
Upalo vam je možda u oko da je kćerka Bruce Willisovog junaka u jednoj sceni akcijskog “buddy“ kulta “Prljavi igraju prljavo“ gledala “Smrtonosno oružje“ (1987.) kod kuće na TV-u. Specifično, scenu paralelne torture policijskog dua - kosooki negativac (Al Leong) elektrošokovima muči Martina Riggsa (Mel Gibson), a Rogeru Murtaughu (Danny Glover) stavljaju ljutu sol na krvavu ranu. Mogla je mala Darian gledati i nešto drugo u “The Last Boy Scout“, no “Lethal Weapon“ je bio najlogičniji izbor za “meta“ trenutak akcijskog filma u akcijskom filmu.
Nije “Lethal Weapon“ bio prvi moderni film od svoje vrste (pretekao ga je sjajni, pet godina stariji biser žanra “48 Hours“ Waltera Hilla), ali je ostao najbolji i najutjecajniji, pa i najrealističniji kad se sjetimo da Riggs nije mecima iz pištolja uspio srušiti/raznijeti helikopter. Bez “Smrtonosnog oružja“ Richarda Donnera teško da bi uopće postojao “Prljavi igraju prljavo“. Tko zna bi li se užarilo “Crveno usijanje“ i Tango zaplesao s Cashom. Dvojac Riggs-Murtaugh muški je izdržao brojne patnje za opstanak akcijskog “buddy“ filma.
Pojedinačno ili zajedno bacali su se s krovova vezani lisičinama za potencijalnog samoubojicu, skakali u bazene za upucanim zlikovcem, bili nastrijeljeni sačmaricom i odbačeni u stakleni izlog, bacali ručne bombe u pustinji… Možemo komotno zapisati da su umirali muški za “buddy“ žanr, ali i akcijski film općenito. “Lethal Weapon“ je na određeni način stavio metak u spremnik “Die Harda“, klasika s kojim dijeli patinu prvoklasnog akcijskog filma osamdesetih, producenta Joela Silvera, scenarista Shanea Blacka i nekoliko epizodista poput Leonga.
Redefinirao je i neke od kanona šireg žanra, recimo akcijske uloge “macho“ policajaca još bržih na okidaču od slavnih prethodnika (Dirty Harry Clinta Eastwooda) dok pucaju kad ne bi smjeli, pa i dramski slojevitije psihologiziranih. Pogledajmo prvu akcijsku scenu s Gibsonovim likom, vijetnamskim veteranom i pripadnikom specijalnih snaga opakim u borilačkim vještinama da ga se može registrirati kao “smrtonosno oružje“. Čim meci počnu sijevati, Riggs se munjevito zakotrlja po zemlji i simultano u rotaciji otvori vatru iz “berette“.
Probajte zamisliti Prljavog Harryja kako to radi. Teško, ali pucanje i kotrljanje od Riggsa je preuzeo njegov vršnjak - Willisov John McClane u “Umri muški 2“ (i Van Damme u “Osveti blizanaca“). Međutim, na vrhuncu te scene Riggs neće pobjednički slaviti junački podvig i zaplesati “jig“. On se mentalno skršio i doista pokazao “što je ludo“, baš kako je najavio dilerima koji su ga nazvali “ludim pasjim skotom“. Kad mu jedan od dilera stavi pištolj pod vrat, Riggs se oslobodi, opali ga glavom u glavu i jedva se suzdrži da mu ne prosvira facu.
“Zabit ću ti njušku pod oblake“, škrguće psihotični Riggs i odluta negdje gdje bi se lako mogao nalaziti i njegov vijetnamski brat po “smrtonosnom oružju“ John Rambo u nastupnom filmu, “Taksistu“ akcijskog žanra. Nakon tog epiloga, iduća, za akcijski film još ekstremnija scena nekako dođe kao logičan slijed. Sam u svojoj kamp kućici, pijan i uplakan, suočen s uokvirenom fotografijom svoje supruge, stradale u prometnoj nesreći, Riggs je na rubu. Dok se vrti na televiziji crtić o Zekoslavu Mrkvi, Riggs gleda u cijev “berette“.
