StoryEditor

SPREMNI ILI NE (READY OR NOT) Igra skrivača s puškama i sjekirama

27. listopada 2019. - 17:28
Ready-Or-Not3

Cijena kinoulaznice za hitić "Ready Or Not" o neobičnoj i smrtonosnoj igri skrivača zapadala je čak 16.5 funti u luksuznom londonskom multipleksu "Vue" na Leicester Squareu, što dođe negdje oko 142 kune. No, kako američka niskobudžetna "indie" horor komedija još nije najavljena za hrvatsku kinodistribuciju (bio bi to idealan "Halloween movie") i tko zna hoće li uopće biti, vaš kritičar nije htio propustiti priliku da pogleda film na velikom ekranu.

"Bolje da bude dobar", pomislio sam u sebi, izbrojao do 100 (kuna), kupio najskuplju kinokartu u životu i krenuo zaigrati igru skrivača. Srećom, film je bio dobar. Štoviše, ima potencijala da postane (mini) kult i napokon pretvori u zvijezdu Samaru Weaving ("The Babysitter"), nećakinju poznatog glumca Huga (serijali "Matrix" i "LOTR").

Fanovi seksepilne mlade Australke dobili su razlog više da se u nju zaljube. Samara ovdje, u ulozi mladenke Grace, izgleda kao opakija verzija zemljakinje i vršnjakinje Margot Robbie s kojom je često uspoređuju. Kult film joj dobro pristaje. Jednako kao i vjenčanica.

Redatelji Matt Bettinelli-Olpin i Tyler Gillett to znaju i rade za nju gotovo ono što je Tarantino napravio za Umu Thurman u "Kill Billu". Dobili smo "badass" mladenku koja će proći put od plahe srnice do lavice bez straha i u tom procesu nevinu bijelu vjenčanicu sve više natopiti krvlju, onako kao što se svakom idućom akcijom vidljivije crveni potkošulja Johna McClanea u "Umri muški".

Glumica je dobila barem jedan ikonički kadar, kad uzme lovačku pušku u ruku i stavi redenik oko vrata kao akcijska heroina. "Uzimam", rekli bismo joj bez previše razmišljanja. Doduše, ta ikoničnost je kratkog vijeka budući da će Graceino prvo akcijašenje traljavo, ali barem nije učila kako se služiti puškom preko interneta kao što jedan lik radi sa samostrijelom.

Međutim, u tome i jest "baza". "Ready Or Not" je (auto)ironičan i satiričan horor, svojevrsni "The Most Dangerous Game" (lov na ljude iz sporta) iz pera Agathe Christie prebačen na kazališne daske krvavog Grand Guignola i potom filmovan od strane društveno-politički angažiranog Jordana Peelea ("Get Out").

I u ovom filmu, kao u Peeleovu "Bježi!", američki bogataši skrivaju mračnu tajnu i iskorištavaju one koji su pozicionirani niže od njih na društvenoj ljestvici. Grace nije crnkinja, ali njezina krv "nije dovoljno plava". Da bi istinski ušla u obitelj Le Domas svog zaručnika Alexa (Mark O’Brien), Grace mora proći inicijaciju kao i svaki novi potencijalni član familije, tj. tradicionalni ponoćni ritual nakon vjenčanja, te nasumično odabrati jednu igru.

Odabir pada na igru skrivača i Grace mora ostati sakrivena do zore u golemoj voli Le Domasovih da bi pobijedila, odnosno - ostala živa. Oni koji "kukaju", članovi obitelji (glume ih Andie MacDowell, Adam Brody...), njihov butler i posluga, naoružavaju se puškama, sjekirama, samostrijelima itd. i kreću u lov na mladenku kako bi je žrtvovali jer u protivnom će se "nešto loše dogoditi familiji". Dakle, doslovno dok nas smrt ne rastavi.

Sve djevojke koje misle da im je vjenčanje moglo proći bolje i(li) da ih suprugova obitelj nije prihvatila kako treba, promislit će još jednom kad pogledaju film u kojem se nevjesta nakon pira bori za opstanak, a svekar i svekrva su željni njezine krvi.

Shvaća to Grace kad jedna članica familije nehotice ubije služavku misleći da je ona i kuži da mora preokrenuti bolesnu igru skrivača u svoju korist (od lovine postati lovac i loviti "jebene bogataše" umjesto obratno). Film je svjestan "apsurda" kako ne samo da igru za klince igraju odrasli, već je ona i ubojita, stoga se (ne)namjerno sprda sa samim sobom, premisom, likovima, (širim horor) žanrom, uz namig na oku i ciničan osmjeh na usnama.

Ne radi to savršeno kao "Vrisak", ali posjeduje zaraznu energiju i prilično dobro balansira, pa i subvertira, suprotive žanrovske polove, a iako je uspjeliji kao satira, može brutalnošću zadovoljiti fanove horora (čavao). Primjerice, u golemoj kućerini na osami o glavi heroine neće, znači, raditi duhovi (nadnaravni "The Haunting"), već ljudi i to njezina buduća rodbina, a to što lovci nose maske netko će neposredno okriviti "slasherske" horore osamdesetih.

"To je bila tatina ideja, osamdesete", reći će glava obitelji Tony Le Domas (Henry Czerny), premda "Ready Or Not" kao da inspiraciju traži i u maskama Kubrickova "Eyes Wide Shut", a osvijetljen je u eksterijerima poput njegova "Barryja Lyndona".

Šteta što nisu iskorištene neke prilike da film još više (crno)humorno poentira, tipa da se Gracein usklik "Želim razvod!" pretvori u spolnu inverziju nezaboravnog Schwarzeneggerova šlagvorta "Smatraj ovo razvodom!" iz "Potpunog sjećanja". Ipak, "Ready Or Not" poantira politički: Grace prihvaća rat društvenih klasa koji joj je objavilo privilegirano društvo bogatih. Jokeru bi se svidjela ova mladenka.

Isplativ film

"Ready Or Not" je koštao svega šest milijuna dolara. Dosad je u svjetskim kinima zaradio nešto manje od 60 milijuna.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
23. svibanj 2022 09:16