StoryEditor

OKLADA STOLJEĆA Bauk s Wall Streeta

24. siječnja 2016. - 09:11

Film: THE BIG SHORT; crnohumorna drama; SAD, 2015.
Režija: Adam McKay
Uloge: Christian Bale, Steve Carell
Distribucija: Blitz
Ocjena: **** 1/2

Izračunom američkog i svjetskog ekonomskog armagedona 2007.-2010. u filmu “Oklada stoljeća“ bavi se Adam McKay, američki redatelj najpoznatiji po blesavim komedijama Willa Ferrella (“Voditelj uzvraća udarac 1&2“, “Priča o Rickyju Bobbyju“, “Luda braća“, “Murjaci s klupe“). Ozbiljna tema zahtijeva ozbiljnog čovjeka iza kamere i, doista, teško da ima ozbiljnije od recesije koja je 14 milijuna ljudi ostavila bez poslova i domova samo u Americi. No, filmu nadahnutom knjigom Michaela Lewisa ide u prilog što je iza kamere stao baš McKay, a ne neki redatelj “oskarovskog“ pedigrea.

Takav bi filmaš, potencijalno, pretvorio “The Big Short“ u realističnu i pretencioznu bankarsku dramu, dosadnu po mjeri bankarenja krajem sedamdesetih, prije nego što je “bankar prvi put prešao iz 'country cluba' u striptiz klub“. Zaigrani McKay, pak, snima “Okladu stoljeća“ kao učenik Martina Scorsesea, zadivljen učiteljevim “Vukom s Wall Streeta“, filmom u kojem su bankari već odavno prešli iz “country“ u “striptease clubove“ i tamo vuku lajne kokaina sa strateških dijelova tijela zgodnih cura.

 

“The Big Short“ je mlađi brat Scorseseova “The Wolf Of Wall Street“, jednako zabavan i crnohumoran, energetski režiran i montiran na Red Bull-vodki, ali zlosutniji, ciničniji, seriozniji, manje raskalašen u “scorseseovskoj“ ilustraciji kapitalističkog ekscesa hedonizma i partijanja s ljepoticama kao što je Margot Robbie koju “bratski“ dijele. U ovom su filmu i striptizete (Heighlen Boyd) serioznije pa iznenađuju bankare poput Marka Bauma (Steve Carell) uoči “lap dancea“ priznanjem da imaju pet kuća i jedan stan.

Bankari, naime, ciljaju na striptizete pune gotovine s lošim zajmovima i uvjereni su kako ih neće moći “refinancirati“, tako da im mogu ponuditi opake hipoteke. Jer, cijelo tržište nekretnina održava se na tim lošim zajmovima i propast će kad pukne stambeni mjehur kojem su podložne banke, najavljuje Michael Burry (Christian Bale), dodavši “samo je pitanje vremena“. Od “lokalne“ stambene krize do globalne gospodarske katastrofe bit će kratak put, a protagonisti filma, bankari, hipotekarni brokeri, procjenitelji rizika, burzovni mešetari i njima slična klika, (s)kužili su da se “sprema oluja“, na što nitko nije obraćao pažnju.

 

 

Premda je pokvareni sistem pravi negativac (filma), za glavne likove je teško navijati budući da žele ostvariti “posao života“ i profitirati na gluposti pohlepnih banaka koje su u crno zavile “malog čovjeka“. Neki od njih (Finn Wittrock, John Magaro), kvrapcu, kladili su se “protiv američkog gospodarstva“ uz pomoć “wallstreetovskog“ insajdera, umirovljenog trgovca Bena Rickerta (Brad Pitt). Međutim, McKay uspijeva načiniti da gledatelj razumije barem najhumanijeg lika, Bauma, koji “jurca kao da je dužan ispraviti krivdu“, ako već osuđuje Jareda Vennetta (Ryan Gosling).

“Osjećam da me osuđujete“, obraća se “prilično jebeni kuler“ Vennett gledatelju piljeći ravno u kameru izvrsnog snimatelja Barryja Ackroyda (“Let 93“, “Narednik James“, “Slobodna zona“, “Kapetan Phillips“), što likovi u “Okladi stoljeća“ često rade, objašnjavajući stvari koje su se dogodile, događaju se ili će se tek dogoditi uz montažni vatromet popkulturnih referencija i “flashbackovskih“ povijesno-dokumentarnih lekcija, prožetih natpisima na ekranu u formi dodatnih informacija. Vennett je narator filma i naš vodič kroz vučji brlog Wall Streeta s Ackroydovom akcijsko-dokumentarističkom kamerom u konstantnoj vožnji kroz urede i hvatanjem likova ili situacija pokretnim zumirajućim kadrovima.

 

 

 


“Ovo je Wall Street, ako nudite besplatan novac, uzet ćemo ga“, kažu Vennettu prilikom sklapanja jednog posla. Wall Street je epicentar ekonomskog bauka u “Okladi stoljeća“, američke banke pogotovo. Film, poput jednog od likova, projicira “usrani optimizam“ dok nas Vennett informira o istini koja je “kao poezija, a većina ljudi mrzi (čuti) jebenu poeziju“ (načuto u baru u Washingtonu). Mnogi tu “istinu“ ne žele čuti ili je jednostavno ne razumiju s obzirom na zakučaste bankarske brojke.

Zato Vennett pita publiku “je li vam dosadno ili se osjećate glupo“ te za one koji ne shvaćaju ove komplicirane stvari metafilmski zaustavlja priču i ironično poseže npr. za “Margot Robbie u kupki“ ili Selenom Gomez za kockarskim stolom da “objasne“. Dakako, od pogleda na “vučicu s Wall Streeta“ u kadi s čašom šampanjca u ruci gledatelj će, zadojen “celebrity“ kulturom, povjerovati svemu što plavuša govori, osim ako ne prečuje njezine riječi strpljivo čekajući da joj kupka možebitno otkrije grudi.

 

 

 

MARKO NJEGIĆ

 

Odgoda susreta Goslinga, Balea i Pitta

Adam McKay se poigrava s publikom i tako što čitavo vrijeme bilda susret najpoznatijih faca iz glumačke ekipe (Christian Bale, Steve Carell, Ryan Gosling, Brad Pitt) u istom kadru do kojega na koncu - neće doći. Iako će kinopublika pojuriti u kino privučena zvučnim glumačkim imenima složenim po abecedi na plakatu filma, samo će Carell i Gosling podijeliti scene. Pittov lik je došao na konvenciju u Las Vegas, ali se mimoišao u prolazu izvan kadra s Carellovim i Goslingovim, a Baleov je takoreći čitavo vrijeme radnje proveo u uredu tipkajući na laptop i slušajući metal (Metallica i “Master Of Puppets“).

 

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
23. svibanj 2022 04:36