Prisloni, zatim, pištolj na čelo, potom ga stavi u usta i zagrize, spreman da potegne okidač, iako u zadnji čas odustaje od žderanja posebnog metka kojeg čuva specijalno za tu priliku. Na takve se mračne scene dotad moglo naići isključivo u filmovima poput “Taxi Drivera“. Donner je pronalazio dramu u akciji i obratno, usput na neočekivanim mjestima otkrivajući (crni) humor kad se Riggs i Murtaugh raspištolje u partnerskim dodavanjima suštih suprotnosti, izrešetanim Blackovim “beretta“ - “smith&wesson“ dijalogom i podebljanim iznimnom kemijom Gibsona i Glovera kao ključnim zalogom da postanu centralni dvojac na akciće.
Gibson je sjajnom glumom lik akcijskog junaka većeg od života srezao na emotivno ogoljela smrtnika suicidalnih tendencija i s visina prizemljio žanr koji će Willis opet podići u nebo(der). Ne čudi da Riggs ulazi u film gol golcat i da je Murtaugh predstavljen u kadi. Zbog Murtaughova komična refrena “Prestar sam za ovo sranje“ i vedrijih nastavaka s raznesenim zgradama i cisternama, mnogi 30 godina kasnije zaboravljaju da je “Lethal Weapon“ više od akcije - karakterna studija s junacima kojima je dozvoljeno biti ranjiv, plakati i slamati se.
Riggs puca po šavu, ne samo u loše dečke. On je ručna bomba s izvađenom sigurnosnom iglom, nalik onoj u rukama Murtaugha u pustinjskoj sceni, samo prava, ne lažnjak. No, u jednom od najljepših filmova o muškom prijateljstvu Murtaugh će iglu vratiti u granatu, pomoći Riggsu da pronađe razlog da “to“ ne učini (ubije se) i dati mu povod za život. Do kraja filma onaj posebni metak Riggsu više neće trebati, ali zato obični hoće. “Smrtonosno oružje“ je napunilo pun spremnik za akcijski žanr.
Izvrsne izbačene scene
Da će “Smrtonosno oružje“ biti mračniji akcić, naziralo se odmah na početku filma. Veseli blagdanski klasik “Jingle Bell Rock“ naglo prekida mračna partitura skladatelja Michaela Kamena, otprilike kao što će negativac Joshua u dojmljivoj izvedbi Garyja Buseyja izrešetati TV kad se na njemu ukaže c/b božićni film (“Prokleti Božić!“). Sve je to u skladu s kadrovima striptizete koja će skočiti sa zgrade. Da ovjekovječi silinu njezina pada na automobil, Donner je postavio kameru unutar vozila snimivši pucanje stakala. Općenito, ovo je Donnerova (“Pretkazanje“, “Superman“, “Goonies“…) ponajbolja režija. Puno je izvrsnih detalja akcijske kinetike Donner uhvatio kamerom, primjerice avion u slijetanju u drugom planu poviše kuće koja će eksplodirati.
Nešto slično je, samo na još većoj skali, ponovio u “Lethal Weapon 3“ (avion u slijetanju tijekom potjere Riggsa na motociklu za terencem). Nekoliko odličnih scena nije stalo u “final cut“ filma, ali ih se može pronaći među posebnim dodacima na nosačima slike i YouTubeu. Izdvajamo scenu s Riggsom protiv snajperista koji drži školarce na nišanu, podjednako impresivnu za njegovu akcijsku i dramsku karakterizaciju, kao i onu u kojoj pita prostitutku da mu pravi društvo dok gleda “Three Stooges“. Gibson je u to vrijeme već bio akcijska zvijezda (“Pobješnjeli Max“), no “Smrtonosno oružje“ je prvi akcić Dannyja Glovera, dotad najpoznatijeg po ulozi u “Boji purpura“ i “Silveradu“. Uloga Murtaugha je inverzija Gloverova pokvarenog policajca iz “Svjedoka“. Glover je nastavio s akcijskim ulogama u “Lethal Weaponima“ i “Predatoru 2“, gdje je glumio i Gary Busey.