...

Sve su grandiozne scene tu, samo zaogrnute 3D ruhom. Paralela se može povući s lijepom ženom - "treća dimenzija" nije naodmet, ali ni (pred)uvjet, no u ovom slučaju divnom filmu daje još veći sjaj. Ovo je dosad najuspješniji primjer 3D konverzije koji bi mogao poslužiti kao ogledni uzorak ne samo starim (“Ratovi zvijezda: Fantomska prijetnja“) nego i nekim novijim pseudo-trodimenzionalnim blockbusterima (“Green Lantern“). “Titanic“ je, parafrazirajmo staru Rose, još uvijek isti, samo se odraz malo promijenio - nabolje. Osjećaj drame, romanse i pogibelji još je opipljiviji u 3D iluziji dubine u odnosu na 2D verziju, kao u najčuvenijem prizoru Jacka i Rose na pramcu broda ili finalnom praćakanju tisuća utopljenika, čijoj je pomorskoj nesreći publika nikad bliža, s vodom što se takoreći prelijeva iz ekrana.

Kao u svim svojim ostvarenjima (“Terminator 1&2“, “Aliens“, “Bezdan“, “Istinite laži“, “Avatar“), Cameron briljantno spaja vjeru u ljudskost i nepovjerenje u tehnologiju, miješajući klasičnu ljubavnu storiju i film katastrofe za 21. stoljeće. Akteri “neispričane priče iz trupa broda“ – uštogljena bogata djevojka okovana zarukama i siromašni putnik iz trećeg razreda slikar koji životari kao “list nošen vjetrom“ – prevazilaze klasne razlike i zaljubljuju se u trenutku kad je “Titanic“ posljednji put vidio svjetlo dana. Cameronu se nigdje ne žuri. Punih sat i pol, redatelj nas ostavlja s likovima kako bi ih publika upoznala i marila za njih u nadolazećim prevratnim akcijskim scenama.


Specijalni efekti (mehanički modeli, računalne grafike...) odraz su Cameronove tehnološke vrsnosti, no ovdje su apsolutno u službi likova i pripovijedanja, sugestivno dočaravajući havariju kad se vodena stihija počne prelijevati hodnicima poprimajući prijeteći oblik čudovišta iz “Bezdana“. Nastupom prolongiranog terora koji oduzima dah, Cameron ne gubi likove iz vida. On “vidi ljude“ u (pokretnim) slikama, kao i Jack. Na svaki barokni total posrnula “Titanica“, kamera se vraća na krupni plan mladog Roseina lica, pretapa ga sa starim i zaranja u njezine oči boje Atlantika, tonući s gledateljem u ocean najudaljenih romantičnih sjećanja. Povratak “Titanicu“ usporediv je s povratkom pr(a)voj ljubavi. Zaljubite se opet na 3D pogled.

Što je bilo poslije 'Titanica'?

JAMES CAMERON – Nakon što je snimio najveći hit svih vremena težak 1,8 milijardi dolara na kinoblagajnama, James Cameron je uzeo desetljetni odmor od režije igranih filmova. Snimio je nekoliko dokumentaraca (npr. “Aliens Of The Deep“), razvijao nekoliko projekata (“True Lies 2“ i “Battle Angel“), ali tek se mašio kamere kad je unaprijedio računalnu 3D tehnologiju da može snimiti “Avatara“ (2009.). Cameron je s “Avatarom“ nadmašio samoga sebe: ponovno je snimio najskuplji i najkomercijalni film (2,7 milijardi utrška u svjetskoj kinodistribuciji), svrgnuvši “Titanic“ s trona. Prvog dana prikazivanja, u srijedu, “Titanic 3D“ u Americi je zaradio 4,4 milijuna dolara (konverzija u treću dimenziju koštala je 20-ak). Redistribucija trodimenzionalnog “Titanica“ mogla bi njegovu zaradu približiti “Avataru“, ali teško će je i premašiti. To bi mogao tek “Avatar 2“ kojeg Cameron planira pustiti u kina negdje 2016. godine.

LEONARDO DICAPRIO – Studio Fox sugerirao je da se angažira Matthew McConaughey, no čim je vidio “Romea i Juliju“ (1996.), Cameron je nanjušio da Leo DiCaprio ima potencijal megazvijezde, što je i postao s “Titanicom“. DiCaprio je postao i tinejdžerski idol, no te se etikete htio riješiti, stoga je postio pune tri godine od filma, snimivši “Žal“ tek 2000. U novom mileniju Leo je posve sazrio u suradnjama s najvećim redateljima (Spielberg, Scott, Mendes, Nolan, Eastwood), pretvorio se u kućnog glumca jednog Scorsesea (“Pokojni“) i bio dvaput nominiran za Oscara (“Avijatičar“, “Krvavi dijamant“). Do konca 2012. gledat ćemo ga u “Velikom Gatsbyju“ Buzza Luhrmana i Tarantinovu “Djangu“.

KATE WINSLET – Prije “Titanica“ za britansku su glumicu uglavnom znali ambiciozniji filmofili (“Nebeska stvorenja“). Oskarovska nominacija za “Titanic“ bila je druga u karijeri Kate Winslet, nakon sporedne uloge u “Razumu i osjećajima“, no nije ju potvrdila. Winslet nije pauzirala s glumom kao DiCaprio, ali bježala je od reflektora u proračunski oskudnije filmove (“Sveti dim“, “Otrovno pismo Markiza De Sadea“). Nakon “Titanica“ bila je predložena za Oscara još triput (“Iris“, “Vječni sjaj nepobjedivog uma“, “Mala djeca“), da bi zlatni kipić osvojila tek za “Ženu kojoj sam čitao“ (2009.), i to za film s tematikom holokausta, što je siguran mamac za Akademijinu nagradu kako je otvoreno priznala Rickyju Gervaisu u “Statistima“. Ove godine pauzira od posla, no za iduću priprema dva ambiciozna projekta – “The Guernsey Literary And Potato Peel Pie Society“ Kennetha Branagha i “Labor Day“ Jasona Reitmana.

'SPAŠAVANJE VOJNIKA RYANA' I 'PEARL HARBOR' – Dva filma koja su preuzela scenarističku strukturu od “Titanica“. U “Spašavanju vojnika Ryana“ veteran 2. svjetskog rata prisjeća se, na tragu vremešne Rose, iskrcavanja na Normandiju i horora koji su uslijedili poslije. “Pearl Harbor“ je, pak, ljubavnu priču također ambijentirao usred istoimenog velikog povijesnog događaja, bombardiranja američke luke, s time da je tragičnu romansu pretvorio u trokut. P.S. "Titanicovski" su djelomično bili i "Okajanje" te "Neobična priča o Benjaminu Buttonu".

'PUT OSLOBOĐENJA' – DiCaprio i Winslet nanovo su se našli ispred kamere filma kojeg je režirao njezin suprug Sam Mendes. Interesantno, u ovom antiromantičnom filmu, koji kao da pita “što bi bilo da 'Titanic' nije potonuo, Leo i Kate proživljavaju bračnu kalvariju, prepiru se i međusobno mrze.

Suze nove generacije

Splitski “Cineplexx“ prvog je dana prikazivanja 3D “Titanica“ bio većinski ispunjen mlađom publikom. Sudeći po oceanu isplakanih suza nakon projekcije, “Titanic“ je ganuo i nove momke i cure koji su u doba premijere prve verzije bili djeca.
item - id = 163523
related id = 0 -> 1159428
related id = 1 -> 1159243
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
16. siječanj 2022 06:21