StoryEditor

SUPER 8 ‘Spielbergovski’ kolačić madeleine

Piše PSD.
24. lipnja 2011. - 13:59
Film:SUPER 8; SF avantura; SAD, 2011.
Režija:
J.J. Abrams;
Uloge:
Joel Courtney, Elle Fanning;
Distribucija:
Blitz
Ocjena:
  **** 1/2

BMX-ica s dječakom za volanom uzdiže se visoko do neba i seže ka treperavim zvijezdama kao u završnici “E.T.-ja“. Bicikl na logu Spielbergove producentske kompanije Amblin Entertainment “pedalira“ unatrag, u neko bezbrižno doba kad su ljetni hitovi imali srce i dušu, bili sastavni dio generacijskog identiteta. Nostalgičnim mirisom osobne sinefilske intime dezodoriran je film posvete “Super 8“,  “spielbergovski“ kolačić madeleine i ljubavno pismo dječjem SF-u osamdesetih ispisano prepoznatljivo sentimentalnim rukopisom najpoznatijeg hollywoodskog bradonje.

Redatelj J.J. Abrams već je s prethodna dva kinouratka, “Nemogućom misijom III“ i “Zvjezdanim stazama“, budio duhove bolje blockbusterske prošlosti tragajući za “izgubljenim vremenom”. “Mission: Impossible III“ klanjao se izvanrednim akcijskim prizorima “Istinitih laži“ (šifra: most scena), “Star Trek“, pak, ranijim izdancima popularnog SF serijala s kraja sedamdesetih i početka osamdesetih. Na samom pragu osamdesetih, preciznije 1979. godine, postavljena je radnja filma “Super 8“, dakle u zlatnu sredinu između “Bliskih susreta treće vrste“ (1977.) i “E.T.-ja“ (1982.), klasika njegova mentora Spielberga.

Djeca uspavane, suburbane Amerike tada su miroljubive “goste iz galaksije“ dočekivala sa “spielbergovskim“ osjećajem čuđenja, kovanicom koju su filmski kritičari tek trebali iskovati. U sjajnim malim protagonistima “Super 8“, čije sobe krase kultni plakati (“Ratovi zvijezda“, “Noć vještica“, “Zora živih mrtvaca“...), lako je prepoznati junake “E.T.-ja“ i “Gooniesa“ (1985.) koji su doživjeli avanture pokušavajući razotkriti razne misterije, poput blaga Jednookog Willyja.

No, dobrodošlo staromodna avantura prilagođena je celuloidnoj postmodernoj - djeca snimaju zombi horor za lokalni filmski festival, “trče okolo s kamerama prerušeni u čudovišta“. “Samo režiram“, pravda se redatelj Charles (vrlo solidni Riley Griffiths), predvodnik male filmske ekipe zajedno s Joeom (odlični Joel Courtney), majstorom šminke, zvuka i specijalnih efekata. Na Charlesovu elanu u vezi “bolje priče i produkcijskih vrijednosti“ pozavidjeli bi mnogi redatelji, a svatko tko želi snimiti kratki film, makar trash, mogao bi simpatizirati sa njim i njegovom družinom.

Bucmasti klinjo viče “Na svoja mjesta... idemo... i... akcija“, sav sretan što će uspjeti iskoristiti “produkcijske vrijednosti“ improvizirane lokacije (željeznička stanica) u vidu nadolazećeg teretnog vlaka. Da, “Super 8“ je u srži samosvjesni metafilm o zanosu tijekom režije i(li) produkcije, zamjetnom kako kod likova, tako i kod djetinje zanesenih Abramsa i Spielberga, a u inat dosadnim pitanjima odraslih “Kako možete raditi na tom glupom filmu?!“. Samo što se ovdje zbivanja kadriraju “superosmicom“ umjesto “digitalke“ iz “Cloverfielda“, filma o čudovištu u Abramsovoj produkciji.

“Super 8“ se u drugoj (malčice slabijoj) polovici pretvara u “monster movie“. Nakon najspektakularnije željezničke nesreće ikad zabilježene na celuloidu, “filma katastrofe“ kojeg iz donjeg rakursa ovjekovječuje i vječito budni objektiv naših mališana, “garnantuovski“ alien bit će oslobođen, što će, dakako, vojska pokušati zataškati, dajući povoda mještanima da pomisle kako su “Sovjeti za sve krivi“. Svemirac je samo “želio kući“ poput minijaturnog E.T.-ja, međutim znanstvenici ga pretvaraju u neprijatelja, zbog čega će se okomiti na ljude, objekte i prometala.

Ipak, Abrams je orkestrirao barem dvije impresivne scene napada monstruma, igrajući se s očekivanjima publike. U prvoj će stradati mladi zaposlenik na benzinskoj crpki s walkmanom na ušima (Blondie i “Heart of Glass“) - svjetleća reklama zavrtjet će se u pravom trenutku kako bi nam uskratila uvid u njegovu pojavnost. U drugoj će izvanzemaljac nasrnuti na vojni autobus, ali zahvaljujući opskurnosti drmusave kamere, samo opažamo obrise golema bića.

Srce (mlađih) gledatelja moglo bi zakucati jače u navedenim hororskim scenama, kao i prilikom pupanja Joeove romanse s plavokosom Alice (perfektna Elle Faning), njegovom školskom simpatijom. Joeova majka smrtno je stradala, što oca, zamjenika šerifa (Kyle Chandler), baca u depresiju i udaljuje od sinčića. Sasvim je razumljivo zašto malac, s kojim se prilično lako poistovjetiti, iz bolne stvarnosti bježi u svijet (Charlesova) filma.

Nakon što Alice pristane biti glavna glumica filma (unutar filma), Joeov život opet će poprimiti smisao, posebice kad dobije priliku nanijeti masku na njezino lice u tihoj, čudesno dirljivoj sceni i vidjeti je na djelu kako glumi ne skrivajući suze u okicama, nekoliko trenutaka prije nego što će se par definitivno zaljubiti uz nježno brujanje kućnog projektora.

Dječja iskrenost i čednost izvrsno je evocirana u filmu, svojevrsnoj vremenskoj kapsuli, koji funkcionira i kao priča o odrastanju, ljubavi i prijateljstvu. Žanrovski šaroliki “Super 8“ odgovara na pitanje kako je bilo imati desetak godina u vrijeme kad je nebeski svod iznad Hollywooda bio išaran snenim bojama nevinosti i celuloidne magije. Na svoja mjesta... idemo... i... akcija!

Sjajna odjavna špica

- Film koji je J.J. Abrams snimio na “superosmici” kao 15-godišnjak privukao je pažnju Stevena Spielberga
- Spielberg je ovoga ljeta producentski sveprisutan; uz “Super 8” njegovo se ime nalazi na trećim “Transformersima” i “Kaubojima i izvanzemaljcima”
- spominjući “Transformerse 3”, u liku Caryja (Ryan Lee) nazire se budući Michael Bay - ”Barem dvije sekunde ne diži ništa u zrak i bavi se s kamerom”, upozorava ga Charles
- u briljantnoj odjavnoj špica filma imate priliku vidjeti kako su Charles i ekipa kompletirali zombi uradak
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
19. siječanj 2022 22:21