
Režija: Jonathan Dayton i Valerie Faris
Uloge: Paul Dano, Zoe Kasdan
Ocjena: **** ½
“Čudne, smušene žene koje se čine drage nisu stvarne.“ – “Ruby Sparks“ (2012.)
Okupana sunčevim zrakama, eterična Ruby Sparks (Zoe Kasdan) ukazuje se u snu mladom, neurotičnom piscu Calvinu Weir-Fieldsu (Paul Dano) koji pati od kreativne blokade. “Tražila sam te“, veli slatka Ruby dočim iskorači iz sjene, približi se kameri i Calvinu, spremna probuditi njegovu inspiraciju. Nakon što se proslavio debitanskim romanom u dobi od 19 godina, omiljenim od kritike i publike, Calvin se već neko vrijeme hrva s ranjenim nadahnućem i statičnim ljubavnim životom.
Na njegovoj pisaćoj mašini čami bijeli list papira. Djevojke žele samo spavati s njim jer su čitale njegovu knjigu u srednjoj školi i o njemu imaju “izmišljenu sliku“. Lavinu inspiracije i ljubavne kotačiće pokrenut će upravo Ruby kad se nastavi pojavljivati u njegovim snovima. Poletna i intrigantna postavka djelo je mlade glumice Zoe Kasdan. Inteligentni scenarij, preinaka mita o Pigmalionu, svojevrsni je romantično-komični odgovor na “Otkucaje života“ (2006.) Marca Forstera, film koji bi napisao Charlie Kauffman (“Adaptacija“, “Vječni sjaj nepobjedivog uma“), a na veliki ekran preselio Woody Allen (“Purpurna ruža Kaira“, “Melinda i Melinda“).
![]() |
“Kaufmanovske“ nadrealne scenarističke građevine ovdje također polaze iz glave protagonista i trajno se nastanjuju u njegovu vanjskom svijetu, obavijajući ga svojim pipcima. Opsjednut svojom tvorevinom, ljudskim bićem stvorenim od papira, tinte, tipki i imaginacije, Calvin takoreći piše kako bi bio s Ruby. Doživljava pravu romansu u (meta)tekstu. Jedva čeka sanjati, probuditi se, rasaniti i zapisati san, prosuti riječi na papir. Kako se onaj prazni list sve više puni slovima, tako Calvin po stanu počinje pronalaziti šarene ženske predmete (grudnjak, gaćice). San po mjeri sanjača i njegove inspiracije postaje java, a fikcija se pretvara u zbilju kad se jednog jutra u Calvinovoj kuhinji pojavi i njihova vlasnica Ruby, nonšalantno muteći jaja za doručak. “Sanjaš, nije stvarno“, pokušava Calvin uvjeriti sebe da mu se pričinjava i tako što nekoliko trenutaka kasnije ignorira Ruby sjedeći ispred kafića, smatrajući da je nevidljiva svima osim njemu.
![]() |
U filmu “Ruby Sparks“, ponajboljem rom-comu novog milenija nakon “500 dana ljubavi“ (2009.), ne postoji logika, jer ni ljubav nema logike, a zaljubljivanje je čarolija kao i pisanje. Prizori Calvinova zaljubljivanja u neposrednu, savršenu “djevojku iz snova“ čista su magija, od eksavanja pića svaki put kad zombiji nekog ugrizu na velikom ekranu hororskog maratona, preko skakanja u bazen usred noći, do njezinog skidanja gaćica tijekom nekog koncerta u klubu. Kao i u svakoj vezi, nastupna spontanost s vremenom (iz)blijedi, ali Calvin za to ima rješenje - kadar je doraditi Ruby, kontrolirati je riječima i natjerati da radi što god hoće; dovoljno je da samo izvadi rukopis iz stola i natipka nešto novo na stranicu. Ako Calvin napiše da Ruby, recimo, govori francuski, to će se doista obistiniti i djevojka će fluentno “zaparlati“ tim jezikom.
Dayton i Ferris mogli su tu film pretvoriti u “sandlerovsku“ komediju tipa “Click“ (2006.), slijedeći Harryjev vapaj Calvinu da ne smije upropastiti priliku “u ime svih muškaraca“, ciljajući na usavršavanje bolje polovice u smislu većih grudi, “ubrzavanje“ dosadnih dijelova veze (bez seksa) i tome slično. No, redateljski duo radije progovara o muško-ženskim odnosima, uzajamnoj (ne)ovisnosti, slobodnoj volji i individualnosti, koliko je zapravo nemoguće modificirati karakter partnerice da bi bila slika i prilika “platonskog ideala djevojke“, prilagoditi je sebi i(li) rukovati njome poput marionete, kontrolirati njezine osjećaje, načiniti je sretnom nasilu i nacrtati joj osmijeh na lice umjesto suza.
Ne sjećamo se, eto, da se protagonistu “Klika“ pokvario unutarnji moralni kompas kao Calvinu. U jednoj mračnoj sceni, kad kola u vezi krenu nizbrdo, Calvin navodi uplakanu Ruby da mu podiže ego i ponavlja “Ti si genije!“ na tragu poremećene terminatorice kojom upravlja (pisaća) mašina. Srećom po romantičare slomljena srca, Calvin se i sam nalazi u rukama neke “više sile“ iznad sebe - pisca filma. Scenaristica Zoe Kazan mogla bi ga možda nagnati da “oslobodi“ Ruby i za njih napisati najsretniji mogući kraj/novi početak na papiru celuloidne stvarnosti.
Unuka legendarnog Elije KazanaZoe Kazan unuka je legendarnog redatelja Elije Kazana (“Na dokovima New Yorka“), odnosno kćerka Nicholasa Kazana (scenarist filma “Reversal Of Fortune“) i Robin Swicord (scenaristica “Neobične priče o Benjaminu Buttonu“). Mala Kazanica dosad je igrala uglavnom sporedne uloge u nekolicini filmova (“Previše je složeno“, “Put oslobođenja“), a s “Ruby Sparks“ postala je jedno od najzanimljvijih mlađih lica i scenaristica. Zanimljivo, Zoe u stvarnom životu živi s partnerom iz filma Paulom Danom s kojim ima dijete. |
Bračni par filmašaJonathan Dayton i Valerie Faris također su bračni par filmaša. Proslavili su se s nezavisnjačkom senzacijom “Mala miss Amerike“, svojedobno ovjenčanom dvama Oscarima (originalni scenarij, sporedna muška uloga Alana Arkina) i još dvije nominacije (film, sporedna ženska uloga Abigail Breslin). “Ruby Sparks“ njihov je drugi zajednički dugometražni film. |
U kadru s velikanimaPaul Dano na sebe je pažnju skrenuo sporednom ulogom depresivna tinjedžera u “Maloj miss Amerike“. U međuvremenu je dijelio kadar s najvećim glumcima, Danielom Day-Lewisom u “Bit će krvi“, Robertom De Nirom u “Biti Flynn“... U kinima ga još uvijek možemo vidjeti u SF akcijskom trileru “Looper“. |