
"Love ono što pljeska." – "Plijen" (2019.)
Namig filmofilima slijedi unutar prvih desetak minuta "Plijena". Kad heroina filma, plivačica Haley (Kaya Scodelario), sjedne u automobil kako bi u osvit teškog uraganskog nevremena potražila oca (Barry Pepper) koji joj se ne javlja na mobitel, kamera će na trenutak na kontrolnoj ploči uhvatiti figuricu morskog psa s nečijim nogama u njegovim raljama.
Igračka kao plakat nekog od nastavaka "Ralja", serijala čiji je prvi i najbolji film sredinom sedamdesetih izazvao "boom" horora "animal attack" vrste. "Piranha", "Grizzly", "Alligator", "Razorback"... Od "Jawsa" i navedenih filmova "Crawl" preuzima štafetu, bivajući superioran svim krokodilsko-aligatorskim prethodnicima ("Lake Placid", "Rogue", "Primeval"...).
Na koncu kultni francuski redatelj Alexandre Aja ("Krvava romansa", "Brda imaju oči") snimio je već vlastitu "Piranu". No, Ajin najnoviji, "povratnički" horor zapravo je po visokom konceptu, iz postavke scenarista Shawna i Michaela Rasmussena (Carpenterov "The Ward"), najsličniji nedavnom žanrovskom biseru zvanom "The Shallows" Jaumea Collet-Serre.
Zamijenimo samo veliku bijelu psinu za aligatora. Pardon, aligatore. Množina. I junakinji (tamo Blake Lively) pridodajmo oca da ne bude usamljena u borbi za opstanak. Visoki koncept ovdje je još "viši" i umeće užežanrovski "survival" horor triler i "monster movie" u širi film katastrofe, ali ostaje svedeniji, ne razveden.
U "Opasnosti uz dubine" heroina nije morala još strepiti i zbog npr. plimnog vala. A junakinja "Plijena", zarobljena u kući s aligatorima posvuda oko nje, strepi od poplave uzrokovane tornadom pete kategorije koja ide na ruku, tj. kandžu ubojitim gmazovima.
Aja domišljato radi "set up" i provodi gledatelja po kući dok Haley traži oca kako bi nam predstavio njezinu geografiju, odnosno buduće mjesto opstanka. Tom prigodom kamera usputno snima i alat, poput odvijača, koji će kasnije poslužiti za samoobranu (lopata) kad voda nadre u kuću, zajedno s aligatorima.
Poprište radnje, kuća, postupno se pretvara u njihov teritorij (voda). Srećom, to je dijelom i teritorij protagonistice. Haley je uvedena u priču kao vrsna plivačica koja od malih nogu ide na plivačka natjecanja, što vidimo u "flashbackovima", općim mjestima obiteljske otac-kći drame.
"Što si ti", pita je i pumpa otac. "Vrhunski grabežljivac", odgovara ona, kao da najavljuje sudbinu, tj. sukob s pravim "apex predatorima" poput aligatora, uzgred animatronički i računalno-animacijski veoma uvjerljivo kreiranih. Redatelj u "Crawlu" postavlja temelje za mitsku bitku čovjeka/žene i zvijeri za vrh hranidbenog lanca kakva je bila na snazi i u "Shallows", s heroinom koja je također borac, ne odustaje tako lako i ne predaje se bez borbe.
Temelji, ipak, nisu izgrađeni do kraja da "Plijen" dosegne krajnju mitičnost "Opasnost iz dubine", iako je za to bilo prilike. U jednom momentu Haley pronalazi gnijezdo i jaja aligatora iz kojih će se izleći aligatorčić. Znači, barem jedan od aligatora je ženka.
Nažalost, Aja ne uspijeva to istaknuti i promaknuti ženskog aligatora u prvi plan kako bi dosegnuo mitske akcijske konotacije kakve je "Opasnost iz dubine" preuzela od "Aliensa" (ženka protiv ženke), ali i doprinijela vlastitom izvornosti (duel se odvijao blizu otoka oblikovana poput trudne žene s nosom, grudima i trbuhom).
Nedostaje "Crawlu" i neke metafizički lijepe, vrhunaravne sekvencije koja bi dvoboj smjestila izvan ovoga svijeta, kao što je u "Shallows" bila nadnaravno krasna scena s šarenim meduzama koje djevojci nakratko pružaju zaštitu. Međutim, Aji to, čini se, nije ni bila namjera.
On je htio prikazati golo preživljavanje i uspio je izvući maksimum iz bazična scenarija, režiravši film prilično ozbiljno, bez otkliznuća u trash "Piranhe" ili nekakvu zezanciju pa da Haley dobaci aligatoru "Torbo!" ("You're luggage!") kad ga napuca, kao Schwarzeegger u "Eraseru". Film predstavlja Ajin povratak počecima ("Haute Tension", "The Hills Have Eyes"). Naravno, "Plijen" je punokrvni "movie" i preživljavanje je filmsko (i filmično), ne realistično.
Pritom, Aja, kao i Colet-Serra, dopušta slobode jačanja ljudske prirode na granici mogućeg. Ako će vam smetati što Haley, ako ne i njezin otac, uspijeva sačuvati udove prilikom ugriza aligatora, u krivome ste filmu. Takve stvari se u ovakvom filmu mogu tolerirati, a Aja se odličnom režijom i precizom ekonomijom trudi da to gotovo ne stignete ni registrirati. U filmu od 87 minuta nema ni sekunde viška ni manjka.
Takoreći je svaka sekunda iskorištena za "suspense" manevre (plivanje kroz odvodnu cijev) i iznalazak odgovora hoće li i kako Haley i njezin otac izbjeći da ne završe u raljama aligatora držeći se pravila ("izvan vode te ne mogu čuti, vide te po mraku, love ono što pljeska").
Napetost za gristi nokte od tame odakle dopire režanje iz niskog animalnog registra i zasvijetle oči predatora, tenzija od varljivo mirne površine vode, klaustrofobični ugođaj zatočenosti u kući koja tone, "bu" scene za skakanje na sjedalu...
Sve to Aja upošljava vještinom Spielberga (ne samo "Ralje", već i "Jurski park") da s publikom zaigra igru živaca i iz njezinih usta preotme barem tihi vrisak "iza tebe je!" dok gleda vrišteće sporedne likove (mladi lopovi u poplavljenom dućanu) čija će krv zacrveniti vodu kad ih aligatori počnu žderati.
Nema što, Aja je opet žanrovski "baja", a njegova režija do jaja. Ovo je jedan od najuzbudljivijih filmova godine, oštar, zabavan i strašan. Pravi "thriller" i "summer movie" u jednome, prijeko potrebna niskobudžetna alternativa preskupim blockbusterima koji dolaze u nastavcima. "Crawl" o nastavku ne razmišlja, premda ne bismo imali ništa protiv ako bi bio ovako dobar. See you later, alligator!
Snimanje u - Beogradu
Film u produkciji legendarnog žanrovca Sama Raimija ("Zla smrt", "Ne diši") i hollywoodskog studija Paramount Pictures snimao se na lokacijama u Beogradu koji je glumio Floridu.